Minininkas „USS Samuel B.Roberts“, daugelio vadintas „Sammy B“, buvo identifikuotas praeitą trečiadienį. Pusiau perskilusio laivo liekanos dabar riogso ant povandeninio šlaito 6 985 metrų gylyje.
Taigi, jis yra 426 metrais giliau negu amerikiečių eskadrinis minininkas „USS Johnston“. Pastarasis laikytas giliausiai nuskendusiu laivu, kai praeitais metais buvo aptiktas Filipinų jūroje.
Tiek „Johnston“, tiek „Samuel B.Roberts“ surado amerikietis tyrinėtojas Victoras Vescovo, Dalase registruotos bendrovės „Caladan Oceanic Expeditions“ įkūrėjas. Apie naujausią radinį jis pranešė kartu su Jungtinėje Karalystėje įsikūrusia bendrove „EYOS Expeditions“.
„Buvo nepaprasta garbė surasti šį neįtikėtinai garsų laivą ir tai padarius įgyti galimybę perpasakoti jo heroizmo ir pareigos istoriją galbūt nežinantiems apie šį laivą ir jo įgulos pasiaukojimą“, – sakoma V.Vescovo, buvusio karinių jūrų pajėgų komandoro, pranešime.
1944 metų spalį „Sammy B.“ dalyvavo Samaro mūšyje, Leitės įlankos mūšio galutinėje fazėje. Per jį Japonijos imperatoriškasis laivynas prarado didžiausią skaičių laivų ir nesugebėjo išstumti JAV pajėgų iš Leitės salos, į kurią šios anksčiau įsiveržė vaduodamos okupuotus Filipinus.
Kaip rodo kai kurie duomenys, šis eskorto minininkas torpeda išvedė iš rikiuotės vieną japonų sunkųjį kreiserį ir reikšmingai apgadino kitą, kaudamasis su laivų grupe, vadovaujama šarvuotlaivio „Yamato“ – didžiausio pasaulyje tokio tipo laivo. Išeikvojęs beveik visas šaudmenų atsargas, amerikiečių minininkas buvo kritiškai apgadintas pataikymų iš šarvuotlaivio „Kongo“ ir nuskendo. Iš 224 žmonių įgulos 89 jūreiviai žuvo, bet 120 buvo išgelbėti, įskaitant laivo kapitoną – komandorą leitenantą Robertą W.Copelandą.
Pasak dimisijos admirolo ir laivyno istoriko Samuelio J.Coxo, R.W.Copelandas tvirtino, kad jam „nebuvo didesnės garbės“ nei vadovauti įgulai, pademonstravusiai neįtikėtiną narsą per mūšį su smarkiai pranašesnėmis priešo pajėgomis, kai nebuvo galima tikėtis likti gyviems.
„Tai yra gerbiamo karo kapo vieta, primenanti visiems amerikiečiams didžiulę kainą, sumokėtą ankstesnių kartų už laisvę, kurią mūsų dienomis laikome savaime suprantamu dalyku“, – sakom S.J.Coxo pranešime.
Tyrinėtojai nurodė, kad iki šio atradimo istoriniai duomenys apie laivo nuskendimo vietą nebuvo labai tikslūs. Per paieškas buvo pasitelktas giliausiai kada nors nuleistas šoninio skenavimo sonaras, sumontuotas giliavandeniame nardymo aparate ir veikęs gerokai giliau nei komercinio naudojimo prietaisam įprasta 6 000 m gylio riba, pranešė EYOS.