Du lietuvių automobiliai Medykos pasienio kontrolės punktą pasiekė apie 7 val. ryto. Pagal planą, tą pačią dieną „Blue/Yellow“ konvojus turėjo nuvykti į Kijevą, o iš ten – į frontą Donbase. Tačiau planą pakeitė Lenkijos muitinės seržantės elgesys.
„Tokiu keliu per Lenkijos sieną paramą mes vežėme jau kokius 7 kartus.
Jeigu ir kildavo kokių nesklandumų, tai tik ukrainiečių pusėje, nes mes tuos daiktus įvežame į jų valstybę, todėl jie tikrina labai atidžiai. Iki šiol su Lenkija jokių didelių problemų nekildavo, visada užtekdavo tų dokumentų, kuriuos vežamės ir šį kartą“, – 15min.lt sakė J.Ohmanas.
Penktadienį prie Lenkijos sienos įstrigęs lietuvių konvojus gabena kariškų batų, paltų, maskuojančių tinklų, talpų benzinui, kareiviškų termosų, termovizorių, kelias dešimtis kokybiškų racijų, kurių prašė Ukrainos kariai.
Be to, fronte turėtų likti ir abu automobiliai, kuriais šiuo metu gabenama parama. Juos naudos ukrainiečiai karo medikai ir kariai.
Be to, fronte turėtų likti ir abu automobiliai, kuriais šiuo metu gabenama parama. Juos naudos ukrainiečiai karo medikai ir kariai.
Paramos paketų sąrašą antspaudu ir parašu patvirtino Ukrainos konsulas Lietuvoje V.Sergijanka.
Šis dokumentas yra tarsi įrodymas, kad Ukrainos vyriausybė žino, kas yra organizacija „Blue/Yellow“ ir kokį krovinį veža.
Tokio dokumento visiškai užteko Lenkijos muitinės pareigūnui, kuris pirmasis tikrino krovinį. Vyras apžiūrėjo dėžes, maišus, įrangą ir norėjo praleisti lietuvių konvojų. Tačiau jį sustabdė šviesiaplaukė muitinės seržantė, kuri vadovavo pamainai.
Pareigūnė lenkiškai paaiškino, kad krovinio nepraleis, nes trūksta dokumentų. „Blue/Yellow“ vadovas švedas J.Ohmanas paprašė, kad pareigūnė paaiškintų angliškai, vokiškai arba rusiškai. Tačiau moteris atsakė maždaug taip: mes esame Lenkijoje ir aš kalbėsiu lenkiškai.
Susikalbėti su Lenkijos muitinės seržante padėjo Ukrainos žurnalistė, kuri moka angliškai.
Paaiškėjo, kad aikštingoji pareigūnė reikalauja krovinį nuvežti į muitinės bazę, kuri yra už 13 km nuo Medykos pasienio kontrolės punkto. Muitininkė pareikalavo, kad lietuviai pateiktų visų daiktų įsigijimo dokumentus, čekius, sąskaitas, taip pat – raštą, kuriame būtų nurodyta krovinio vertė.
J.Ohmanas bandė paaiškinti, kad daugelis daiktų yra paaukoti žmonių, palaikančių Ukrainą.
J.Ohmanas bandė paaiškinti, kad daugelis daiktų yra paaukoti žmonių, palaikančių Ukrainą. Tačiau pareigūnės tai neatvėsino. Kaip ir vieno iš konvojaus vairuotojo ukrainiečio žodžiai, kad šitie daiktai skubiai reikalingi kovojantiems su Rusijos kariuomene Ukrainos kariams.
Krovinio įvertinimo procedūra užtruko apie pusantros valandos. Tačiau sugrįžus į Medykos pasienio kontrolės punktą, lietuvių laukė dar viena nemaloni staigmena.
Pamainai vadovavusi muitinės seržantė pasirodė tik po pusantros valandos, o apžiūrėjusi dokumentus pareiškė, kad tai dar ne viskas. Neva dar būtina grįžti į tą pačią bazę ir nufotografuoti visus daiktus, kurie sukrauti mikroautobusuose.
Į tai „Blue/Yellow“ lyderis J.Ohmanas atsakė klausimu: ar pasikeitė Lenkijos teisės aktai, kad keičiasi patikrinimo procedūros? Į tai muitinės seržantė atsakė, kad teisės aktai nesikeitė – esą tokios taisyklės buvo visuomet.
Įdomiausia tai, kad muitinės bazėje paaiškėjo, jog nėra įstaigos, kuri gali nufotografuoti visą krovinį.
Muitinės bazėje paaiškėjo, jog nėra įstaigos, kuri gali nufotografuoti visą krovinį.
„Jeigu taip nutiktų Rusijoje, tai aš dar suprasčiau. Tačiau Lenkija yra Europos Sąjungos valstybė, ji remia Ukrainą, politinė pozicija yra aiški. Toks muitininkės elgesys yra visiškas absurdas“, – sakė J.Ohmanas.
Jis pabrėžė, kad Lietuva ir Lenkija yra bene daugiausia paramos Ukrainai suteikiančios valstybės.
18 val. Lietuvos laiku ši situacija nebuvo pasibaigusi. Konvojus prie Lenkijos sienos buvo įstrigęs jau 11 valandų.
„Vienas dalinys, kuriam vežame paramą ir medikamentus, artimiausiu metu išvyksta į frontą. Aš labai bijau, kad mes tiesiog nespėsime“, – sakė J.Ohmanas.
Vienas dalinys, kuriam vežame paramą ir medikamentus, artimiausiu metu išvyksta į frontą. Aš labai bijau, kad mes tiesiog nespėsime, – sakė J.Ohmanas.
Skaičiuojama, kad „Blue/Yellow“ krovinio vertė siekia apie 10 tūkst. eurų. Pinigus suaukojo Lietuvos gyventojai.
Lenkų muitininkė atsisakė pasakyti savo vardą ir pavardę. Situacijos ji nekomentavo.
„Didžiausia problema, kad nėra bendros tvarkos, kaip vežti paramą. Be lietuvių, lenkų ir kitų užsieniečių paramos atsilaikyti Ukrainai bus tikrai sunku, o toks chaosas labai apsunkina paramos gabenimą“, – sakė J.Ohmanas.