JAV: Rusija įgyvendina plačios apimties dezinformacijos dėl koronaviruso kampaniją

Tūkstančiai su Rusija susijusių socialinės žiniasklaidos paskyrų ėmėsi koordinuotų veiksmų skleisti paniką dėl naujojo koronaviruso plitimo, taip kenkdamos pasaulinėms pastangoms kovoti su epidemija, naujienų agentūrai AFP pareiškė JAV pareigūnai.
Kinijoje siaučiantis koronavirusas
Kinijoje siaučiantis koronavirusas / „Scanpix“/„SIPA“ nuotr.

Dezinformacijos kampanija skatina nepagrįstas sąmokslo teorijas, teigiančias, kad JAV palaiko viruso COVID-19 protrūkį. Tokiu būdu akivaizdžiai siekiama sugadinti JAV įvaizdį, išnaudojant pasaulį apėmusį nerimą dėl epidemijos, pirmiausiai prasidėjusios Kinijoje.

Suklastotos paskyros naudojamos socialiniuose tinkluose „Twitter“, „Facebook“ ir „Instagram“, kad pakurstytų rusų teiginius ir sąmokslo teorijas, įskaitant įtarimą, kad virusą, nusinešusį daugiau nei 2,3 tūkst. žmonių gyvybių (daugiausia Kinijoje) paskleidė Centrinė žvalgybos valdyba (CŽV).

„Rusijos tikslas – skleisti nesantaiką ir kenkti JAV institucijoms ir aljansams iš vidaus, įskaitant slaptas ir prievartines neigiamos įtakos kampanijas“, – pareiškė laikinasis JAV Valstybės departamento sekretoriaus padėjėjas Europai ir Eurazijai Philipas Reekeris.

„Skleisdami dezinformaciją apie koronavirusą, piktavaliai Rusijos veikėjai kelia dar vieną grėsmę visuomenės saugumui, nukreipdami dėmesį nuo pastangų užtikrinti gyventojų sveikatos apsaugą“, – pareiškė Ph.Reekeris.

Pastarosiomis savaitėmis cirkuliuojančiuose teiginiuose teigiama, kad virusas – tai Jungtinių Valstijų pastangos „įgauti pranašumą ekonominiame kare su Kinija“, kad tai yra CŽV sukurtas biologinis ginklas, arba kad tai yra Vakarų darbas „siekiant platinti prieš Kiniją nukreiptą žinią“.

Įvairūs JAV piliečiai, įskaitant „Microsoft“ įkūrėją filantropą Billą Geitsą, išleidusį milijardus pasaulinėms sveikatos programoms, taip pat neteisingai kaltinami dalyvavimu viruso kūrime.

„Scanpix“/AP nuotr./Billas Gatesas
„Scanpix“/AP nuotr./Billas Gatesas

JAV stebėtojai pastebėjo pirmuosius dezinformacijos kampanijos ženklus sausio viduryje, kai Kinijos pareigūnai pranešė apie trečiąjį mirties nuo koronaviruso atvejį Uhano mieste – naujojo viruso protrūkio epicentre.

Nuo to laiko mirė jau daugiau kaip 2,34 tūkst. žmonių, daugiausia Kinijoje, o susirgimų atvejų skaičius viršijo 76 tūkst., kurių dauguma taip pat įvyko Kinijoje.

Koordinuotos pastangos

Keli tūkstančiai internetinių paskyrų, kurios anksčiau, kaip pastebėta, skleidė Rusijos palaikomus pranešimus apie svarbius įvykius, tokius kaip karas Sirijoje, „geltonųjų liemenių“ protestai Prancūzijoje ir masinės demonstracijos Čilėje, skelbia „beveik identiškas“ žinutes apie naująjį koronavirusą, teigiama JAV Valstybės departamento Kovos su užsienio propaganda ir dezinformacijos centrui parengtoje ataskaitoje, su kuria susipažino naujienų agentūra AFP.

Paskyros – kurias valdo tikri asmenys, o ne robotai – panašiu laiku skelbia įrašus anglų, ispanų, italų, vokiečių ir prancūzų kalbomis ir gali būti siejamos su Rusijos įgaliotiniais arba perduoti panašias žinutes Rusijos remiamoms agentūroms, tokioms kaip RT ir „Sputnik“, teigiama ataskaitoje.

Rusijos valstybės finansuojama žiniasklaida sausio 20 dieną pradėjo skleisti antivakarietiškas žinias apie epidemijos priežastis, o kitą dieną socialinės žiniasklaidos paskyrų valdytojai pradėjo skelbti žinutes visame pasaulyje, teigia JAV pareigūnai.

„Šiuo atveju išvydome veikiančią visą dezinformacijos ekosistemą, įskaitant valstybinę televiziją, įgaliotų asmenų interneto svetaines ir tūkstančius melagingų socialinės žiniasklaidos priemonių, skelbiančių tuos pačius teiginius“, – teigė specialioji įgaliotinė ir Valstybės departamento Kovos su užsienio propaganda ir dezinformacija centro vadovė Lea Gabrielle.

Daugelio ankstesnių svarbių įvykių metu įrašai paskyrose būdavo aktyviai skelbiami iki 72 valandų. Visgi pranešimai apie naująjį koronavirusą pastarąjį mėnesį įkeliami kiekvieną dieną.

JAV pareigūnų teigimu, tai rodo, kad dar ilgai bus kalbama apie Rusijos indėlį į tokių pranešimų platinimą.

„Tai yra Rusijos informacinės konfrontacijos doktrinos klasika“, – teigė kitas Kovos su užsienio propaganda ir dezinformacijos centro pareigūnas.

JAV žvalgyba taip pat teigė, kad Rusija per manipuliacijas socialinėje žiniasklaidoje kišosi į 2016 metų rinkimus bei kad gali mėginti tai padaryti ir 2020 metais.

„Koronaviruso atvejų skaičius pasaulyje dar nepasiekė kulminacijos, todėl Rusijos strategija yra labai pigiai, bet labai efektyviai išnaudoti informacinę aplinką, kad būtų pasėta nesantaika tarp mūsų ir Kinijos, ar siekiant ekonominių tikslų“, – pridūrė pareigūnas.

Ekspertai įžvelgė paralelių su ankstesnėmis sąmokslo teorijomis, kurių pėdsakai siekia Maskvą, įskaitant KGB dezinformacijos kampaniją devintajame dešimtmetyje, kuri ne vieną žmogų pasaulyje įtikino tuo, jog JAV mokslininkai sukūrė AIDS sukeliantį ŽIV virusą.

JAV žvalgyba taip pat teigė, kad Rusija per manipuliacijas socialinėje žiniasklaidoje kišosi į 2016 metų rinkimus bei kad gali mėginti tai padaryti ir 2020 metais.

Kremlius šiuos kaltinimus paneigė, o prezidentas Donaldas Trumpas išjuokė teiginius, kad jam padėjo Rusija.

Pavojus reagavimo į epidemiją veiksmams

Mokslininkai mano, kad COVID-19 protrūkis kilo gruodžio pabaigoje Kinijos Uhano mieste, turguje, kuriame prekiaujama egzotiniais gyvūnais.

Yra žinoma, jog šikšnosparniai yra šio koronaviruso kamieno, kurio oficialus pavadinimas yra SARS-CoV-2, nešiotojai, tačiau mokslininkai mano, kad tarp žmonių jis pasklido per kitą žinduolių rūšį, galbūt skujuočius.

Jungtinės Valstijos laikosi nuomonės, kad naujoji Rusijos dezinformacijos kampanija apsunkina pastangas tinkamai reaguoti į epidemiją, ypač Afrikoje ir Azijoje, neis dalis gyventojų nepasitiki Vakarų veiksmais, skirtais suvaldyti viruso plitimą.

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) penktadienį perspėjo, kad protrūkio sustabdymo galimybės susiaurėjo, ir išreiškė nerimą dėl atvejų, kai nestebima aiškaus ryšio su Kinija, bangos.

Valstybės departamento pareigūnas teigė, kad Rusijos operatyvininkams buvo suteikta visiška veiksmų laisvė pakenkti nuomonei apie Jungtines Valstijas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis