ES valstybės narės yra užsibrėžusios tikslą iki 2030 metų 55 proc. sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį, tačiau Europos Parlamento žalieji ir socialistai nusprendė, kad planas plėsti apyvartinių taršos leidimų prekybą yra nepakankamai ambicingas.
Planas išplėsti ATLPS įtraukiant į ją transporto ir statybos sektoriuje išmetamą anglies dioksidą, yra kertinis viso Briuselio kovos su klimato kaitos reglamento akmuo.
Jame taip pat buvo numatyta panaikinti Europos pramonei taikomas anglies dioksido prekybos sistemos išimtis mainais į anglies dioksido mokestį, taikomą importuojamoms prekėms prie ES sienų.
Dabar dokumentas bus grąžintas EP aplinkosaugos komitetui, kur tekstas vėl bus svarstomas. Šis scenarijus yra skaudus smūgis šiam svarbiam Europos Komisijos teisėkūros projektui.
Po balsavimo pasipylė aštrūs kaltinimai: konservatoriai ir liberalai apkaltino socialistus susivienijus su kraštutiniais dešiniaisiais, kad ši priemonė būtų atmesta 340 balsais prieš 265.
Kairieji savo ruožtu pareiškė, kad dešinieji komitete sušvelnino planą ir privertė užimti principingą poziciją politikus, siekiančius ambicingesnio tikslo.
„Kaip įmanoma greičiau“
„Negalite ieškoti paramos iš kraštutinių dešiniųjų mažindami užmojus, o paskui skųstis, kad balsavome kartu su jais. Turite būti nuoseklūs“, – pareiškė socialistų frakcijos vadovė Iratxe Garcia.
Tačiau centro dešiniųjų EP narys Peteris Liese, kuris buvo ATLPS reformos pranešėjas, perspėjo, kad EP nariai perleido teisėkūros iniciatyvą ES valstybių narių sostinėms.
„Tai bloga diena Europos Parlamentui“, – pareiškė jis.
Parlamento Aplinkos komiteto pirmininkas europarlamentaras centristas Pascalis Canfinas sakė, kad dar du balsavimai dėl paketo dalių bus atidėti, kol bus išspręstas ATLPS reformos klausimas.
„Tai netikėta situacija, bet mes susitvarkysime“, – sakė jis žurnalistams ir pažadėjo, kad komitetas tuoj pat pradės rengti kompromisinį tekstą.
„Žinome, ką turime padaryti, ir padarysime tai kuo greičiau... Šis susitarimas gali būti sudarytas šią popietę, gali būti sudarytas po dviejų savaičių, liepą, dar nežinau, kada“, – pridūrė P. Canfinas.
Gegužės viduryje EP aplinkosaugos komitetas pritarė ATLPS išplėtimui po ilgų politinių blokų derybų.
Tuo metu, kai dėl plano buvo balsuojama, jame buvo numatyta, kad iki 2030 metų įmonės turės mokėti už savo pastatų ir transporto priemonių išmetamą anglies dvideginio kiekį.
Konservatyviosios Europos liaudies partijos (ELP) siūloma pataisa būtų pratęstas nemokamų kvotų sistemos taikymas įmonėms iki 2034-ųjų, atidedant importo mokesčio įvedimo pradžią.
Tekste taip pat buvo numatyta, kad iki 2030 metų Europos anglies dvideginio rinkos sektoriuose išmetamų teršalų kiekis turi būti sumažintas 63 proc., palyginti su 2005-ųjų lygiu.
Užsibrėžtas tikslas buvo ambicingesnis už pasiūlytą Europos Komisijos, nors jis buvo akivaizdus žingsnis atgal, nes aplinkosaugos komitetas nubalsavo už sumažinimą 67 procentais.