Propagandos sklaida pernai Kremliui kainavo 1,7 milijardo eurų, biudžetas viršytas ketvirtadaliu

Kremliaus valdininkams ir propagandistams atvirai deklaruojant, kad informacija yra ginklas, lėšos iš šalies biudžeto dosniai dalijamos ne tik karinei pramonei, bet ir valstybinėms medijoms. 2022 m. Rusijos Federacija (RF) žiniasklaidos priemonėms skyrė maždaug 143 milijardus rublių (1,6 mlrd. eurų) iš valstybės biudžeto, o šiemet patvirtinta suma siekia 1,44 mlrd. eurų.
Propaganda
Propaganda / Shutterstock nuotr.

Pernai nepriklausomo tyrimų centro Debunk.org atliktas tyrimas parodė, kad 2022 m. pirmąjį ketvirtį išlaidos žiniasklaidai patrigubėjo, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2021 m.

Netrukus po invazijos į Ukrainą, Rusijos valdžia nustojo viešai skelbti informaciją apie šalies biudžetą.

Vis dėlto, remiantis duomenimis, kurie prieinami su Kremliumi artimai dirbančio tyrimų centro „Economic Research Group“ svetainėje, pradinis 115 mlrd. rublių (apie 1,3 mlrd. eurų) biudžetas tikriausiai buvo viršytas, nes ši pinigų suma išseko dar 2022 m. lapkritį.

Debunk.org analitikų vertinimu, valstybei priklausanti arba jos remiama žiniasklaida pernai išleido apie 143 mlrd. rublių (apie 1,62 mlrd. eurų).

Šiemet Rusija nekeičia savo įprastinės strategijos – patvirtintame 2023 metų biudžete propagandos skleidimui skirta 1,44 mlrd. eurų.

„Mūsų naujas tyrimas rodo, kad trys pagrindiniai šaltiniai, kuriems skiriama daugiausiai pinigų, nesikeičia. Daugiau nei pusė biudžeto buvo skirta VGTRK, RT (buvusiai „Russia Today“) ir „Rossiya Segodnia“, – sako Debunk.org vadovas Viktoras Daukšas.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Viktoras Daukšas
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Viktoras Daukšas

Rusijos valstybinei televizijos ir radijo kompanijai (VGTRK) skirta didžiausia suma – 25,8 mlrd. rublių (maždaug 290 mln. eurų).

Šiam holdingui priklausanti žiniasklaida skirta Rusijos vidaus auditorijai ir yra vienas pagrindinių visuomenės nuomonę šalyje formuojančių informacinių kanalų.

VGTRK priklauso visas tinklas nacionalinių ir regioninių televizijos kanalų, laidos taip pat prieinamos ir interneto platformoje.

Paminėtina, kad televizijos populiarumas Rusijoje truputį smuko. Pirmąjį 2022 metų pusmetį, kanalų „Pervyj Kanal“, „Rossiya-1“ ir NTV auditorija susitraukė ketvirtadaliu.

Be to, po Rusijos įsiveržimo į Ukrainą, VGTRK prarado dalį svarbių rėmėjų, kadangi didžioji dalis šiuose kanaluose reklamą pirkusių tarptautinių įmonių paliko šalies rinką.

Rusijos televiziją taip pat paveikė ir sankcijos – pavyzdžiui, pernai gegužę JAV Iždo departamentas uždraudė skirti finansavimą ir teikti telekomunikacijos paslaugas „Pervyj Kanal“, „Rossiya-1” ir NTV kanalams.

„Vis dėlto, beveik 26 milijardai rublių (apie 300 mln. eurų) yra didelė suma, kurios visiškai pakanka norint išlaikyti norimą poveikį vidaus auditorijai ir išplėsti veiklą Rusijos okupuotose Ukrainos teritorijose. VGTRK pranešė, kad atidarys skyrius Luhansko, Donecko, Chersono ir Zaporižios apskrityse“, – pabrėžia V.Daukšas.

Tuo metu Kremliaus informacinės įtakos operacijoms užsienyje naudojamos RT finansavimas nežymiai sumažėjo.

2023 m. šiai agentūrai skirta 26,3 mlrd. rublių (apie 300 milijonų eurų) kai pernai ši suma siekė 28,7 mlrd. (apie 3,3 mln eurų).

Rusijai skirtos sankcijos taip pat paveikė RT veiklą – kanalai ir portalai buvo uždrausti Europos Sąjungoje, Kanadoje, JAV ir Jungtinėje Karalystėje, uždaryti keli agentūros padaliniai.

Vis dėlto, RT rado būdų plėstis savo veiklai kitose pasaulio dalyse. Pavyzdžiui, agentūra jau įžengė į Serbijos rinką ir kitąmet ruošiasi pradėti „RT Balkan“ transliaciją.

Šių metų tyrimas patvirtina pernai metų analizės atradimus – propaganda yra gyvybiškai svarbi Rusijos režimui ir yra viena pagrindinių priemonių, užtikrinančių palaikymą Vladimirui Putinui.

RT taip pat stiprina savo pozicijas Azijoje, Afrikoje ir Pietų Amerikoje.

Vienas įdomesnių tyrimo atradimų susijęs su tinklu „Zvezda“, priklausančiu Rusijos gynybos ministerijai.

Kremlius šiam kanalų ir portalų tinklui buvo itin dosnus ir beveik padvigubino skiriamą finansavimą.

„Zvezda“ 2023 m. gaus 3,5 mlrd. rublių (apie 4 mln. eurų) o tai yra 1,6 mlrd. (apie 2 mln, eurų) daugiau nei pernai.

Šių metų tyrimas patvirtina pernai metų analizės atradimus – propaganda yra gyvybiškai svarbi Rusijos režimui ir yra viena pagrindinių priemonių, užtikrinančių palaikymą Vladimirui Putinui.

Priimdamas įstatymus, užtikrinančius iki 15 metų laisvės atėmimo bausmę už netinkamas „specialiosios karinės operacijos“ interpretacijas, ir užspausdamas nepriklausomas žiniasklaidos priemones, Kremlius iš tikrųjų pavertė informaciją ginklu.

Tačiau, pasak tyrimo autorių, reikėtų nepamiršti vieno labai svarbaus fakto: informacinio karo srityje Rusija niekada nesirinko taikos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų