Anot Indonezijos nacionalinio transporto saugimo komiteto tyrėjų, viena mįslių – kodėl spalio 29 dieną nukritusio lėktuvo pilotai nevykdė tokios pat procedūros, kurios griebėsi su identiška problema diena anksčiau susidūrusio orlaivio įgula.
Vienos aukos tėvai jau anksčiau padavė „Boeing“ į teismą – esą „orlaivis buvo suprojektuotas nesaugiai“. Ir panašu, kad šios kompanijos lėktuvų sistemos iš tiesų turi problemų.
Iš „juodųjų dėžių“ ištraukti įrašai parodė, kad lainerio pilotai daug kartų bandė anuliuoti automatinės saugumo sistemos, įrengtos „Boeing 737 MAX 8“, sprendimus. Jie lėmė, kad orlaivio nosis vis linko žemyn – daugiau nei dvi dešimtis kartų.
Automatinė sistema taip reagavo į klaidingus duomenis, neteisingai rodžiusius, kad lėktuvo nosis nukrypusi į viršų, ir signalizavusius, jog laineris gali sustingti ore bei pradėti nevaldomas kristi.
Kaip skelbiama ataskaitoje, pilotai iš pradžių, praėjus vos 2 minutėms po pakilimo, rankiniu būdu anuliavo sistemos sprendimą automatiškai kreipti lėktuvo nosį žemyn. Tačiau sistema neklausė įgulos, ir po 11 minučių orlaivis įsirėžė į Javos jūrą.
„Aplinkybės, į kurias dėl lėktuvo sistemos pateko pilotai, buvo labai sudėtingos“, – pripažino CNN aviacijos saugumo ekspertas Davidas Soucie.
Tiesa, išvakarėse iš Denpasaro į Džakartą skridęs tokio pat modelio lėktuvas irgi susidūrė su panašia problema. Bet įgula spėjo išjungti automatines saugumo sistemas ir perėmė orlaivio valdymą.
Kodėl taip nepasielgė nukritusio orlaivio pilotai, neaišku. Pokalbius kabinoje įrašantis prietaisas, kaip manoma, palaidotas po purvu vandenyno dugne, tad nežinoma, ką prieš katastrofą sakė įgula ir kodėl, regis, netobulos sistemos nebuvo išjungtos.
Indonezijos pareigūnai daro išvadą, kad sudužęs oro linijų bendrovės „Lion Air“ laineris dėl pasikartojančių techninių problemų turėjo būti neišleistas į savo lemtingąjį reisą.
Anot tyrėjų, „Lion Air“ ir toliau eksploatavo lėktuvą, nors kelis kartus nepavyko pašalinti greičio matuoklio sutrikimų. Šis gedimas nebuvo sutaisytas ir prieš priešpaskutinį skrydį iš Balio į Džakartą.
Nepaisant abejotinų saugos standartų ir lavinos skundų dėl prasto aptarnavimo pigių sudužusį lėktuvą administravusios skrydžių kompanijos patronuojanti bendrovė „Lion Air Group“ mažiau nei per 20 metų užėmė pusę Indonezijos vidaus rinkos ir tapo Pietryčių Azijos didžiausiomis oro linijomis.
Indonezijos aviacijos saugos standartai pagerėjo nuo to laiko, kai kelioms šalies oro bendrovėms, įskaitant nacionalinį oro nešėją „Garudą“, dėl saugumo pažeidimų buvo uždrausta kelerius metus veikti JAV ir Europos oro erdvėse. Nepaisant to, per pastaruosius 15 metų Indonezijoje įvyko net 40 orlaivių avarijų, pareikalavusių žmonių gyvybių.