Italijos pakrantės apsauga per 24 valandas atliko septynias gelbėjimo operacijas ir išgelbėjo 941 imigranto gyvybę. Nelaimė įvyko Sicilijos sąsiauryje, skiriančiame Italijos salą ir Šiaurės Afrikos pakrantę.
Trečiadienį, spaudos konferencijos metu, Europos migracijos komisaras Dimitris Avramopoulos, prisimindamas tragiškus antradienio įvykius, pareiškė, jog dėl rekordinio imigrantų antplūdžio iš tokių karo niokojamų šalių kaip Sirija ir Libija, Europai reikalinga nauja ilgalaikė migracijos politika.
D.Avramopoulos ir pirmasis viceprezidentas Fransas Timmermanas pranešė, kad migracijos reforma bus pristatyta gegužę. D.Avramopoulos pabrėžė, jog „būtina pagalvoti apie migracijos mastus“, taip pat pridėjo, jog ši reforma bus ne greiti migracijos politikos pataisymai, bet bandymas kurti saugesnę, sėkmingesnę ir patrauklesnę Europos Sąjungą.
Ateinančius keletą mėnesių Europos Komisija daugiausia dėmesio skirs keturioms pagrindinėms sritims: legalių migracijos kanalų steigimui, nelegalios migracijos ir žmonių kontrabandos mažinimui, išorinių Europos sienų apsaugai ir investavimui į politinio prieglobsčio sistemą.
D.Avramopoulos tikisi geresnio Europos Sąjungos narių bendradarbiavimo, bei kreipėsi į valstybes ragindamas nebeieškoti kaltų, o pradėti veikti.
Dabartinė Europos migracijos politika remiasi Antruoju Dublino reglamentu – taisyklių rinkiniu, kuriuo kiekviena ES narė yra atsakinga už prieglobsčio suteikimo proceso vykdymą. Europos pabėgėlių ir tremtinių taryba (ECRE) ir Jungtinių Tautų Vyriausiasis pabėgėlių reikalų komisariatas (UNHRC) nurodė daugybę Dublino reglamento trūkumų teigdami, jog sistema pažeidžia imigrantų teises.
Remiantis Antruoju Dublino reglamentu, imigrantų prašymai suteikti pabėgėlio statusą gali būti svarstomi tik vienoje valstybėje – toje, per kurią imigrantas pateko į Europą. Tai reiškia, kad jeigu nelegalus imigrantas patenka į Europą per Graikiją ir yra joje registruojamas, prieglobsčio gali prašyti tik šioje šalyje.
Galiojant šiam įstatymui, kai kurie imigrantai yra pasiryžę padaryti viską, kad išvengtų registravimosi vienoje ar kitoje šalyje. Kai kurie iš jų pabėga iš priėmimo centrų, kiti, anot naujienų portalo „VICE News“, vengdami duoti pirštų antspaudus ir būti priregistruoti tam tikroje šalyje, nusidegina pirštų galiukus.
Antrojo Dublino reglamento kritikai teigia, jog tokios politikos taisyklės nesąžiningos, taip pat skatina nelygų imigrantų prašymų suteikti pabėgėlio statusą pasiskirstymą – dauguma prašymų tenka šalims, išsidėsčiusioms prie Viduržemio jūros.
Paryžiaus politikos mokslų instituto tyrinėtojas François Gemenne'as „VICE News“ pabrėžė, jog Antrasis Dublino reglamentas buvo skirtas užkirsti kelią imigrantų gudravimui ir prašymų suteikti pabėgėlio statusą pateikimui keliose valstybėse vienu metu. Jis teigė: „Komisija turėtų suprasti, jog neigiami šio reglamento padariniai uždeda didžiulę naštą toms šalims, kurios yra išsidėsčiusios pirmose migracijos linijose“. Ekspertas pridūrė, jog būtų sąžininga prašymus suteikti pabėgėlio statusą paskirstyti visoms narėms, taip pat standartizuoti prieglobsčio suteikimo kriterijus.
Įtvirtinti tokią politiką nėra lengva, taip pat ją turėtų pasirašyti visos ES narės.
Anot Europos Sąjungos išorės sienų valdymo agentūros atlikto tyrimo, 274000 imigrantų į Europą pakliuvo nelegaliai – nuo praėjusių metų šis skaičius išaugo 180 procentų. Dramatiškas imigrantų ir pabėgėlių skaičiaus padidėjimas iš karo siaubiamų šalių prekybą žmonėmis pavertė pelninga ir gerai organizuota veikla.
Norint sustabdyti prekybą žmonėmis būtinas glaudesnis, „Frontex“ remiamas valstybių narių bendradarbiavimas. Siekdama sustabdyti žmonių kontrabandą, komisija dėl bendradarbiavimo kreipėsi ir į gimtąsias pabėgėlių šalis.
Anot F.Gemenne'o, geriausias būdas kovoti su žmonių kontrabanda yra legalių migracijos kanalų steigimas. Ekspertas aiškino, jog ne sienų politika, o karas ir kariniai konfliktai turi didžiausią įtaką migracijos srautams. Portalui „VICE News“ F.Gemenne'as tvirtino: „Kontrabandininkai yra pirmasis varžančio prieglobsčio suteikimo ir migracijos įstatymų padarinys. Europos sienų uždarymas tik dar labiau skatina šį verslą“.
Kontrabandininkai laivuose gali sutalpinti šimtus imigrantų, kuriems nesuteikiami net gelbėjimosi ratai. Remiantis „Frontex“ ataskaita, kontrabandininkai „dažnai naudojasi pakrantės apsaugos paliktais gelbėjimosi laivais, o išlaipinę keleivius parplukdo šiuos laivus atgal į Libiją ir pakartotinai panaudoja“.
Pranešime teigiama, jog iš imigrantų, už kelionę negalinčių susimokėti 1650 dolerių, dažnai reikalaujama atsilyginti darbu arba tapti organų donorais. „Frontex“ pranešė, jog 2014-aisias buvo suimti 9376 kontrabandininkai. Tai 31 procentu daugiau nei 2013-aisiais.