„Atviros visuomenės fondo“ (AVF) teisininkų komandos direktorius Jamesas Goldstonas naujienų agentūrai AP sakė, kad komanda siekia paprieštarauti įstatymams, „sumanytiems siekiant įbauginti ir nutildyti nepriklausomus balsus Vengrijoje“.
AVF remia kai kurias pilietines grupes, į kurias yra nutaikyta premjero Viktoro Orbano griežta antiimigracinė politika.
Vengrija birželio mėnesį priėmė įstatymą, pramintą „Sustabdyti Sorosą“ (Stop Soros). Pagal jį žmones, padėjusius pabėgėliams ir prieglobsčio prašytojams, galima įkalinti iki metų.
Liepą vengrų parlamentarai pritarė 25 proc. mokesčiui, kuris taikomas finansinei ar materialinei paramai, teikiamai migraciją propaguojančioms grupėms.
„Šis mokesčio įstatymas yra toks platus, kad Vengrijos vyriausybė praktiškai galėtų taikytis į visą teisių gynimo grupių ir pilietinės visuomenės finansavimą, net jei migracijai tenka maža finansavimo dalis“, – telefonu iš Niujorko sakė J. Goldstonas.
Jis išreiškė viltį, kad EŽTT dėl „kritinės“ padėties Vengrijoje neatidėlios šios bylos nagrinėjimo.
„Vyriausybė pakirto teismų nepriklausomybę, pažabojo žiniasklaidą, o dabar siekia nutildyti pilietinės visuomenės grupes, kurios yra tarp paskutinių kritiškų viešų balsų Vengrijoje“, – sakoma organizacijos pareiškime.
Vengrijos Helsinkio komitetas, teikiantis, be kitos veiklos, teisinę pagalbą prieglobsčio prašytojams, praėjusią savaitę paskelbė, kad teikia panašius skundus Vengrijos ir Europos teismams. Ši teisių gynimo organizacija nurodė, kad įstatymo „Sustabdyti Sorosą“ grasinimas įkalinimu kelia pavojų ne tik jos sąjungininkams, bet ir „kiekvienam gerų ketinimų kupinam piliečiui, kuris pabėgėlius laiko žmonėmis ir jiems padeda“.
Budapešte veikiantis Centrinės Europos universitetas (CEU), kurį taip pat finansuoja G.Sorosas, praėjusį mėnesį paskelbė, kad dėl minėto mokesčio įstatymo neaiškumų sustabdo švietimo programas pabėgėliams ir prieglobsčio prašytojams.
Viena priežasčių, paskatinusių teikti skundus EŽTT, yra ta, kad V.Orbano partijos „Fidesz“ prastumta konstitucijos pataisa smarkiai apribojamos Konstitucinio Teismo galimybės svarstyti bylas dėl mokesčių ar bylas, veikiančias valstybės biudžetą.