Sekmadienio popietę kažkur netoli Čarlstono jungtinės bazės nukrito modernus naikintuvas „F-35B Lightning II“, o pilotas saugiai katapultavosi ir jo būklė stabili, pranešė bazė. Tačiau problema ta, kad reagavimo tarnybos nėra tikros, kur lėktuvas atsidūrė, skelbia JAV dienraštis „The Washington Post“.
Kaip, po velnių, galima prarasti F-35? Kaip nėra sekimo prietaiso, o mes prašome visuomenės surasti lėktuvą ir jį atiduoti?
Lėktuvo atsakiklis neveikė
Lėktuvo atsakiklis, kuris paprastai padeda nustatyti orlaivio buvimo vietą, neveikė „dėl tam tikrų priežasčių, kurių dar nenustatėme, – sakė Čarlstono jungtinės bazės atstovas Jeremy Hugginsas. – Todėl ir paskelbėme viešą pagalbos prašymą.“
Socialiniuose tinkluose paskelbtame kreipimesi Čarlstono jungtinė bazė prašė visuomenės susisiekti su baze, jei kas nors turi informacijos apie lėktuvo buvimo vietą po sekmadienį įvykusios „nelaimės“.
Kongreso narė: kaip, po velnių, galima prarasti F-35?
Kongreso narė iš Pietų Karolinos respublikonė Nancy Mace klausė: „Kaip, po velnių, galima prarasti F-35?“ ir „Kaip tai nėra sekimo įrenginio?“
Įraše socialiniame tinkle X (buvusiame „Twitter“) Atstovų rūmų narė rašė: „Dabar, kai jau tai išsiaiškinau. Kaip, po velnių, galima prarasti F-35? Kaip nėra sekimo prietaiso, o mes prašome visuomenės surasti lėktuvą ir jį atiduoti?“
Nukrito netoli oro pajėgų bazės
Nors tai jūrų pėstininkų korpuso lėktuvas, oro pajėgos padeda ieškoti, nes F-35 nukrito netoli jų bazės. Federalinė aviacijos administracija taip pat dalyvauja likviduojant incidentą. F-35 gaminanti bendrovė „Lockheed Martin“ iš karto neatsakė į prašymą pateikti komentarą.
Karinės oro pajėgos nelaimingu atsitikimu (angl. mishap) laiko bet kokį incidentą, kuris „baigiasi mirtimi, sužalojimu, liga ar materialine žala“ ir kurį būtina ištirti. Sekmadienį nukritusio lėktuvo apgadinimų mastas nebuvo aiškus.
Kai 2018 m. pirmą kartą sudužo F-35, iš pradžių jis buvo priskirtas „A klasės“ nelaimingiems atsitikimams, kurie susiję su 2 mln. dolerių ar didesne žala, visišku lėktuvo sunaikinimu arba įgulos narių mirtimi ar nuolatiniu visišku neįgalumu.
F-35 yra vieni pažangiausių pasaulyje naikintuvų, pasižymintys aštriu aerodinaminiu korpusu ir nuo aptikimo apsaugančiomis savybėmis.
„Lėktuvas yra neaptinkamas radarų, todėl turi kitokį paviršių ir yra kitokios konstrukcijos, todėl jį aptikti sunkiau nei įprastą orlaivį“, – sakė J.Hugginsas. Vėlyvą sekmadienį tekstinėje žinutėje jis pridūrė, kad komandos vis dar ieško lėktuvo. Jis atsisakė nurodyti pratybų, kuriose pilotas dalyvavo incidento metu, pobūdį. Pasak jo, šis klausimas yra tiriamas.
Remdamasis paskutine žinoma lėktuvo buvimo vieta, J.Hugginsas sakė, kad paieška sutelkta prie Moultrio ežero – drumsto vandens telkinio, kurio gylis giliausioje vietoje yra 23 metrai, o plotis plačiausioje – 23 km skersmens.
Kas tie naikintuvai F-35?
Šie lėktuvai taip pat yra vieni brangiausių pasaulyje. Nors JAV ir kelios kitos prie jų kūrimo prisidėjusios šalys juos vadina itin svarbiais naujos kartos orlaiviais, JAV įstatymų leidėjai pastaraisiais metais kritikavo, anot jų, su F-35 susijusias pernelyg dideles išlaidas.
Neaišku, kiek tiksliai kainavo sekmadienį nukritęs lėktuvas.
F-35A kainuoja apie 79 mln. JAV dolerių
F-35 yra penktos kartos naikintuvas, kurį sukūrė „Lockheed Martin“. JAV karinės oro pajėgos juos eksploatuoja nuo 2016 m.
Lėktuvai sukurti trijų modifikacijų. F-35B naikintuvo modelis yra vienintelis iš šios serijos modelių, galintis leistis vertikaliai. Be to, jam reikalingas minimalus įsibėgėjimo atstumas.
F-35A modelis yra antžeminis karinių oro pajėgų naikintuvas su „įprastiniu“ pakilimu ir nusileidimu. O F-35C yra ant denio montuojamas naikintuvas, skirtas kariniam jūrų laivynui.
Agentūros „Reuters“ duomenimis, F-35A naikintuvo kaina yra apie 79 mln. JAV dolerių.
Pirmoji brangiausio JAV naikintuvo katastrofa
Anksčiau naikintuvas F-35B yra sudužęs Jungtinėse Valstijose 2018 m. Tuomet tai buvo pirmoji brangiausio JAV karinių oro pajėgų naikintuvo katastrofa, kuri taip pat įvyko Pietų Karolinos valstijoje, netoli JAV jūrų pėstininkų korpuso aviacijos bazės Boforte.
O 2022 m. Hillo oro pajėgų bazėje JAV Jutos valstijoje sudužo penktos kartos naikintuvas „F-35 A Lightning II“. Orlaivio pilotui pavyko katapultuotis.
Lėktuvas skrido dar 900 km
Anksčiau istorijoje būta atvejų, kai koviniai naikintuvai tęsdavo skrydį po to, kai pilotas katapultuodavosi. Konkrečiai toks atvejis įvyko 1989 m. su SSRS karinių oro pajėgų lėktuvu MiG-23, kuris skrido iš oro bazės Lenkijoje, skelbia Ukranos naujienų agentūra „Unian“.
Dėl laikino variklio gedimo pilotas katapultavosi, tačiau orlaivis skrido toliau ir, kol baigėsi degalai, įveikė 901 kilometrą virš Vokietijos, Nyderlandų ir Belgijos. Lėktuvas nukrito į Belgijos Belegemo kaimelio fermą, kurioje žuvo 19-metis belgas Wimas Delare'as.
Panašių atvejų, kai pilotas dėl gedimų katapultavosi, bet po to naikintuvas skrido toliau, pasitaikė skirtingose šalyse skirtingais metais.