Šią savaitę Jungtinėje Karalystėje (JK) aidi perspėjimai, kad daug šalies šeimų negalės ant Kalėdų stalo patiekti kalakuto, o po eglutėmis palikti žaislai gali nepateisinti vaikų lūkesčių – žaislų, dviračių ir elektroninių prietaisų importas į šalį smarkiai vėluoja.
Didžiausių JK prekybininkų nuomone, tokie trikdžiai visiškai realūs, nes vyriausybė esą iki šiol delsia skubiai imtis veiksmų ir priimti į šalį daugiau darbininkų iš užsienio. Ypač trūksta sunkvežimių vairuotojų ir darbuotojų maisto pramonėje.
Šventės šiemet gali būti kitokios
Verslo sekretorius Kwasi Kwartengas trečiadienį pripažino, kad degalų krizė, nors ir jau pamažu slopstanti, dar gali pagadinti Kalėdas. Į JK kelius ir gatves jau išvyko vyriausybiniai rezerviniai benzinvežiai – juos kol kas vairuoja civiliai, bet netrukus vairus gali griebti ir kariai.
Iždo departamento vyriausiasis sekretorius Simonas Clarke'as tikina esantis „visiškai tikras“, kad krizė, kurią sukėlė sunkvežimių vairuotojų trūkumas, iki metų pabaigos bus išspręsta.
„Kelios pastarosios dienos buvo sudėtingos. Matėme dideles eiles, tačiau manau, kad situacija stabilizuojasi. Benzinas vežamas į degalines“, – pareiškė K.Kwartengas, nors ir pripažino, kad įprastų Kalėdų garantuoti negali.
Vis dėlto Iždo departamento vyriausiasis sekretorius Simonas Clarke'as tikina esantis „visiškai tikras“, kad krizė, kurią sukėlė sunkvežimių vairuotojų trūkumas, iki metų pabaigos bus išspręsta.
S.Clarke'as paneigė, kad nesklandumai – „Brexit“ pasekmė. Esą kritikai, kurie taip teigia, nelinki gero šaliai, o visas problemas išspręs 5 tūkst. vizų vairuotojams iš užsienio šalių, kurie bus pakviesti dirbti trijų mėnesių laikotarpiui.
„Taip, esame tikri, kad turime ryžto ir atsparumo. Situaciją, žinoma, palengvins trumpalaikių vizų programa, bet taip pat užsiimame būsimų darbuotojų rengimu – tai labai svarbu siekiant, kad šalyje žmonės turėtų reikiamus įgūdžius“, – aiškino tarnautojas.
Vis dėlto darbo jėgos trūksta ne tik keliuose – trūkinėja visa tiekimo grandinė. Be to, darbuotojų neužtenka socialinės rūpybos ir viešbučių sektoriuose.
„Manau, kad Kalėdos pirkėjams bus košmariškos. Prekybos centrų lentynose maisto bus, bet pasirinkimas bus skurdus.
Darbo jėgos stygius lemia tai, kad ūkiai negalės pasiųsti į parduotuves įprasto kalakutų kiekio, o vairuotojų trūkumas tik aštrina problemą.
Daug žmonių per Kalėdas klausa, kas čia per velnias. Tai nebus tradicinės Kalėdos. Teks valgyti kitokią mėsą, riešutus. Jei neatpigs dujos, trūks alaus ir limonado, o jis bus brangus. Kalėdos apskritai bus gerokai brangesnės“, – teigė „Shore Capital“ analitikas Clive'as Blackas.
Žurnalistai savaitės viduryje Londono centre esančiose „Tesco“ parduotuvėse jau pastebėjo, kad trūksta makaronų, daržovių. Ženklas skelbė, kad kopūstų stigs iki spalio pabaigos.
Ar vyriausybė geba valdyti?
Nors toriai kaip įmanydami ginasi, o ir apklausos rodo, kad visuomenė dėl krizės linkusi kaltinti ne valdančiuosius, o žiniasklaidą, opozicija ir ekspertai neabejoja, kad trikdžiai susiję su „Brexit“ ir pandemijos smūgiais ekonomikai.
Bent kalbant apie degalus, loginė linija tiesi. Benzinas daugybės degalinių nepasiekia dėl to, kad trūksta benzinvežių vairuotojų, o trūksta jų dėl to, kad po „Brexit“ ir per pandemiją daug svetimšalių darbuotojų išvyko namo į žemyninę Europą ir nebegrįžo.
„Aišku, kad „Brexit“ yra svarbus faktorius. Ar už narystę ES balsavote, ar prieš – buvo akivaizdu, kad pasitraukus iš ES turėsime mažiau sunkvežimių vairuotojų nei turėjome“, – šią savaitę teigė opozicinių leiboristų lyderis, seras Keiras Starmeris.
C.Blackas: vyriausybė sukūrė krizę, kurios tikrai buvo galima išvengti. Tai niekaip nesusiję su „Brexit“ – tai susiję su prasta ekonomine vadyba.
Tiesa, labiausiai jis kritikuoja premjerą Borisą Johnsoną, kuris, anot K.Starmerio, neužtikrina sklandaus valstybės funkcionavimo po „Brexit“.
„Vyriausybė žaidžia žaidimą – bando vieną problemą išspręsti, bet iškart išlenda nauja. Tai apgailėtino, apverktino planavimo rezultatas. Žmonės žino skirtumą tarp pagyrų ir tikrų darbų – ir jie mato vyriausybę, kuri tiesiog negali nei valdyti, nei planuoti“, – ketvirtadienį griaudėjo opozicijos lyderis.
Prekybos analitikas C.Blackas, beje, sutiko: „Vyriausybė sukūrė krizę, kurios tikrai buvo galima išvengti. Tai niekaip nesusiję su „Brexit“ – tai susiję su prasta ekonomine vadyba.“
„Vyriausybė tiesiog nesiklauso verslo ir imasi veiksmų tik įvaryta į kampą. Neįleisti į šalį mėsos pramonės darbuotojų, vaisių raškytojų, sunkvežimių vairuotojų buvo neįtikėtinai kvaila.
Maisto pramonė iki pamėlynavimo aiškino, kas mūsų laukia – bergždžiai. Kalbėjausi su kai kuriais kompanijų vadovais, kurie tiesiog pasiduoda ir nebetiki šios vyriausybės sugebėjimais.
Vizos 5 tūkst. sunkvežimių vairuotojų – tarsi vidurinis pirštas verslams, nes trūksta 100 tūkst. vairuotojų“, – piktinosi C.Blackas.
Gudri ir jau veikianti taktika?
Neabejojama, kad leiboristai tikisi, jog matydami tuščias lentynas ir uždarytas degalines rinkėjai padarys atitinkamas išvadas dėl torių vyriausybės kompetencijos. K.Starmeris jau prasitarė, kad žmonės nebetiki B.Johnsono tikinimais, kad viskas bus gerai.
Tačiau yra ir kitokia nuomonė – kad toriai tikrai galėtų greitai išspręsti daugelį problemų, bet specialiai vilkina laiką, nes nori paspausti darbdavius jautriausiuose sektoriuose.
Algos darbininkams tikrai mažos ir, nors atlyginimai tenkindavo rumunus, lenkus ar lietuvius, britai dirbti atsisako.
Jei prieš kelis mėnesius vairuotojams buvo vidutiniškai mokama per 550 svarų sterlingų (640 eurų) per savaitę, tai parduotuvių tinklas „Waitrose“ dabar siūlo 1590 svarų savaitinį atlygį.
Vyriausybė priversti verslininkų siūlyti didesnį atlygį negali, bet gali sukurti spaudimą – o jei godumu apkaltinti darbdaviai pateiks geresnius pasiūlymus būtent britams, reitingų lentelėse konservatoriai tik išloš.
Taktika išties jau veikia. Jei prieš kelis mėnesius vairuotojams buvo vidutiniškai mokama per 550 svarų sterlingų (640 eurų) per savaitę, tai parduotuvių tinklas „Waitrose“ dabar siūlo 1590 svarų savaitinį atlygį – pažanga akivaizdi, nes mažiau uždirba net eilinis Bendruomenių rūmų deputatas.
Į naudą toriams gali išeiti ir šviežias paradoksas – pagal trijų mėnesių sutartį atvyksiantiems užsieniečiams bus mokamas iki 20 proc. didesnis atlyginimas. Nors verslai, be abejo, aiškins, kad trumpalaikiai kontraktai visada brangesni, rinkėjas tikrai pūs akis ir piktinsis.
„Nė vienas konservatorių politikas to viešai nepripažins, bet tikrai nemažai jų ne šiaip džiaugiasi, o tiesiog triumfuoja dėl darbo jėgos trūkumo. Jie mato progą vadinamajai torių revoliucijai – didesnes algas tiems, kurie uždirba mažiausiai.
Verslininkai, kaip neabejoja toriai, reikalauja migrantų, kad jiems ir toliau galėtų mokėti mažai. Bet Borisas Johnsonas laikosi ramiai. Galia slenkasi nuo darbdavių prie darbininkų, ir toriai čia tikrai gali išlošti – jie gali vaizduoti esą mėlynsprandžių darbininkų gynėjai.
Jie gali siųsti paprastą žinią – kad „Brexit“ reiškia griežtesnę sienų kontrolę, o tai išvirsta į didesnius atlyginimus žmonėms Jungtinėje Karalystėje“, – „The Daily Telegraph“ penktadienį parašė apžvalgininkas Fraseris Nelsonas.