Paviešinti skelbimai parodė, kad užsienio šalies – šiuo atveju Rusijos – agentai buvo puikiai susipažinę su pagrindiniais ir daugiausia diskusijų keliančiais JAV politinio gyvenimo klausimais.
Be to, panašu, kad šūkiais apie religiją, policijos veiksmus, rasę buvo tikslingai taikomasi į konkrečias rinkėjų grupes, tikintis, kad būtent jos sureaguos į skelbimus.
Pavyzdžiui, buvo kuriamos su Rusija susijusios paskyros „Blacktivists“ ir „Back the Badge“, o jose skelbtais duomenimis taikytasi ir į policijos elgesiu besipiktinančius afroamerikiečius, ir į pareigūnus palaikančius žmones.
Dar kitos paskyros kvietė uždaryti JAV sienas – taip kreiptasi į amerikiečius, susirūpinusius dėl nelegalios imigracijos. Norėta pasiekti ir skurstančius angliakasius, šaunamųjų ginklų savininkus. Daugelis visuomenės grupių buvo kviečiamos dalyvauti politiniuose renginiuose.
Kiršino JAV visuomenę
Paskyra „Army of Jesus“ („Jėzaus armija“) paskelbė iliustraciją, kurioje vaizduojama, kaip ranką vienas kitam lenkia Jėzus Kristus ir velnias. Prierašas skamba taip: „Šėtonas: jei laimiu aš, laimi Clinton!“
Kurti skelbimai, suprask, judėjimo „Black Lives Matter“ vardu. Kvietimą prisijungti prie paskyros „Black Matters“ puošė trijų policininkų nušautų afroamerikiečių – Michaelo Browno, Tamiro Rice'o ir Freddie Gray – nuotraukos.
Ant šio 2015 metų liepą sukurto skelbimo feisbuke paspaudė 12 tūkst. vartotojų, 201 tūkst. vienaip ar kitaip „sureagavo“ į reklamą. Kremliaus agentai už šį skelbimą ir jo sklaidą sumokėjo 53 tūkst. rublių (785 eurus).
Taip, rublių – skelbimus paviešinę JAV Kongreso nariai paskelbė, kad už daugelį jų „trolių fabrikas“ mokėjo rubliais, o ne doleriais.
Bandyta kurstyti aistras ir tarp amerikiečių, kurie kalba apie atakas prieš policiją. Paskyrą „Being Patriotic“ puošė JAV vėliava apdengtas nužudyto policininko karstas, o šalia prirašyta: „Dar vienas žiaurus išpuolis prieš policiją.“
Be to, skelbime įspėjama, kad H.Clinton yra „pagrindinė kietosios linijos prieš policininkus šalininkė“ ir kad „iš visų kandidatų tik Donaldas Trumpas gali apginti pareigūnus nuo teroristų“.
Kaip pastebi „The Washington Post“, skelbimais taikytasi į kone visas JAV visuomenės grupes – šaunamųjų ginklų fanatikus, Martino Lutherio jaunesniojo gerbėjus, D.Trumpo rėmėjus, H.Clinton šalininkus, konkrečių valstijų gyventojus.
Taikytasi į kone visas JAV visuomenės grupes – šaunamųjų ginklų fanatikus, Martino Lutherio jaunesniojo gerbėjus, D.Trumpo rėmėjus, H.Clinton šalininkus, konkrečių valstijų gyventojus.
Dviem atskirais skelbimais, atrodo, siekta sukelti fizinį konfliktą. Pernai pavasarį „Facebook“ pasirodė rusų agentų sukurtos grupės „Heart of Texas“ kvietimas gegužės 21 dieną atvykti į mitingą „prieš Teksaso islamizaciją“ Hjustono mieste.
Bet rusai kontroliavo ir kitą feisbuko grupę „United Muslims of America“, kuri pakvietė į mitingą už „islamiškų žinių išsaugojimą“. Abu renginiai turėjo vykti tuo pačiu metu toje pačioje vietoje.
Aktyviai veikta net po rinkimų, kuriuose, žinia, nugalėjo D.Trumpas. Vienas kitą dieną po rinkimų sukurtas skelbimas liudijo, kad „nugalėjo rasizmas, kvailybė, seksualinis persekiojimas“, ir kvietė į renginį „Trump is NOT my President“ („Trumpas nėra mano prezidentas“).
Dar vienu skelbimu kurstyti Teksaso valstijos gyventojai, kuriuos kviesta „pasakyti NE elito plėšikams“. H.Clinton vadinama „Killary Rotten Clinton“ – „kill“ anglų kalba reiškia „žudyti“. Didelėmis raidėmis prirašytas paraginimas: „Pasiruoškite atsiskirti!“
Nustatyti skelbimų įtaką nelengva
Antradienį ir trečiadienį „Facebook“, „Twitter“ ir „Google“ atstovai dalyvavo trijuose JAV Kongreso komitetų posėdžiuose, kuriuose buvo kalbama apie Rusijos kišimąsi į pernykščius Amerikos prezidento rinkimus.
Kongreso nariai tikėjosi, kad į posėdžius ateis šių interneto milžinių vadovai, tačiau vietoj to rodyti Rusijos agentų pirktus ir kurtus skelbimus, kuriais buvo vykdoma dezinformacijos kampanija, teko kompanijų pasamdytiems teisininkams.
„Man nepatinka tai, kad čia atvykote jūs, o ne jūsų atstovaujamų kompanijų vadovai“, – atvirai nusivylimą „Facebook“ vadovais Marku Zuckerbergu ir Sheryl Sandberg skelbė nepriklausomas senatorius Angusas Kingas.
Pastarieji trečiadienį ne vyko į Vašingtoną, o kompanijos būstinėje Kalifornijoje bendravo su investuotojais.
Respublikonai, skirtingai nei nemažai demokratų, neteigia, kad Kremliaus agentai laimėjo D.Trumpui rinkimus.
„Man daugiau nei neramu dėl to, kad daug kas iš mūsų, dirbančių komitete, apie rusų kišimąsi kalbame nuo metų pradžios, bet jūsų kompanijų vadovams tai nepasirodė įdomu“, – teigė ir Senato žvalgybos komitete dirbantis demokratas Markas Warneris.
Tiesa, respublikonai, skirtingai nei nemažai demokratų, neteigia, kad Kremliaus agentai laimėjo D.Trumpui rinkimus. Jie tvirtina, kad šio milijardieriaus pergalės teisėtumu abejoti nereikėtų.
Senatorius Richardas Burras pabrėžė: „Daug kas bando tiesiog teigti, kad užsienio veikėjai surengė tikslią ir slaptą informaciją bei išrinko Jungtinių Valstijų prezidentą. Tačiau tai nėra taip paprasta.“
„Tikrasis Rusijos propagandos tikslas – plačiai skleisti dezinformaciją ir kurti chaosą. Šios operacijos nevyko vien 2016 metais, jomis taikytasi ne vien į prezidento rinkimus, jos tęsiasi ir šiandien“, – teigė ir Floridos respublikonas Marco Rubio.
„Facebook“ šią savaitę paskelbė, kad per pastaruosius dvejus metus turinys, kurį šiame tinkle skelbė Kremliaus „trolių fabrikas“ – Interneto tyrimų agentūra – pasiekė net 126 mln. amerikiečių vartotojų. Tiesa, nustatyti, kokią įtaką šie skelbimai padarė, beveik neįmanoma.