Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Nuomonė po D.Trumpo pergalės: „Facebook“ skėlė antausį Amerikos demokratijai

Kiekvienas „Facebook“ darbuotojas turėtų jausti gėdą dėl to, kuo per šių metų JAV prezidento rinkimų kampaniją virto šis socialinis tinklas – kliedesių, propagandos ir pasenusios informacijos koše. Jos kasdien ragaujantys milijonai amerikiečių vieni ant kitų tik rėkė, „Mashable“ rašo žurnalistas Damonas Beresas.
„Facebook“ leidžia tinkle plisti įvairiausioms klastotėms, o JAV rinkėjai jomis patiki
„Facebook“ leidžia tinkle plisti įvairiausioms klastotėms, o JAV rinkėjai jomis patiki / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Jo teigimu, „Facebook“ vadovybė nuvylė smarkiai susiskaldžiusią Ameriką savuoju „Naujienų srautu“ („News Feed“), kuriame visus metus vienodomis teisėmis buvo dalinamasi ir profesionalių žurnalistų publikacijomis, ir propagandinėmis šiukšlėmis, kurias kurpė interneto troliai.

Feisbuke taip pat atrodo ir Pulitzerio premiją laimėjęs „The New York Times“ rašinys, ir tinklaraščio iš antisemitinio portalo „The Right Stuff“ įrašas“, – pastebėjo D.Beresas.

Jis kritikuoja ir „Facebook“ skyrelį „Trending“, kuriame skelbiamos konkrečiu metu tarp tinklo vartotojų karščiausios, populiariausios naujienos.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Ieškovai kaltina „Facebooką“ leidžiant plisti „Hamas“ propagandai
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Ieškovai kaltina „Facebooką“ leidžiant plisti propagandai

Skyrelio turinio nuo šių metų neredaguoja profesionalūs žurnalistai – jų darbą atlieka robotai. O pastariesiems nesiseka – čia itin dažnai patenka propagandinės nesąmonės.

„Pavyzdžiui, trečiadienio popietę, Donaldą Trumpą jau išrinkus prezidentu, feisbukas man siūlė šviežią politinę naujieną – bevertį gabaliuką apie tai, kad naujasis mūsų lyderis stebi, kaip balsuoja jo žmona“, – piktinosi D.Beresas.

D.Beresas: Dezinformacija nulėmė sėkmingą D.Trumpo kampaniją ir suskaldė šalį perpus.

Jis daro išvadą: „Feisbukas kaip naujienų organizacija užknisa. Tai ypač akivaizdu šiemet, kai dezinformacija nulėmė sėkmingą D.Trumpo kampaniją ir suskaldė šalį perpus. Tinklas turėtų atsisakyti „Naujienų srauto“.

Žurnalisto nuomone, „Facebook“, leisdamas plisti melams socialiniame tinkle, net gali būti laikomas atsakingas už D.Trumpo pergalę. O Respublikonų partijai nė nereikėjo stengtis.

„Kam reikia dėti pastangas ir tikinti rinkėjus balsuoti, kai yra milijonai žmonių, kuriuos devynis mėnesius audrino karštligiški melai feisbuke?“ – klausė ir „New York Magazine“ tinklaraštininkas Maxas Readas.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Amerikiečiai švenčia Donaldo Trumpo pergalę prezidento rinkimuose
AFP/„Scanpix“ nuotr./Amerikiečiai švenčia Donaldo Trumpo pergalę prezidento rinkimuose

„Daugybė objektyvių straipsnių apie D.Trumpą supančią korupciją, seksizmą, kompetencijos stoką buvo lygiomis teisėmis skelbiami šalia D.Trumpą palaikančių straipsnių su išgalvota informacija“, – pridūrė M.Readas.

D.Bereso teigimu, D.Trumpo iškilimas privertė bijoti dėl savo ateities milijonus amerikiečių, be to, supriešino tautą. Žurnalistas ir pats nesusilaikė ir po vienu komentaru, kuris visiškai neatitiko tikrovės, parašė: „Užsičiaupk!“

„Po perkūnais, spalį feisbuke netrukdomai išplito istorija, esą Hillary Clinton ir jos padėjėja Huma Abedin vadovauja vaikų sekso tinklui. Vos viena šios „naujienos“ versija pasiekė 2 mln. žmonių“, – pasakojo D.Beresas.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Huma Abedin (kairėje) ir Hillary Clinton
AFP/„Scanpix“ nuotr./Huma Abedin (kairėje) ir Hillary Clinton

Kultūros, technologijų ir visuomenės ryšius Niujorko universitete tiriantis Finnas Burtonas savo ruožtu teigė manantis, kad „Facebook“ tiek daug problemų kelia, nes „ten viskas šalia“.

„Visos pagrindinės naujienų organizacijos remiasi feisbuko „eismu“. Bet juo remiasi ir visi tie klastočių tinklalapiai. Tuomet ir turime srautą, kur vienas po kito eina nuorodos į profesionalų darbus ir nuorodos į klastotes“, – teigė F.Burtonas.

JAV netrūksta žurnalistų, kurie visus 2016-uosius kone maldavo „Facebook” vadovybę prisiimti redakcinę atsakomybę už tai, kaip ir koks turinys pasiekia vartotojus.

O formatas labai svarbus. Feisbuką patogu naudoti, nes tinklalapio ir mobiliosios programėlės dizainas iš pažiūros švarus. Bet pagal kokybės ir tiesos kriterijus labai skirtingas žiniasklaidos priemones kišant pro tą pačią skylutę, atsiranda daug keistų problemų.

„Dabar padėtis tokia, kad parašydamas gerą analitinį, faktais paremtą tekstą ir pasidalindamas juo feisbuke, suteiki daugiau patikimumo visam tam šiukšlinam brukalui“, – tokio disonanso fenomeną aiškino F.Burtonas.

„Straipsniai dabar jau yra ne tiek žurnalistų darbai, kiek turinio gabaliukai, užpildantys feisbuko „Naujienų srautą“, viliojantys vėl ir vėl grįžti į programėlę. Ką dabar matome feisbuke? Trumpus vartotojų pasakojimus, juokelius, nuorodas į rimtas naujienas ir visišką mėšlą. Viskas sugretinama“, – pridūrė specialistas.

JAV netrūksta žurnalistų, kurie visus 2016-uosius kone maldavo „Facebook” vadovybę prisiimti redakcinę atsakomybę už tai, kaip ir koks turinys pasiekia daugiau nei 1 mlrd. žmonių, į socialinį tinklą užeinančių kiekvieną dieną.

Bet D.Beresas atsakomybės ir suvokimo, kas yra etika, iš Marko Zuckerbergo teigia jau nebesitikintis.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Markas Zuckerbergas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Markas Zuckerbergas

„Jie turėtų uždaryti „Naujienų srautą“, nes šis produktas tikrai blogas. Pasakyti lengviau nei padaryti – juk ši funkcija yra viso tinklo stuburas. Bet dabar mes žinome, kas pastatyta ant kortos. Visi pamatėme pasekmes. Dabar išspręskime problemą“, – ragina žurnalistas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?