Irano mula man (teksto autoriui dr. Majidui Rafizadehui) kartą paaiškino tokios fatvos priežastis. Jis teigė, kad, vyras, matydamas moterį, kuri važiuoja dviračiu, paveikiamas jos kūno ir suerzinamas. Kitaip tariant, Irano valdininkai mano, kad vyrai nesugeba kontroliuoti savo seksualinių įgeidžių, kai mato moterį ant dviračio, nors jos kūnas tuo metu visiškai uždengtas, rašo portalas frontpagemag.com.
Važinėti dviračiu moterims draudžiama, – skelbiama Irano gatvėse.
Dėl veiklos, kuria nevaržomai užsiima moterys visame pasaulyje, iranietės pastaruoju metu netgi sulaikomos. Gatvėse jau yra moterų važinėjimąsi dviračiais ribojančių ženklų. „Važinėti dviračiu moterims draudžiama“, – skelbia jie gatvėse. Ir tai ne vienintelis absurdas, su kuriuo susiduria Irano moterys. Joms taip pat draudžiama žiūrėti, kaip vyrai žaidžia tinklinį. Britė-iranietė Ghonche Ghavami buvo sulaikyta ir patupdyta vienutėje Teherano Evino kalėjime už tai, kad pabandė žiūrėti vyrų tinklinį.
Irano prezidentas jokių prieštaravimų dėl šio ir panašių įstatymų nepateikė. Iš esmės per jo prezidentavimą moteris ribojančių įstatymų tik padaugėjo.
Kokios naujosios fatva priežastys? Anot Irano valdininkų, tai, kad iraniečiai moteris mato važinėjančias dviračiais, veda prie ištvirkimo visuomenėje. O štai tas ištvirkimas, anot jų, ves prie tam tikrų nusikaltimų: seksualinių, finansinių, dvasinės neištikimybės, religinio nepaklusnumo ir daugybės kitų.
Irano įstatymai diktuoja tai, kad moteris turėtų susikoncentruoti ties buvimu gera motina.
Ayatollah Ali Khamenei pažymėjo, kad „moterys, važinėjančios dviračiais, patraukia vyrų dėmesį ir veda visuomenę į ištvirkimą, ir taip prieštarauja moters skaistybei, todėl ši veikla turi būti draudžiama“, – skelbia Irano valstybinė žiniasklaida. Taigi kuo moteris gali užsiimti laisvalaikiu, jeigu ji negali dainuoti, klausytis muzikos, važinėtis dviračiu ar vilkėti to, kas jai patinka? Irano įstatymai diktuoja tai, kad moteris turėtų susikoncentruoti ties buvimu gera motina.
Tai atspindi visuomenės įsitikinimą, kad moteris turėtų likti namuose, gimdyti ir auginti vaikus, gaminti maistą, skalbti drabužius ir tenkinti vyro seksualinius troškimus, kai jis grįžta po darbo. Nėra malonumų, kurie leistini moterims, išskyrus malonumą, jaučiamą tarnaujant kitiems. Ayatollah Ali Khamenei apibrėžė moters vienintelę misiją – tai būti motina ir namų šeimininke.
Už šios fatvos slypi valdininkų troškimas daryti įtaką per vyrų dominuojančią sistemą bei religiją. Yra ir kitų įstatymų, neleidžiančių moterims dirbti už namų ribų. Štai Civilinio kodekso vienas iš straipsnių sako: „Vyras gali neleisti savo žmonai užsiimti darbine veikla, kuri nesuderinama su šeimos interesais ar žemina jo arba jos orumą“.
Naujausioje ataskaitoje, parengtoje Jungtinės Karalystės Užsienio ir Britanijos sandraugos, teigiama, kad moterų situacija Irane pablogėjo. Anot ataskaitos, „Irane moterims neužtikrinamos tos pačios teisės ir privilegijos kaip vyrams. Mes tikimės, kad kitame etape Jungtinių Tautų Žmogaus teisių taryboje dominuos moterų teisių klausimai ir bus išnagrinėta ši problema. Mes tikimės pamatyti progresą šiuo klausimu... Du pasiūlyti įstatymo projektai, kurie 2015-aisiais pateko į Irano parlamentą, sukėlė pasipiktinimą tiek Irane, tiek už jo ribų. Žmogaus teisių gynėjai sako, kad šie įstatymų projektai grąžintų Irano moteris dešimtmečius atgal ir paverstų jas „reprodukcinėmis mašinomis“. Šie įstatymo projektai buvo parengti po to, kai Ayatollah Ali Khamenei pareiškė, kad šeimos planavimas tėra Vakarų gyvenimo imitacija ir paragino Irano gyventojų pasistengti padvigubinti populiaciją“. Jungtinės Tautos ir žmogaus teisių organizacijos turėtų didesnį dėmesį skirti prieš moteris nukreiptiems įstatymas, kurių Irane vis daugėja, ir kurie dehumanizuoja bei engia moteris.