2022 12 17

Islamo tyrinėtojas E.Račius apie protestus Irane: sovietiniais laikais Lietuvoje irgi turėjome „moralės policiją“

Rugsėjo mėnesį Irane įsiplieskusi suirutė palietė ne tik šalies protestuotojus, bet ir visą pasaulį. Aktyvistai nuo San Francisko iki Tokijo organizuoja palaikymo akcijas, o Vakarų valstybių ir Irano valdžios žongliruoja sankcijomis vienos kitų adresu. Nors šiitiškos respublikos vadovybė paskelbė išformuojanti moralės policiją, panašu, kad šis gestas nenuramins nei protestuotojų, nei Vakarų šalių vadovų. Vytauto Didžiojo universiteto regionistikos katedros profesorius, islamo tyrinėtojas ir Irano žinovas Egdūnas Račius interviu 15min sakė, jog Vakaruose kalbėdami apie situaciją Irane, liudijame diskursų, ideologijų ir vertybių susidūrimą.
Egdūnas Račius
Egdūnas Račius / J.Petronio nuotr.

22 metų kurdės Mahsos Amini mirtis, dėl kurios, manoma, kalta Irano moralės policija, vėl atkreipė viso pasaulio dėmesį į Iraną. Net kelis mėnesius šalies viduje ir užsienyje protestuojančios minios laukė atsako iš islamiškos Irano valdžios. Vietoje to – išgirsdavo tik apie susidorojimą su aktyvistais.

Galiausiai, nuskambėjo Irano generalinio prokuroro pareiškimas apie moralės policijos išformavimą ir planus peržiūrėti hidžabo įstatymą. Ar tai kelio į ilgai lauktus pokyčius pradžia, ar tiesiog gestas dėl gesto?

Po Irano generalinio prokuroro Mohammado Jafaro Montazerio kreipimosi į žiniasklaidą pasigirdo iki galo nepatvirtintų kalbų, jog Irane išformuota moralės policija ir bus persvarstomas hidžabo dėvėjimo įstatymas. Kokia jūsų nuomonė apie tokius ketinimus?

– Pirmiausia, turbūt reikia kalbėti apie patį įstatymą, o tik paskui apie jo įgyvendinimą. Tai nėra tik hidžabo dėvėjimą apibrėžiantis įstatymas, bet apskritai aprangos kodą. Panašūs kodai gali būti privalomi, rekomenduojami ar kitokie. Žinant dabartinę Irano valstybės prigimtį, dabartinio režimo struktūrą, ideologiją – sunkiai galėtume įsivaizduoti, kad tiek dešimtmečių save kaip teisingą, islamišką pozicionuojanti valdžia galėtų atsitraukti nuo vieno iš esminių musulmonų etikos ir etiketo postulatų.

Aprangos kodeksas jau buvo labai svarbus pranašui Mahometui, kuris galbūt ne taip griežtai reglamentavo, kaip turi rengtis musulmonai, bet tikrai paliko akivaizdžias prieigas. Tai tokio režimo, tokios valdžios, kuri, kaip sako, vadovaujasi islamistine ideologija, atsitraukimas nuo reikalavimų ar apdarų reglamentavimo, mano galva, yra absoliučiai neįmanomas, naivus ir prieštarautų logikai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis