Lėktuvai be pilotų. Ar tai įmanoma?

Po „Germanwings“ lėktuvo avarijos netyla diskusijos dėl to, kaip geriau tikrinti pilotų psichiką ir ką daryti, kad skrydžio metu pilotas neliktų vienas kabinoje. Tuo metu aviacijos ekspertai kalba apie ką kita – kiek pilotų turi valdyti lėktuvą? Vienas? Nei vieno?
Lėktuvas
Lėktuvas / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Kaip rašo „The New York Times“, technologijos tiek pažengė į priekį, kad greitai keleiviniuose lėktuvuose apskritai nebereikės pilotų.

Šiuo metu aiškinamasi, ar neužtektų vieno piloto, o galbūt lėktuvus būtų galima valdyti nuotoliniu būdu.

Praėjusiais metais oro bendrovės įvykdė daugiau kaip 8,5 mln. skrydžių, jų paslaugomis naudojosi 838,4 mln. keleivių.

Praėjusiais metais oro bendrovės įvykdė daugiau kaip 8,5 mln. skrydžių, jų paslaugomis naudojosi 838,4 mln. keleivių.

Šiuolaikiniai orlaivai turi įdiegtus autopilotus, kurie stebi skrydį.

Programinė įranga taip pat yra naudojama tupdant keleivinius lėktuvus.

Neseniai atliktas tyrimas parodė, kad „Boeing 777” lėktuvų pilotai skrydžio metu pilotuoja orlaivį apie 7 minutes, „Airbus“ pilotai – pusę tiek.

JAV Masačusetso Technologijos instituto profesorius Davidas Mindellas teigė, kad šiuolaikiniai „Airbus“ orlaiviai yra pakankamai „protingi“, kad neįlėktų į kalną.

„Juose yra įmontuota įspėjimo sistema. Tačiau ji, esant pavojui, neperima lėktuvo kontrolės“, – pabrėžė jis.

Vietoje antrojo piloto – robotas

Pentagonas „F-16“ naikintuvuose jau naudoja automatinę pilotavimo programinę įrangą. Praėjusį lapkritį ji išgelbėjo piloto gyvybę.

Pentagonas yra nemažai investavęs į orlaivius-robotus. 2013 metais JAV kariuomenė turėjo 11 tūkst. dronų. Tiesa, šie aparatai yra pilotuojami nuotoliniu būdu.

Šiemet bus išbandomas robotas, kuris, reikalui esant, kariniame lėktuve užimtų antrojo piloto vietą.

Šią vasarą Pentagono Gynybos projektų tyrimo agentūra žada žengti dar vieną žingsnį į priekį. Šiemet bus išbandomas robotas, kuris, reikalui esant, kariniame lėktuve užimtų antrojo piloto vietą. Jis gebės nutupdyti ar pakelti lėktuvą, perimti orlaivio valdymą esant ekstremaliai situacijai.

NASA taip pat išbando galimybę valdyti orlaivį su vienu pilotu, antrojo piloto vaidmenį perimant robotui.

Djuko universiteto autonominių skrydžių tyrėja Mary Cummings teigė, kad „Germanwings“ aviakatastrofa iškėlė klausimą, ar komerciniai orlaiviai gali būti kontroliuojami nuotoliniu būdu.

„Ar gali būti, kad orlaivį pilotuoja vienas pilotas, o lėktuvas taip pat valdomas iš žemės? Taip“, – sakė ji.

Nors tyrėjai aiškina, kad naujosios technologijos būtų patikimesnės ir net pigesnės, išlieka klausimas, ar keleiviai drįstų kelti koją į lėktuvą, kuris iš dalies valdomas iš žemės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis