Kinijos propagandos tyrėjas, profesorius iš Taivano Titus Chenas davė išskirtinį interviu portalo 15min videolaidai „15/15“.
Svarbiausios interviu temos
- Kinija ne tik grasina Taivanui karine jėga, bet ir atkakliai atakuoja informacinėmis kampanijomis.
- Kinija bando neleisti, kad prie Lietuvos prisijungtų daugiau šalių, palaikančių glaudesnius santykius su Taivanu.
- Kinijos propaganda Taivane nepopuliari, bet smarkiai veikia prokinišką mažumą.
- Kinija sistemingai ieško jai palankių žmonių įvairiose pasaulio šalyse, taip pat ir Lietuvoje.
- Konfucijaus institutai veikia kaip Kinijos ambasadų įrankiai ir renka šiai šaliai reikalingą informaciją.
- Kuo „Vienos Kinijos principas“ skiriasi nuo „Vienos Kinijos politikos“?
- Ar Kinija Taivanui kelia vis didesnę grėsmę, ar ne?
– Pradėkime nuo naujienos, kad Kinijos oro pajėgos vėl įsiveržė į Taivano gynybos zoną. Toks elgesys tapo neteisėta Kinijos praktika. Ar pavadintumėte tai Kinijos informacinio karo dalimi, „kietąją galia“?
– Tokias Kinijos operacijas savo oro gynybos zonoje patiriame jau daugiau nei dvejus metus. Taigi tai mums – kasdienybė. Taip, sakyčiau, kad tai yra Kinijos prievartinių operacijų prieš Taivaną, bet ne tik prieš Taivaną, dalis. Ji taip pat taikosi į netoliese esančias Jungtinių Valstijų ir Japonijos pajėgas.
– Pakalbėkime apie Kinijos informacinio karo, propagandos tendencijas ir naujienas. Kokios naujienos? Kokios tendencijos Taivane?
– Be šio įsiveržimo į mūsų oro gynybos zoną, mes taip pat kasdien ar kas savaitę stebime ir kovojame su informacinėmis kampanijomis iš Kinijos. Neseniai žiniasklaidoje kilo didelis ginčas dėl įžymybių, skleidžiančių šią informaciją iš Kinijos. Vyriausybė dabar tiria, kas inicijuoja šią kampaniją.
– Kas yra tos įžymybės? Ar mėginate spėlioti?
– Kai kurie „Facebook“ fanų puslapių administratoriai skleidžia informaciją, kad daug Taivano vaikų miršta nuo COVID-19, bet tai netiesa. Ir tai tik viena iš naujausių dezinformacijos priemonių, nukreiptų prieš Taivano vyriausybę ir Taivano visuomenę. Taip bandoma pasėti nesantaikos sėklą tarp Taivano žmonių. Tam naudojamos įžymybės, pavyzdžiui, kino žvaigždės, dainininkai, socialinių tinklų žvaigždės, nuomonių lyderiai. Jie taip pat prisijungė prie šios kampanijos.
– Žinoma, čia, Lietuvoje, su Rusijos propaganda susiduriame dažniau nei su Kinijos. Ir atsekame tam tikrus naratyvus, kuriuos formuoja Rusija. Kokius naratyvus apie Taivaną formuoja Kinija?
– Kinijos dezinformaciniame naratyve Taivanas apibūdinamas kaip sala, kaip visuomenė, kurioje nėra harmonijos, o tarp valdžios ir žmonių tvyro didelis nepasitikėjimas. Taip pat Kinijos dezinformacijos kanaluose Taivanas atkakliai vaizduojamas kaip visuomenė, siekianti susivienijimo su Kinija, o tai vėlgi nėra tiesa.
– Ar Lietuvos ir Kinijos konfliktas dėl Taivano atstovybės Lietuvoje kaip nors paveikė Kinijos propagandą Taivane?