Viename reklaminių filmukų, kurį šiuo metu galima pamatyti satyrinėje „Youtube“ kanalo paskyroje „Roissya24“ ir kelių interneto vartotojų paskyrose, rodomos dvi merginos.
Įrašas buvo subtitruotas ir anglų kalba.
Viena merginų sako, kad jau netrukus susitaupys pinigų prašmatniam mobiliajam telefonui, tačiau pokalbį nutraukia į duris pasibeldęs jos tėvas.
Mindžiukuodamas vyras sako, kad jam vėluoja atlyginimas, ir prašo paskolinti dukros santaupas.
Nusivylęs gyvenimu ir savimi vyras užsimeta striukę ir išeina pasirašyti kontrakto su Rusijos armija – vyks kariauti į Ukrainą.
Įdomu tai, kad reklamos pabaigoje rodomos iškilmingos karių sutiktuvės yra melas – nesužeisti ir gyvi kariai iš Ukrainos dar nebuvo grąžinami rengiant jiems šventę.
Nusitaikė į skurdžiausius
Kitoje taip vadinamoje socialinėje reklamoje vyras sako savo girtaujantiems draugams, kad jam nusibodo kasdien eiti į darbą ir vartoti alkoholį, dėl to esą jis pasirašė kontraktą ir jau netrukus išvyks kariauti į Ukrainą.
Dar viename įraše vyras nesutaria su uošve, ši jį bara ir sako, kad susirastų darbą. Tačiau vietoje to randama kita išeitis – pagrindinis veikėjas sako žmonai, kad pasirašė kontraktą tarnauti armijoje, o kai grįš iš karo (po pusės metų), jie nusipirks savo būstą ir pagaliau galės nebegyventi su žmonos tėvais.
Tačiau daugiausiai skurdo ir nevilties buvo pademonstruota reklamoje, kurioje vaizduojamas senelis, negalintis sau leisti nusipirkti dešrelių.
Tam, kad galėtų sočiai pavalgyti, jis nusprendžia parduoti savo automobilį – sovietmetį menantį vadinamą „žiguliuką“.
Tačiau senjoro moralinę dilemą, ar verta parduoti mylėtą ir puoselėtą transporto priemonę, nutraukia jo anūkas.
Jaunas vaikinas džiaugsmingai praneša, neva nuo šiol nebereikės skursti, nes jis pasirašė kontraktą ir netrukus išvyks į frontą.
Sukėlė pykčio bangą
Jau netrukus ši serija reklamų buvo pastebėta Rusijos patriotų.
Karo korespondentais save vadinantys „Telegram“ programėlės tinklaraštininkai vienas po kito ėmė tvirtinti neva taip Rusiją gali vaizduoti tik Vakarų „blogio jėgos“ – ukrainiečiai arba Baltijos šalių „slaptosios tarnybos“.
„Genijai“ toliau kuria. Tai antrasis vaizdo įrašas, kuriame kalbama apie tai, kad pagrindinė rusų vyrų motyvacija vykti į karą yra skurdas.
Šia medžiaga siekiama diskredituoti Rusiją, diskredituoti Rusijos ginkluotąsias pajėgas ir demoralizuoti mūsų karius.
Jei šis produktas gaminamas Rusijoje, tikiuosi, kad mūsų teisėsaugos institucijos nustatys šio šedevro kūrėjus ir imsis veiksmų“, – piktinosi vienas karą Ukrainoje itin palaikantis tinklaraštininkas.
Taip atsirado melagienų banga, neva šios reklamos buvo skirtos ne verbuoti rusus, o priešingai – diskredituoti šalį, jos piliečius ir paniekinti jų patriotinius jausmus, kurių genami jie neva važiuoja kariauti į Ukrainą.
Tik pinigai ir jokios romantikos
Tačiau visa tai netiesa. Interneto portalo „Važnyje istoriji“ (liet. „Svarbios istorijos“) žurnalistams pavyko pakalbinti vaizdo klipų filmavime dalyvavusius aktorius.
Jie atskleidė, kad vieninteliu motyvu, nulėmusių jų apsisprendimą filmuotis šiose reklamose, buvo atlygis – net 8 tūkst. rublių (maždaug 100 eurų).
Aktorius Aleksejus Železniakas už 8 tūkst. rublių suvaidino jaunuolį, kurio draugas išvyksta į karą, sakydamas, kad „čia [mieste] yra du gyvenimo keliai: arba gerti ir nusigerti, arba sėsti į kalėjimą".
Artisto anketoje nurodoma, kad jis gyvena Maskvoje ir net neturi paso, leidžiančio išvykti į užsienį, tad nei į Baltijos šalis, nei į Ukrainą patekti jis negalėjo.
„Tiktok“ platformos tinklaraštininkas Denisas Dahamas suvaidino jauną vyrą, kuris dirba fabrike ir negali sudurti galo su galu.
Vakarodami su draugais jie prisimena, kad tik kariuomenėje buvo tikras gyvenimas, ir nusprendžia eiti į karą.
Žurnalistei D.Dahamas pareiškė, kad jam „nerūpi“ tie, kurie savanoriškai eina į frontą, ir kad jam nepatinka karas, nes „buvo uždarytas tiktokas“.
„Žinoma, kad jaučiuosi blogai [dėl karo]. Norėčiau, kad to nebūtų. Dėl to turiu daug problemų. Tiktoką uždarė“, – žurnalistei skundėsi tinklaraštininkas.
Autoriaus „Tiktok“ paskyra gausi trumpų vaizdo įrašų, kurie filmuoti Maskvos gatvėse.
Aleksandras Kniazevas suvaidino gamyklos vadovą, pas kurį ateina darbuotojas, norėdamas išeiti iš darbo.
„15 metų vairavau traktorių, užauginau sūnų, bet traktorius vis tas pats.
Kariniame komisariate pasirašiau kontraktą, gausiu visiškai naują šarvuotį“, – tėškia viršininkui į veidą vyras.
Pasak aktoriaus, jis sutiko filmuotis dėl honoraro ir iš anksto neskaitė scenarijaus.
„Mane domino tik honoraras. Ne todėl, kad esu godus, bet todėl, kad man reikia gyventi, o iš pensijos pragyventi neįmanoma“, – tvirtino senjoras.
Atidžiau panagrinėjus tampa aišku, kad nei vienas iš aktorių nėra nei ukrainietis, nei Baltijos šalių pilietis – visi reklamose nusifilmavę asmenys gyvena ir dirba Rusijoje.
Todėl teiginiai, neva už šių reklamų kūrimą atsakingi ukrainiečiai, nėra teisingi.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia