JAV karinių oro pajėgų štabo viršininkas generolas Charlesas Brownas teigė, kad nors jis nenori spėlioti, kokio tipo orlaiviai galėtų būti perduoti, tačiau šiuo metu vyksta diskusijos dėl to, kaip sustiprinti Ukrainos orlaivių parką, taip pat ir naujais lėktuvais. Nuo vasario 24 d. prasidėjusios invazijos Ukrainos oro pajėgos patyrė didelių sunkumų mūšiuose su Rusijos lėktuvais. Ukrainiečiai bandė daug gausesnėms priešo oro pajėgoms priešintis sovietiniais MiG naikintuvais ir kitais Šaltojo karo laikų lėktuvais.
Ryškus pozicijos pokytis
Ch.Brownas sakė, kad yra kelios galimybės, įskaitant amerikiečių arba Europoje pagamintus naikintuvus. Galimi variantai yra Švedijoje pagamintas naikintuvas „Gripen“, Prancūzijoje pagamintas naikintuvas „Rafale“ ir kelių šalių bendrovių konsorciumo gaminamas naikintuvas „Eurofighter Typhoon“.
„Tai bus kažkas ne rusiško, galiu jums tai pasakyti, – sakė Ch.Brownas, dalyvaudamas Aspeno saugumo forume Kolorade. – Tačiau negaliu tiksliai pasakyti, kas tai bus.“
„The Washington Post“ pažymi, kad ši diskusija rodo didelį pokytį nuo ankstesnių JAV pozicijų, kai Joe Bideno administracija atmetė galimybę sudaryti sąlygas sandoriui, pagal kurį dalis Lenkijos naikintuvų „MiG“ būtų išsiųsti į Ukrainą mainais į JAV pagamintus naikintuvus „F-16“. Kovo mėnesį Pentagono pareigūnai teigė, kad toks pasiūlymas yra „neįgyvendinamas“, nes JAV dalyvavimas tokiuose mainuose gali padidinti įtampą ir tiesioginio susidūrimo su Rusija karo lauke grėsmę. Valstybės sekretorius Antony Blinkenas sakė, kad Europos sąjungininkai turi „žalią šviesą“ siųsti lėktuvus į Ukrainą, tačiau Jungtinės Valstijos nori išvengti tiesioginio konflikto su Rusija.
Gali pradėti apmokyti Ukrainos pilotus
Galimybė mokyti ukrainiečių pilotus valdyti naujus orlaivius jau sulaukė pritarimo Kongrese. Praėjusią savaitę Atstovų Rūmai balsavo už tai, kad šiai veiklai būtų skirta 100 mln. JAV dolerių. Šį sprendimą dar turi patvirtinti Senatas bei pasirašyti prezidentas J.Bidenas.
Britų visuomeninis transliuotas BBC rašo, kad jei šiam įstatymui būtų pritarta, Ukrainos pajėgoms atsivertų galimybė gauti JAV naikintuvų.
„Šis įstatymo projektas leidžia Jungtinėms Valstijoms pradėti Ukrainos pilotų ir įgulų narių mokymą dirbti su F-15 ir F-16 bei kitomis platformomis, kol [JAV prezidento] administracija toliau svarsto šios įrangos perdavimo klausimą“, – sakoma respublikonų kongresmeno Adamo Kinzingerio, vieno iš įstatymo projekto rėmėjų, pareiškime.
Tačiau iki šiol Pentagono vadovai atsisakė pritarti tokiam planui.
„Nebuvo priimta jokių sprendimų, – trečiadienį per spaudos konferenciją kartu su gynybos sekretoriumi Lloydu Austinu sakė Jungtinio štabų vadų komiteto pirmininkas generolas Markas Milley. – Tačiau mes nagrinėjame įvairias galimybes, įskaitant ir pilotų mokymą“.
Ll.Austinas ir M.Milley kalbėjosi su žurnalistais po naujausio tarptautinių karinių vadovų susitikimo, kuriame buvo siekiama sustiprinti Ukrainos gynybą tiek artimiausiu metu, tiek, kaip daugelis prognozuoja, daug metų truksiančiai priešpriešai su Rusija. Ll.Austinas nurodė, kad kol kas J.Bideno administracijos prioritetas tebėra artilerijos karas, kurį Ukrainos kariai vykdo šalies rytuose.
„Šiuo metu daugiausia dėmesio skiriame tam, kad padėtume jiems sėkmingai kovoti ir įdarbintume ginklų sistemas, kurių jiems prireiks sėkmingai kovai, – sakė jis. – Kalbant apie tai, kur būsime su pilotų mokymu po kelių mėnesių ar metų, nedrįsiu to daryti“.
Be modernių lėktuvų neįmanoma pulti
„The Washington Post“ teigia, kad Ukrainos kariuomenę papildžius moderniais naikintuvais, ji būtų gerokai sustiprinta. Ukrainos pareigūnai kelis mėnesius ieškojo būdų, kaip sustiprinti šalies oro pajėgas, kurios per karą skraidė retai ir turėjo manevruoti vengdamos Rusijos raketų.
Ekspertų teigimu, Ukrainai reikia modernių vakarietiškų karo lėktuvų, kad Ukrainos ginkluotosios pajėgos galėtų pulti – be aviacijos paramos tai padaryti bus sunku.
Ukrainos gynybos ministras Oleksijus Reznikovas interviu BBC sakė, jog tikisi, kad pavyks gauti modernių lėktuvų, tačiau tai nebūtinai bus amerikietiški naikintuvai.
„Bus lėktuvų. Klausimas, kurie iš jų. Jei kas nors mano, kad F-16 yra išeitis, labai klysta. Mūsų aerodromai nėra paruošti F-16, yra niuansų. Taigi galbūt mums reikia kitų orlaivių. Ne tik F-16 yra geri. Yra ir kitų šiuolaikinio standarto orlaivių. Pavyzdžiui, švedų gamybos „Gripen“, – sakė jis.
Kokių lėktuvų turi Ukraina?
BBC rašo, jog šiuo metu nežinoma, kiek lėktuvų turi Ukrainos karinės oro pajėgos.
Pirma, nėra tikslios informacijos apie tai, kiek orlaivių buvo tinkami naudoti karo pradžioje. Antra, oro pajėgos patyrė nuostolių per kovines operacijas. Trečia, Ukraina gavo orlaivių dalių iš užsienio, kad atkurtų savo lėktuvų tinkamumą skraidyti.
Tačiau bet kuriuo atveju Ukrainos karinių oro pajėgų turimos technikos akivaizdžiai nepakanka.
Atsarginės dalys buvo tiekiamos iš keleto šalių, kuriose buvo eksploatuojami „MiG-29“ naikintuvai, pavyzdžiui, Lenkijos. Tačiau apie pristatymus nebuvo labai viešai skelbiama. Lėktuvai buvo remontuojami Ukrainos lėktuvų gamyklose.
Vis dėlto, sprendžiant iš Ukrainos vadų internete paskelbtos filmuotos medžiagos, šalies karinės oro pajėgos vis dar turi geros būklės kovinių naikintuvų, bombonešių ir atakos lėktuvų.
Tinkama naudoti būklė nereiškia didelio kovinio efektyvumo. Ukrainos karinės oro pajėgos turi senų sovietinių laikų „MiG-29“. Kai kurie iš jų buvo modernizuoti 2000-aisiais ir pavadinti „MiG-29MU1“. Tačiau net ir patobulinti naikintuvai nusileidžia rusiškiems.
„World Air Forces 2022“ duomenimis, prieš karą Ukraina turėjo 43 kovinius ir aštuonis mokomuosius MiG'us. „Military Balance“ praneša apie 37 MiG'us. Nežinoma, kiek iš jų buvo pasirengę kovai.
„World Air Forces“ duomenimis, Ukrainos karinės oro pajėgos turėjo 26 naikintuvus Su-27 (ir šešis mokomuosius lėktuvus), „Military Balance“ nurodo 34. Kai kurie iš šių orlaivių taip pat buvo patobulinti ir vadinami Su-27-1M. Taip pat nežinoma, kiek orlaivių šiuo metu dar yra tinkami kovai.
Be to, Ukraina turėjo atakos lėktuvų Su-25 (taip pat iš dalies modernizuotų), kurių, remiantis „Flightglobal“ duomenimis, buvo 17, o pagal „Military Balance“ – 31, ir bombonešių Su-24, atitinkamai 12 arba 14.
Rusija turi didžiulį aviacijos pranašumą ne tik kiekybiniu, bet ir kokybiniu požiūriu. Ukrainos MiG-29 yra fronto naikintuvai, lengvesni už daugiafunkcinius Su-27. Juose mažiau raketų kabinimo vietų, paprastesnė avionika ir ugnies valdymo sistema.
Rusija konflikte su Ukraina taip pat naudoja naikintuvus Su-35 ir Su-30SM. Tai naujesnės Su-27 versijos, pasižyminčios daug geresnėmis charakteristikomis.
Mūšiai su daug stipresniu priešininku
JAV leidžiamas žurnalas „Air Force Magazine“ išspausdino ukrainiečių piloto pasakojimą apie jo kolegų kovas su Rusijos lakūnais.
Straipsnyje jis vadinamas Nomadu (klajokliu) ir teigė, kad Ukrainos MiG pilotams labai sunku kovoti su Rusijos naikintuvais, nes rusai naudoja ilgesnio nuotolio raketas, galinčias nuskrieti daugiau kaip 100 kilometrų.
Nomadas pasakojo, kad vienas jo draugas iš Ukrainos karinių oro pajėgų per neseniai vykusį kovinį skrydį Donbase išjungė radarą, kad būtų sunku jį sekti, ir bandė priartėti prie teritorijos, kurioje galėjo būti Rusijos lėktuvai, kad galėtų panaudoti trumpojo nuotolio raketas.
Dažniausiai tokių išskridimų metu ukrainiečių pilotai pastebi Rusijos Su-30 ar Su-35 jau po to, kai šie paleidžia į juos raketas, leidinys citavo piloto žodžius. „Mūsų vaikinai sunkiai kovoja su rusų pilotais, kurie turi modernius lėktuvus“, – savaitraštis citavo ukrainiečių piloto žodžius.
„Air Force Magazine“ duomenimis, liepos 13 d., straipsnio publikavimo metu, Nomadas buvo vienintelis Ukrainos karinių oro pajėgų pilotas Jungtinėse Valstijose. Jis dalyvauja oro pajėgų personalo kvalifikacijos kėlimo programoje.
Pasak jo, Ukrainos pilotai svajoja persėsti į amerikietiškus F-16 naikintuvus, kurie yra apginkluoti pažangesnėmis ilgesnio nuotolio raketomis.
Mokytis tektų ilgai
„Air Force Magazine“ taip pat kalbėjosi su oficialiu Ukrainos karinių oro pajėgų atstovu pulkininku Jurijumi Ignatu, kuris sakė, kad Ukrainos karinės oro pajėgos turi mažiausiai 30 naikintuvų pilotų, mokančių anglų kalbą ir pasirengusių vykti į JAV persikvalifikuoti.
Be to, į Ameriką gali vykti techninės priežiūros darbuotojai, technikai, kurie gali išmokti prižiūrėti šias mašinas.
„Pirmasis etapas – pakilimo ir nusileidimo, skrydžio iš taško A į tašką B apmokymai – užtruktų kelias savaites, tačiau oro mūšio, raketinės ginkluotės naudojimo apmokymai užtruktų apie šešis mėnesius“, – sakė jis.
Priešingai nei gynybos ministras O.Reznikovas, ir pilotas, ir karinių oro pajėgų atstovas teigė, kad Ukrainos pilotai norėjo būtent F-16.