„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Lenkijos rinkimų kampanija skendi dezinformacijoje, sako ekspertės

Lenkijos gyventojai prieš sekmadienį vyksiančius parlamento rinkimus gavo lankstinukų, kuriuose vaizduojami guminėje valtyje susigrūdę migrantai.
AFP-Scanpix nuotr.
AFP-Scanpix nuotr.

„Invazija! Jie ateina! Pasakykite „ne“ nelegalių imigrantų antplūdžiui į Lenkiją“, – rašoma lankstinuke, kuriuo siekiama paveikti rinkėjus, turinčius balsuoti referendume, rengiamame tą pačią dieną kaip ir rinkimai.

Referendumą dėl migracijos sušaukė euroskeptiška valdančioji partija „Teisė ir teisingumas“ (PiS), kuri valdžioje yra nuo 2015 metų ir kuriai iššūkį meta proeuropietiška centristinė opozicija.

„Ši rinkimų kampanija skendi dezinformacijoje“, – sakė Varšuvos Socialinių ir humanitarinių mokslų universiteto (SWPS) profesorė Katarzyna Bakowicz (Katažina Bakovič).

„Tai nėra gryna dezinformacija, tiesiog melagingos naujienos. Tai pusiau tiesa, tendencinga informacija, manipuliacijos, kurias sunkiau nustatyti“, – pridūrė ji.

Ta pati 2015 metais daryta migrantų nuotrauka naudojama PiS kampanijos vaizdo klipuose kartu su susirėmimų miestuose ir smurto prieš moteris scenomis.

„Tikslas – sukelti stiprias emocijas“, – sakė socialinės žiniasklaidos analitikė Anna Mierzynska (Ana Mežinska).

Premjero Mateuszo Morawieckio (Mateušo Moraveckio) rinkimų kampanijos klipe be jokio konteksto rodomi į Italijos Lampedūzos salą atvykstantys migrantai ir užpuolama moteris.

Naujienų agentūros AFP atliktas tyrimas atskleidė šio vaizdo įrašo šaltinį – tai buvo užpuolimas 2016 metais Berlyno metro. Jį įvykdęs Bulgarijos pilietis vėliau buvo nuteistas.

Kiti kampanijos vaizdai taip pat be konteksto vaizduoja 2016 metais įvykdytą teroro išpuolį Zaventemo oro uoste Belgijoje ir migrantų išsiuntimą iš Libijos į Egiptą.

Tie patys rinkimų vaizdo įrašai, kurie socialiniuose tinkluose buvo peržiūrėti daugiau kaip 10 mln. kartų, rodomi ir per provyriausybinės valstybinės žiniasklaidos naujienų laidas.

Žiniasklaidos ir komunikacijos ekspertė Karina Stasiuk-Krajewska (Karina Stasiuk Krajevska) teigė, kad pagrindinis visuomeninis kanalas TVP naudoja „Rusijos propagandai būdingus metodus, kai akivaizdūs faktai pateikiami kaip klastotės“.

Ji atkreipė dėmesį į vieną konkretų atvejį, kai nacionalinis transliuotojas nurodė mažesnį demonstrantų skaičių spalio 1 dieną Varšuvoje vykusiame antivyriausybiniame mitinge, kuriame iš tiesų dalyvavo šimtai tūkstančių žmonių.

„Nebeturi stabdžių“

Nenumaldomai artėjant rinkimams „atrodo, kad tikslas pateisina priemones. Politikai nebeturi stabdžių“, sakė A. Mierzynska.

„Per šią milžinišką dezinformacijos kampaniją paveikti visi komunikacijos kanalai“, – sakė ji.

„Rinkimų kampanijos vaizdo įrašuose nėra nei faktų, nei duomenų (...) tik manipuliacija emocijomis“, – pridūrė ji.

K. Stasiuk-Krajewska sakė, kad „visuomenėje, kuri yra labai poliarizuota, dezinformacija neišvengiamai tampa puikia emocijų skatinimo priemone“.

Nors ekspertai atkreipia dėmesį į valdančiosios partijos dezinformacijos gausą, jie pažymi, kad ja naudojasi ir liberalioji opozicija.

Opozicija taip pat žaidžia neigiamomis emocijomis, perspėdama apie galimą pasitraukimą iš Europos Sąjungos, nors vyriausybė ne kartą yra pareiškusi, kad nori, jog Lenkija liktų šiame bloke.

Analitikai taip pat teigia, kad atrodo, jog šioje kampanijoje buvo mažai išorinės dezinformacijos, kuria anksčiau buvo kaltinama Rusija.

A. Mierzynska teigė, kad Lenkijoje jau daugelį metų jaučiamas „didelis įvairių naratyvų antplūdis: antivakcininiai, antiimigraciniai, antivokietiški ar antieuropietiški naratyvai, kurie tapo viešojo diskurso dalimi.

„Rusijos požiūriu tai ideali situacija. Jai nereikia nieko prie to pridėti, viskas filtruojasi savaime“, – sakė ji.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?