Iškart po netikėtos Donaldo Trumpo pergalės M.Zuckerbergas atmetė kaltinimus, kad feisbukas turėjo įtakos rinkimų rezultatams. Tuomet socialinio tinklo kūrėjas sakė, kad tai – „pakankamai beprotiška idėja“, o rinkėjai „priima sprendimus remdamiesi gyvenimo patirtimi“.
Kai trečiadienį D.Trumpas „Twitter“ parašė, kad „feisbukas visada buvo prieš Trumpą“, M.Zuckerbergas pareiškė besigailintis dėl ankstesnių pareiškimų, neigiančių propagandos ir melagingų naujienų (angl. fake news) feisbuke pavojų.
„Po rinkimų sakiau, kad idėja, jog feisbuke skleidžiama dezinformacija paveikė rinkimų rezultatus, yra beprotiška. Vadinti ją beprotiška buvo neapgalvota ir aš to gailiuosi, – rašė M.Zuckerbergas. – Šis klausimas yra pernelyg svarbus, kad būtų ignoruojamas.“
Todėl praėjusią savaitę M.Zuckerbergo vadovaujama kompanija sutiko Kongreso tyrėjams perduoti 3 000 reklamų turinį.
Pastarosiomis savaitėmis feisbuko vaidmuo JAV prezidento rinkimuose pateko po padidinamuoju stiklu. Paaiškėjo, kad Rusijos įtakos operacijų vykdytojai už reklamas, kampanijos metu skleidusias nesantaiką kurstančias politines ir socialines žinutes, feisbukui sumokėjo apie 100 tūkst. dolerių (84,9 tūkst. eurų)
Todėl praėjusią savaitę M.Zuckerbergo vadovaujama kompanija sutiko Kongreso tyrėjams perduoti 3 000 reklamų turinį.
Anot „Facebook“, rusų kurtos reklamos skleidė prieštaringas žinutes imigracijos ir rasės klausimais, populiarino 470 puslapių ir paskyrų. Tokie faktai tik patvirtina JAV žvalgybos pareigūnų tyrimų išvadas, kad Rusija kišosi į JAV prezidento rinkimus ir veikė D.Trumpo naudai.
Šią savaitę nutekinta informacija atskleidžia, kad, siekiant pasinaudoti rasiniu susiskaldymu, reklamos buvo nukreiptos į tokias grupes kaip „Black Lives Matter“ („Juodaodžių gyvybės svarbios“).
Teigiama, kad daugiausia dėmesio buvo skiriama tam tikrose vietovėse gyvenančioms auditorijoms. Pavyzdžiui, Fergusone ir Baltimorėje – prieš policijos smurtą nukreiptų protestų centruose.
Platforma visoms idėjoms?
Socialinis tinklas tampa vis svarbesniu ir specialiojo tyrėjo Roberto Muellerio tyrime dėl galimo Kremliaus ir D.Trumpo komandos bendradarbiavimo. Todėl nenuostabu, kad prezidentas tiesiogiai puolė feisbuką ir pavadino skandalą apgaule.
Atsakydamas į prezidento „Twitter“ įrašą, M.Zuckerbergas rašė: „Trumpas sako, kad feisbukas yra prieš jį. Liberalai sako, kad padėjome Trumpui. Abi pusės yra nepatenkintos idėjomis ir turiniu, kuris jiems nepatinka. Štai ką reiškia turėti platformą, skirtą visoms idėjoms.“
Nors M.Zuckerbergas ir toliau bando pozicionuoti feisbuką kaip neutralią platformą, yra įrodymų, kad propagandistai naudojosi socialiniu tinklu tam, kad skleistų „protrumpiškas“ pažiūras. Be to, dauguma populiariausių su rinkimais susijusių melagingų istorijų buvo palankios respublikonų kandidatui.
M.Zuckerbergas, paneigęs gandus apie dalyvavimą 2020-ųjų rinkimuose, vis daugiau kalba apie politiką ir viešai prieštarauja D.Trumpui.
M.Zuckerbergas, paneigęs gandus apie dalyvavimą 2020-ųjų prezidento rinkimuose, vis daugiau kalba apie politiką ir viešai prieštarauja D.Trumpui.
„Facebook“ vadovas rinkimų kampanijos metu kritiškai vertino prieš imigrantus nukreiptą D.Trumpo retoriką. M.Zuckerbergas neseniai pareiškė nesutinkantis su prezidento sprendimu nutraukti programą, ginančią JAV gyvenančių nelegalių imigrantų vaikų teises.
Pastaruoju įrašu M.Zuckerbergas ir vėl bandė įrodyti, kad feisbukas rinkimams padarė teigiamą įtaką, kadangi kandidatai kiekvieną dieną galėjo tiesiogiai bendrauti su dešimtimis milijonų rinkėjų, socialinis tinklas padėjo žmonėms užsiregistruoti balsavimui.
Kritikai mano, kad „Facebook“ nesiima pakankamai veiksmų ir leidžia sklisti propagandai. Pasitelkiamas modelis, kai lengvai ir pigiai įsigyjamos reklamos, kurių nepatikrina už pardavimus atsakingi darbuotojai, sugeneruoja didžiulį pelną.
Įtaka pasaulio politikai
Piktinamasi, kad „Facebook“ daro įtaką politikai visame pasaulyje.
Anksčiau šiemet „The Guardian“ atskleidė, kad daugybė Jungtinės Karalystės Konservatorių partijos reklamų, puolančių varžovus, buvo rodomos rinkėjams iš vienos Velso rinkimų apylinkės. Apklausų duomenimis, ten pagrindines partijas palaikė apylygis rinkėjų skaičius.
Praėjusią savaitę „Facebook“ prisipažino, kad priskyrė rohinjų sukilėlių grupę prie „pavojingų organizacijų“, kurios turi būti cenzūruojamos. Tokiu būdu socialinis tinklas nutildė grupę, besipriešinančią Mianmaro kariuomenei, kurią Jungtinės Tautos (JT) apkaltino etninio valymo vykdymu.
Praeitą savaitę M.Zuckerbergas sakė, kad „Facebook“ „dirba siekiant užtikrinti Vokietijos rinkimų skaidrumą“ ir ėmėsi veiksmų prieš tūkstančius netikrų paskyrų.
Trečiadienį socialinio tinklo atstovai pareiškė, kad kompanija prieš Vokietijos rinkimus panaikino „dešimtis tūkstančių“ netikrų paskyrų. Jie taip pat žadėjo glaudžiau bendradarbiauti su rinkimų komisijomis visame pasaulyje.