Migrantų schemos bosas
Lenkijos žurnalistai teigė radę papildomų įrodymų apie organizuotus migracijos srautus iš Artimųjų Rytų per Baltarusiją į Europos Sąjungos šalis. Lenkijos leidinys frontstory.pl rašo, kad migrantų srautą organizavo su Baltarusijos valdžia susijusios įmonės.
Tyrimą atlikę žurnalistai teigia, kad Minske gyvenantis 60-metis Irako pilietis Majidas Al-Qaysi yra vienas pagrindinių migrantų kontrabandos veikėjų. Šis verslininkas, Baltarusijos garbės konsulas Irako sostinėje Bagdade, yra kelionių kompanijų tinklo bendrasavininkas arba vadovas, taip pat atstovauja Irako oro linijų „Fly Bagdad“ ir Sirijos oro linijų „Cham Wings“ interesams Minske. Šiomis oro linijomis Minską pasiekė daugiausia migrantų, kurie vėliau bandė neteisėtai patekti į ES. Jo vadovaujamame konsulate buvo išduodamos turistinės vizos.
Žurnalistai teigia, jog jis yra artimai susijęs su Minsko režimu, ne kartą yra dalyvavęs Irako ir Baltarusijos oficialių delegacijų derybose.
Oficialiai M.Al-Qaysi yra turizmo įmonių tinklo bendrasavininkis arba vadovas. Svečiams iš Artimųjų Rytų jis siūlo poilsį Baltarusijos sostinėje, apsilankymus muziejuose ir dalyvavimą medžioklėse.
Tačiau Frontstory.pl žurnalistai teigia nustatę, jog tokios kelionės yra tik priedanga migrantų perkėlimui į Vakarus. „Jo klientai Minske nesilanko, neapsipirkinėja, neina į vandens parką ir nemedžioja briedžių. Jo įmonių klientai moka kontrabandininkams didelius pinigus, kad galėtų nelegaliai kirsti sieną“, – rašoma publikacijoje.
Į žurnalistų rankas pateko Lenkijos pasienyje pamesti dokumentai, kurie atvedė prie nelegalaus M.Al-Qaysi įmonių verslo.
Dokumentuose – kelių dešimčių žmonių, kurie pasinaudojo Baltarusijos įmonės paslaugomis, kad patektų iš Libano ir Sirijos į Europą, duomenys. Juose yra Sirijos oro linijų keleivių sąrašai, skrydžių iš Beiruto ir Damasko į Minską užsakymai bei viešbučio svečių sąrašas. Taip pat yra susitarimas tarp arabų brokerio ir Baltarusijos biuro, kuris 58 svečiams iš Artimųjų Rytų siūlo atostogauti Baltarusijos sostinėje. Žurnalistai pabandė išsiaiškinti, kur yra tie žmonės, atvykę į Baltarusiją iš Beiruto ir Damasko.
Dokumentuose figūruoja įmonė „Belir Group“, įsikūrusi Minsko centre. Jis priklauso minėtam M.Al-Qaysi, kuris su šeima Minske gyvena jau 22 metus, jam su šeima priklauso kelios įmonės ir brangus nekilnojamasis turtas.
Tarp dokumentų yra ir „Belir Group“ spalio mėnesį sudaryta sutartis su 32 metų siru Basselu Kassu Al-Kweideru dėl medžioklės Baltarusijoje dalyvaujant svečiams iš užsienio. Numatyta, kad viena medžioklė vyks netoli Biełyj Łoś poilsiavietės, kita – „Neman“ medžioklės ūkyje. Abu objektai priklauso Gardino tabako fabrikui „Neman“, kuris įtariamas į Europą siunčiantis milijonus kontrabandinių cigarečių. Šį fabriką valdo diktatoriui A.Lukašenkai artimas oligarchas Aleksejus Aleksinas.
Dokumentai rodo, kad už dalyvavimą medžioklės ekspedicijoje kiekvienas dalyvis turėjo sumokėti „Belir Group“ maždaug 430 USD ekvivalentą (1100 Baltarusijos rublių). Medžioklės dalyvių skaičius negali būti mažesnis nei 58 žmonės. Sutarties priede net nurodyti trofėjų, kurie gali būti sumedžioti, įkainiai.
Trofėjų kainoraštis, pasak žurnalistų, yra pagrindinė sutarties dalis. Apmokėjimo už trofėjus formulė patogi – leidžia į įmonės sąskaitas sumokėti bet kokią sumą. Galimybė patikrinti, ar turistai tikrai ką nors sumedžiojo, yra ribota. Iš kitų sutarties priedų paaiškėja, kad turistų grupė iš Artimųjų Rytų turėjo praleisti 14 naktų viešbutyje „Belarus“ Minske (nuo šių metų spalio 18 d. iki lapkričio 1 d.).
Pagal programą turistai medžiodami turėjo praleisti tris dienas. Kitomis dienomis jie esą turėjo lankyti muziejus, paveldo objektus, mėgautis vandens parko procedūromis ir apsipirkti. Tačiau žurnalistai teigia nustatę, jog turo programa yra fikcija. Jo dalyviai netrukus po atvykimo į Minską buvo nugabenti tiesiai prie Baltarusijos ir Lenkijos sienos.
Tarp miške rastų dokumentų yra spalio mėnesį įvykusio skrydžio iš Beiruto į Damaską „Cham Wings“ keleivių sąrašas. Keleivių sąraše – 51 žmogus arabiškomis pavardėmis. Kitas dokumentas – svečių apgyvendinimo Minsko viešbutyje sąrašas. Tai yra tas pats 51 vardas ir dar septyni. Teoriškai į viešbutį Minske nuvyko 58 žmonės – tiksliai taip, kaip susitarė fiktyvią medžioklę organizavusi M.Al-Qaysi įmonė. Dokumentai nebaigti, o migrantų kelias neaiškus. Kokiu maršrutu jie skrido iš Beiruto? Kaip jie pateko į Minską? Kas nutiko toliau? Kaip dokumentai atsidūrė Lenkijoje, prie pat sienos?
Raedas patvirtino, kad jo pavardė yra Minsko viešbučio keleivių ir svečių sąrašuose. Ir kad kelionėje į Baltarusiją jokio turizmo nebuvo
Žurnalistai paprašė humanitarinių organizacijų padėti surasti kai kuriuos asmenis iš keleivių sąrašo. Jiems pavyko surasti Raedą Yaserą Srourą, vieną iš tariamos kelionės dalyvių. Spalio pabaigoje 37 metų siras Raedas buvo nuvežtas į Hainuvkos ligoninės skubios pagalbos skyrių. Jis buvo išsekęs ir sukandžiotas šunų.
Raedas patvirtino, kad jo pavardė yra Minsko viešbučio keleivių ir svečių sąrašuose. Ir kad kelionėje į Baltarusiją jokio turizmo nebuvo: „Sumokėjau tarpininkui, kad atvežtų į Baltarusiją ir pervežtų į Lenkiją bei toliau į Vakarų Europą“. Jis patvirtina, kad buvo sužalotas kirsdamas sieną.
Raedas pasakojo, kad su kontrabandininku susisiekė tik telefonu, naudodamasis „WhatsApp“. Kontrabandininkas buvo kurdas, jis prisistatė Abu Jahia vardu. Vyras niekada jo nematė, nebuvo sutikęs. Raedui buvo pasakyta, kad už skrydį į Minską turi sumokėti 4,5 tūkst. JAV dolerių, o dar 2,5 tūkst. JAV dolerių už kelionę iš Minsko į Europos Sąjungą. Pinigai turėjo būti pervesti Turkijos agentūrai.
M.Al-Qaysi dar kartą viešai pasirodė lapkričio pabaigoje. Interviu kurdų televizijai NRT jis paragino pabėgėlius iš Kurdistano palikti Baltarusiją
Raedas pasakojo, kad atskridęs į Minską drauge su kita dviejų dešimčių žmonių grupe permiegojo vieną naktį viešbutyje ir buvo nuvežtas prie sienos. Jiems telefonu vadovavo kontrabandininkas Abu Jahia. Nurodytoje vietoje tvora buvo prakirpta, Lenkijos pusėje turėjo laukti automobilis, tačiau jo nebuvo. Netrukus migrantus sučiupo Lenkijos policija. Raedas tikina, kad vienas pareigūnas vyrus mušė lazda. Vėliau migrantai buvo grąžinti į Baltarusijos teritoriją. Raedas pasakojo su skirtingomis grupėmis bandęs kirsti sieną tris kartus. Trečią kartą jam pavyko, tačiau netoli sienos jį vėl sučiupo pasieniečiai. Tuomet jų šuo ir sukandžiojo galvą.
Žurnalistai kreipėsi komentarų į „Belir Group“ savininkus, tačiau jie neatsakė į prašymus duoti interviu. Jie raštu uždavė klausimus apie žmonių kontrabandą, klausė, kodėl žmonės, kuriuos „Belir Group“ kviečia į medžioklę ir keliones į Baltarusiją, atsiduria sužeisti Lenkijos sienos pusėje? Ar įmonė užsiima žmonių kontrabanda iš Artimųjų Rytų? Kodėl įmonės dokumentai buvo miške Lenkijos pusėje? Ar jie organizuoja neteisėtą migraciją su Baltarusijos valdžios sutikimu? Atsakymo nebuvo.
M.Al-Qaysi dar kartą viešai pasirodė lapkričio pabaigoje. Interviu kurdų televizijai NRT jis paragino pabėgėlius iš Kurdistano palikti Baltarusiją.
Žmonių kontrabandininkas: bus naujas maršrutas
Apie paslaptingą kurdų kilmės verslininką, kuris vadovauja ir pelnosi iš neteisėtos migracijos verslo, pasakojo ir žmonių kontrabandininkas, davęs išskirtinį interviu televizijai „Belsat“. Anonimu panoręs likti vyras sako, kad Baltarusijos maršrutas jau užsidaro, bet žada naują maršrutą, kuriuo migrantai pateks į Europą.
Kontrabandininkas papasakojo apie kelią iš Kurdistano per Baltarusiją į Europą: „Pirmiausia klientai ateina su savo paso kopija ir viena nuotrauka. Gauna turistinį kvietimą iš Baltarusijos. Po dešimties-penkiolikos dienų popieriai atkeliauja. Tada prasideda skrydžio, draudimo, koronaviruso testo užsakymo procesai. Po viso šito jie vyksta į Dubajų. Ir iš Dubajaus – į Baltarusiją. Juos pasitinka advokatas, patikrina, ar viskas teisingai. Žmonės nuvežami į viešbutį, o po to automobiliais iki Lenkijos ar Lietuvos sienos. Veiksmus deriname su Baltarusijos saugumo pareigūnais. Perėję sieną vežami į Vokietiją. Nuvykti į Vokietiją prireikia 20-25 dienų“.
Jis teigia mokėjęs pinigus baltarusių pareigūnams, jog maršrutas būtų saugus, kad migrantus vežantys automobiliai nebūtų tikrinami kontrolės postuose.
Kontrabandininkas teigia, kad pareigūnai, būsimiems migrantams išduodavę turistines vizas, suprato, kad šie žmonės važiuoja ne į Baltarusiją pramogauti, o bandys nelegaliai pasiekti Vokietiją, tačiau priimdavo visų jų dokumentus.
Anot jo, visas paketas, kurį nusipirkus galima iš Irako nukeliauti į Vokietiją, vienam žmogui kainavo 12 tūkstančių JAV dolerių. Kontrabandininkas guodėsi, kad sau pasilikdavo tik 3 tūkstančius, nors padarydavo daugiausia darbo.
Kiti pinigai, anot jo, buvo skirti žmonėms iš Baltarusijos, advokatui ir neteisėtos migracijos mechanizmo organizatoriui.
„Turime vyrą Baltarusijoje, jis kurdas. Tai svarbus žmogus tarp mūsų. Jei kas nors baigdavo kelionę, pasiekdavo Vokietiją, mūsų svarbus asmuo iš Baltarusijos sumokėdavo baltarusiams vedliams pusantro tūkstančio dolerių. Jis mūsų darbe nedalyvavo, o tik sumokėdavo“, – pasakojo kontrabandininkas. Jis tikino, kad šiam svarbiam asmeniui nuo kiekvieno migranto, sumokėdavusio 12 tūkstančių JAV dolerių už kelionę iki Vokietijos, likdavo po 3,5-4 tūkstančius dolerių.
Kontrabandininkas žino šio svarbaus asmens vardą, bet atsisakė jį pasakyti: „Jie mane nužudys“.
Kontrabandininkas teigė atvežęs daug žmonių į Baltarusiją, kurie vėliau bandė neteisėtai kirsti ES sieną. Jis juos skaičiuoja šimtais, nes, anot vyro, Baltarusijos maršrutas yra naujas, veikia dar tik 8 mėnesius.
Paklaustas, ar neteisėta migracija per Baltarusiją galėjo vykti dėl to, jog buvo saugumo pajėgų, specialiųjų tarnybų ir valdžios susitarimas, kontrabandininkas atsakė: „Taip, žinoma, šimtu procentų“.
Anot jo, jei Baltarusijos valdžia norėtų išspręsti migracijos krizę, ji būtų visus migrantus sugrąžinusi namo labai greitai.
Kontrabandininkas teigia, kad dabar neteisėtos migracijos kelias per Baltarusiją jau beveik uždarytas. Tačiau jis jau laukia naujos veiklos.
„Laukiame kovo mėnesio. Kelias niekada nesibaigs. Kovo mėnesį prasidės maršrutas tarp Rusijos ir Ukrainos“, – sakė jis.
Anot vyro, kai kurie biurai Irake jau išduoda vizas į Rusiją, žmonės atskrenda į Maskvos oro uostą, o paskui važiuoja į Ukrainą.