22 metų kurdės Mahsos Amini mirtis, dėl kurios, manoma, kalta Irano moralės policija, vėl atkreipė viso pasaulio dėmesį į Iraną. Net kelis mėnesius šalies viduje ir užsienyje protestuojančios minios laukė atsako iš islamiškos Irano valdžios. Vietoje to – išgirsdavo tik apie susidorojimą su aktyvistais.
Galiausiai, nuskambėjo Irano generalinio prokuroro pareiškimas apie moralės policijos išformavimą ir planus peržiūrėti hidžabo įstatymą. Ar tai kelio į ilgai lauktus pokyčius pradžia, ar tiesiog gestas dėl gesto?
– Po Irano generalinio prokuroro Mohammado Jafaro Montazerio kreipimosi į žiniasklaidą pasigirdo iki galo nepatvirtintų kalbų, jog Irane išformuota moralės policija ir bus persvarstomas hidžabo dėvėjimo įstatymas. Kokia jūsų nuomonė apie tokius ketinimus?
– Pirmiausia, turbūt reikia kalbėti apie patį įstatymą, o tik paskui apie jo įgyvendinimą. Tai nėra tik hidžabo dėvėjimą apibrėžiantis įstatymas, bet apskritai aprangos kodą. Panašūs kodai gali būti privalomi, rekomenduojami ar kitokie. Žinant dabartinę Irano valstybės prigimtį, dabartinio režimo struktūrą, ideologiją – sunkiai galėtume įsivaizduoti, kad tiek dešimtmečių save kaip teisingą, islamišką pozicionuojanti valdžia galėtų atsitraukti nuo vieno iš esminių musulmonų etikos ir etiketo postulatų.
Aprangos kodeksas jau buvo labai svarbus pranašui Mahometui, kuris galbūt ne taip griežtai reglamentavo, kaip turi rengtis musulmonai, bet tikrai paliko akivaizdžias prieigas. Tai tokio režimo, tokios valdžios, kuri, kaip sako, vadovaujasi islamistine ideologija, atsitraukimas nuo reikalavimų ar apdarų reglamentavimo, mano galva, yra absoliučiai neįmanomas, naivus ir prieštarautų logikai.