„Akivaizdu, kad nėra pagrindo toliau tęsti Juodosios jūros iniciatyvos, kurios galiojimas baigiasi liepos 17 dieną“, – pareiškė Rusijos užsienio reikalų ministerija.
2022 metų vasarį Rusijai įsiveržus į Ukrainą, šios šalies Juodosios jūros uostai buvo užblokuoti karo laivų, kol pagal pernai liepą pasirašytą susitarimą nebuvo sudarytos sąlygos atnaujinti Ukrainos grūdų eksportą.
Taip pat lygiagrečiai pasirašytas memorandumas dėl netrukdomo Rusijos maisto produktų ir trąšų eksporto.
Ukraina buvo viena didžiausių grūdų augintojų pasaulyje, o susitarimas padėjo sušvelninti karo sukeltą pasaulinę maisto krizę.
Jungtinių Tautų duomenimis, iki šiol pagal šį susitarimą eksportuota apie 32,4 mln. tonų. Kiek daugiau nei pusę eksporto sudarė kukurūzai, o daugiau nei ketvirtadalį – kviečiai.
Pernai liepą su JT ir Turkija sudarytas pirminis 120 dienų susitarimas buvo pratęstas tris kartus: lapkritį, kovą ir gegužę.
„Rusijos maisto produktų ir trąšų tiekimo pasaulio rinkoms normalizavimas, numatytas Rusijos ir JT memorandume, toliau blogėja“, – teigė rusų ministerija.
Anot Maskvos, problemos kyla dėl Vakarų sankcijų laivybos ir draudimo bendrovėms bei bankams antrinio poveikio.
Kremlius taip pat apkaltino Ukrainą sunaikinus dalį vamzdyno, kuriuo Rusija eksportuodavo amoniaką – vieną pagrindinių trąšų sudedamųjų dalių.
Rusijos užsienio reikalų ministerija taip pat teigė, kad didžioji dalis Ukrainos eksporto keliauja į turtingas šalis, o tai prieštarauja JT ir Kyjivo pateiktiems duomenims.
Ukrainos infrastruktūros ministras Oleksandras Kubrakovas pareiškė, kad 29 laivai su 1,4 mln. tonų grūdų yra užblokuoti dėl vėluojančių patikrinimų, ir dėl to apkaltino Rusiją.
Socialiniame tinkle „Twitter“ jis taip pat parašė, kad Rusija nuo birželio 26 dienos sustabdė įplaukiančių laivų registraciją.
Antradienį Maskva savo pareiškime nurodė užtikrinsianti, jog iki liepos 17 dienos, kai baigsis susitarimo pratęsimo galiojimas, inspektavimo laukiantys laivai bus patikrinti.