Departamento pareigūnai laiške Teksaso federaliniam teismui teigė, kad „Boeing“ pažeidė įsipareigojimus pagal susitarimą, kuris apsaugojo bendrovę nuo teisinių procesų dėl šių katastrofų.
„Boeing“ naujienų agentūrai AFP atsakė, kad, jos nuomone, susitarimo sąlygų buvo laikomasi, ir nurodė, kad planuoja gintis.
Pareigūnai laiške teigė, kad „Boeing“ pažeidė savo įsipareigojimus pagal susitarimą dėl baudžiamojo proceso atidėjimo, nes „nesukūrė, neįgyvendino ir neužtikrino atitikties ir etikos programos, kad būtų užkirstas kelias JAV teisės aktų dėl sukčiavimo pažeidimams ir jie būtų nustatyti [įmonės] veikloje“.
Pasak Teisingumo departamento, toks nusižengimas reikštų, kad „Boeing“ gali būti patraukta baudžiamojon atsakomybėn už bet kokį federalinės teisės, susijusios su avarijomis, pažeidimą.
Vyriausybė vertina, kaip toliau elgtis šioje byloje, ir nurodė „Boeing“ pateikti atsakymą iki birželio 13 dienos.
JAV pareigūnai taip pat planuoja pasitarti su „Lion Air“ 610-ojo reiso ir „Ethiopian Airlines“ 302-ojo reiso katastrofų metu žuvusių žmonių artimaisiais.
„Teigiamas pirmas žingsnis“
„Tai teigiamas pirmas žingsnis, kurio šeimoms reikėjo ilgai laukti“, – sakė avarijų aukų šeimoms atstovaujantis teisininkas Paulas Cassellis (Polas Kaselis).
Jis paragino Teisingumo departamentą imtis tolesnių veiksmų ir pridūrė, kad sieks išsamesnės informacijos.
2019-ųjų kovą į pietryčius nuo Etiopijos sostinės Adis Abebos sudužo oro linijų bendrovės „Ethiopian Airlines“ lėktuvas „Boeing 737 MAX 8“. Žuvo 157 jame buvę žmonės.
Tai buvo antroji šio lėktuvo modelio, turėjusio pakeisti „Boeing 737 NG“, avarija per penkis mėnesius.
Pirmoji, „Lion Air“ lėktuvo „Boeing 737 MAX 8“ katastrofa įvyko ankstesnių metų spalį Indonezijos Javos jūroje ir nusinešė 189 žmonių gyvybes.
Abiem atvejais orlaiviai sudužo netrukus po pakilimo, o vėliau atlikus tyrimus paaiškėjo, kad kilo problemų su automatine skrydžio valdymo sistema.
Šio modelio lėktuvai visame pasaulyje buvo laikinai nutupdyti arba jiems buvo uždrausta skraidyti.
„Su departamentu bendradarbiausime itin skaidriai, kaip ir visą susitarimo galiojimo laikotarpį“, – sakoma „Boeing“ pareiškime AFP.
Bendrovė nurodė, kad tai taip pat apima atsakymus į klausimus po vos katastrofa nesibaigusio „Alaska Airlines“ incidento. Sausio 5 dieną vidury šios įmonės skrydžio nukrito lėktuvo „Boeing 737 MAX 9“ fiuzeliažo plokštė. Tai kainavo darbą keletui aukščiausio rango „Boeing“ pareigūnų, įskaitant generalinį direktorių Dave'ą Calhouną (Deivą Kalhuną), kuris turėtų atsistatydinti metų pabaigoje.
Dėl to taip pat sumažėjo „Boeing 737 MAX“ lėktuvų gamyba.
Susiduria su daugybe tyrimų ir auditų
Po dviejų minėtų avarijų 2018 ir 2019 metais JAV Federalinė aviacijos administracija (FAA) buvo aštriai kritikuojama.
Tačiau „Boeing“, kuri Jungtinėse Valstijose ir kitur susiduria su daugybe tyrimų ir auditų, ne kartą patikino kritikus, kad dirba visiškai skaidriai ir prižiūrima FAA reguliatorių.
Pagal susitarimą dėl baudžiamojo proceso atidėjimo reikalaujama, kad „Boeing“ sumokėtų 2,5 mlrd. dolerių (2,3 mlrd. eurų) baudų ir kompensacijų mainais į neliečiamybę nuo baudžiamojo persekiojimo dėl kaltinimų klaidinus JAV vyriausybę sertifikuojant „Boeing 737 MAX“ lėktuvus.
Praėjusių metų pradžioje Teksaso federalinis teisėjas atmetė katastrofų aukų artimųjų skundą dėl „Boeing“ 2021-ųjų sausį JAV sudaryto susitarimo dėl baudžiamosios bylos, nuosprendžiu nenurodydamas jo keisti.
Aukų artimieji teigė, kad dėl „Boeing“ vaidmens, jų žodžiais, pražūtingiausiame įmonės lygmens nusikaltime JAV istorijoje, bendrovė ir jos vadovai turi būti patraukti baudžiamojon atsakomybėn.