Metai po Zolitudės tragedijos: žurnalistai patikrino, ar „Maxima“ padarė išvadas

Artėjant lapkričio 21-ajai – tragedijos Zolitudės (Ryga) prekybos centre metinėms, Latvijos žurnalistai domėjosi, ar prekybos centrai tapo saugesni. Ar žmonės evakuojami, ar suveikia signalizacija, kilus pavojui? Ar patys pirkėjai yra psichologiškai pasirengę mesti krepšius su pirkiniais ir gelbėtis? Latvijos radijas kreipėsi į įmonę „Maxima Latvia“, prašydamas pademonstruoti žadėtas permainas. 2013 m. lapkritį įgriuvus prekybos centro stogui žuvo 54 žmonės, 41 sužeistas.
Rygoje įgriuvo „Maxima“ prekybos centro stogas
Rygoje įgriuvo „Maxima“ prekybos centro stogas / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Latvijos ugniagesių-gelbėtojų tarnyba skelbia, kad po Zolitudės tragedijos saugumo situacija prekybos centruose pagerėjo, įmonės patobulino saugumo instrukcijas ir jų laikosi. Vis dėlto Darbo inspekcija vis dar nustato trūkumų, mokant darbuotojus saugos reikalavimų.

„Maximos“ tinklo didieji patikrinimai dar tik planuojami.

Tiesa, „Maximos“ tinklo didieji patikrinimai dar tik planuojami. Tačiau įmonė pati skuba pranešti apie jau įgyvendintas ir planuojamas saugumo priemones.

Pavojaus signalo niekas nesureikšmino

Patys žurnalistai, apsilankę Latvijos „Maximos“ parduotuvėse, patyrė, kad, pavojaus atveju nuskambėjus sirenai, lankytojai trimis kalbomis raginami eiti link išėjimo. Tačiau mažose parduotuvėse kol kas skamba tik pavojaus signalas, į kurį prieš metus niekas nekreipė dėmesio.

Anksčiau „Maxima“ apsauga evakuaciją pradėdavo tik radusi pavojaus priežastį (jos ilgai ieškojo ir tragedijos Zolitudėje dieną), o dabar požiūris į saugumą nebe toks paviršutiniškas – pirkėjų ir darbuotojų evakuacija turi būti pradedama nedelsiant.

Kaip pripažino du įmonės darbuotojai, anksčiau iš jų buvo reikalaujama tik pasirašyti po priešgaisrinės saugos instrukcijomis. Jokių nurodymų, kaip elgtis kilus ekstremaliai situacijai, jie nebuvo gavę. Kita tragedijos pamoka – anksčiau be apsaugos leidimo nė viena kasininkė negalėjo palikti darbo vietos.

Darbo inspekcija savo išvadose pažymi, kad netinkamas darbuotojų instruktažas buvo viena iš priežasčių, kodėl 2013 m. Zolitudėje laiku nebuvo pradėta evakuacija.

„2013 m. lapkričio 21-osios įvykiai, be jokios abejonės, tapo skaudžia pamoka. Teko daug ką įvertinti iš naujo. Atėjo permainų metas“, – sako „Maxima Latvia“ atstovas spaudai Janis Beseris.

Žurnalistams demonstravo avarinius išėjimus

Latvijos radijo žurnalistai aplankė kelis „Maxima“ prekybos centrus. Saugumo specialistai jiems pademonstravo naujus evakuacijos planus, kuriuose kiekvienas nesunkiai gali nustatyti savo buvimo vietą, taip pat rasti gesintuvus, avarinius išėjimus (pilkos durys su ryškiai raudonomis rankenomis). Jų durys atsidaro nesunkiai, tokią kliūtį nesunkiai įveiktų ir vaikas.

Vienintelis trūkumas – parduotuvės mokymus rengia tuomet, kai jose mažai žmonių, bijodamos prarasti pirkėjus.

Pagal naujus reikalavimus, vos nuskambėjus pavojaus signalui, apsauga turi patikrinti, ar visi avariniai išėjimai prieinami, palydėti žmones į saugią vietą ir tik po to ieškoti pavojaus šaltinio. Beje, pavojaus mygtuką gali paspausti bet kuris parduotuvės lankytojas, o ne tik apsaugos darbuotojai.

Pagal naują tvarką, visi prekybos centrai nuo šiol bent kartą per metus turės skelbti mokomąjį pavojų, darbuotojai turės veikti tikroviškomis sąlygomis.

Pirkėjų mentalitetas keičiasi

Vienintelis trūkumas – parduotuvės mokymus rengia tuomet, kai jose mažai žmonių, bijodamos prarasti pirkėjus.

Parduotuvių darbuotojai sako, kad pirkėjai iš pradžių būdavo labai nepatenkinti, kad jų apsilankymo metu skelbiamas mokomasis pavojus. Bet vėliau susitaikė su neišvengiama realybe. Daugelis korespondentų apklaustų prekybos centrų lankytojų yra pasiryžę nešti kudašių iš pastato, vos išgirdę sireną. Kita dalis, žymiai mažesnė, dar nemąstė, kaip elgtųsi, išgirdę pranešimą apie pavojų.

Statistika: trūkumų randama nuolat

Nuo vasario mėnesio inspektoriai patikrino 173 Latvijos prekybos centrus. 68 proc. atvejų Darbo inspekcija rado darbo teisės ir saugumo pažeidimų. 13 proc. šių atvejų – nepakankamai apmokytas personalas. Skirtos trys baudos.

Tiesa, prekybos centrai „Maxima“ Latvijoje centralizuotai dar nepatikrinti. Įmonė prašė duoti jai laiko pertvarkoms. Tačiau būtinoji patikra bus atlikta dar šiais metais, „Maxima Latvia“ nuolat informuoja inspektorius apie atliktus ir planuojamus darbus, didinant pirkėjų ir darbuotojų saugumą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis