„Tai – geras pirmas žingsnis. Mes tampame lygios, – sakė 18 metų amžiaus Filwa al Hawas. Ji, kaip ir dauguma Saudo Arabijos moterų, gali sau leisti turėti asmeninį vairuotoją. – Tačiau gatvės moterims vairuoti nėra tinkamos. Daugybė žmonių Rijade vairuoja tarsi išprotėję.“
Saudo Arabija – vienintelė šalis pasaulyje, kurioje moterims draudžiama vairuoti. Pasipriešinimas draudimui tapo svarbiu moterų kovos už lygybę simboliu.
Be to, moterų teisė sėsti už vairo visada buvo Saudo Arabijos nuosaikiųjų, kurie siekia sušvelninti griežtus šalies įstatymus, ir konservatorių, tokius pokyčius vertinančių kaip bandymą visuomenę paversti labiau vakarietiška, valios patikrinimas.
Aukščiausio rango Saudo Arabijos dvasininkas sakė palaikantis karaliaus Salmano bin Abdulazizo al Saudo sprendimą ir teigė, kad jis neprieštarauja islamo teisei. Tiesa, toks dvasininko pareiškimas išprovokavo ultrakonservatyvių saudo arabų nepasitenkinimą.
„Esu moteris ir prieštarauju, kad moterys vairuotų automobilius, – tviteryje rašė Hanan al Harbi pasivadinusi vartotoja. – Kur tai nuves šalį? Tai nuves mūsų jaunimą pagundų ir korupcijos keliu.“
Tviterio vartotoja: „Esu moteris ir prieštarauju, kad moterys vairuotų automobilius. Kur tai nuves šalį? Tai nuves mūsų jaunimą pagundų ir korupcijos keliu.“
Kai kurios moterys nerimauja, kad vairuodamos taps lengvu konservatorių taikiniu. „Tik turėsime daugiau problemų. Žmonės nėra plačių pažiūrų“, – teigė 30 metų amžiaus Moudhy al Mishal.
Remiantis karaliaus dekretu, moterims bus leista įgyti vairuotojo pažymėjimą tuomet, kai vyriausybė apsispręs dėl procedūrų.
Šalies laukia įvairūs logistiniai iššūkiai – nuo vairavimo mokyklų moterims įsteigimo iki griežtesnio eismo reguliavimo.
Dešimtojo dešimtmečio pradžioje saudo arabės, kurių keletas buvo sulaikytos už vairavimą, inicijavo prieš draudimą nukreiptą kampaniją. Daugelis jų į antradienio pareiškimą reagavo labai džiaugsmingai, sulaukė pagyrų iš kitų moterų.
Anot aktyvisčių, Saudo Arabijos vyriausybės pareigūnai paskambino kampaniją inicijavusioms moterims ir įspėjo jas apie karaliaus sprendimą neatsiliepti nei teigiamai, nei neigiamai.
Aktyvistė: „Jie nenori jų veiklai priskirti jokios atsakomybės. Jie nenori, kad žmonės suvoktų, jog visuomenės spaudos lemia pokyčius.“
„Jie (vyriausybės pareigūnai) nenori jų veiklai priskirti jokios atsakomybės, – teigė viena tapatybės nenorėjusi atskleisti saudo arabė. – Jie nenori, kad žmonės suvoktų, jog visuomenės spaudimas lemia pokyčius.“
Saudo Arabijos vyriausybės atstovas spaudai neatsakė į „The Wall Street Journal“ prašymą pakomentuoti.
Teisė vairuoti – svarbus moterų statuso šalyje simbolis.
Vis dėlto moterys ir toliau turės mažiau teisių nei vyrai. Pavyzdžiui, norėdamos ištekėti ar keliauti į užsienį, jos turi gauti vyriškos lyties globėjo leidimą.
Saudo Arabijos aktyvistės tikina, kad ši globėjų sistema – kur kas didesnė kliūtis socialinei lygybei nei draudimas vairuoti, todėl jos bando kovoti dėl sistemos panaikinimo.
„Mes reikalaujame visiškos moterų lygybės“, – pareiškė aktyvistė Manal al Sharif, kuri 2011-aisiais buvo suimta už priešinimąsi draudimui vairuoti. Šiuo metu moteris gyvena Australijoje.
Naudinga finansiškai
Nors vis daugiau moterų įsidarbina, Pasaulio banko duomenys rodo, kad 2016-aisiais darbą turėjo tik 15 proc. suaugusių saudo arabių. Vyriausybė nori, kad šis skaičius iki 2030-ųjų išaugtų iki 30 proc. Tai – ilgalaikės ekonominės reformos, skirtos užbaigti šalies priklausomybę nuo iš naftos gaunamų pajamų, dalis.
Galimybė pačioms vairuoti, o ne mokėti asmeniniams vairuotojams, leis finansiškai stabiliau jaustis toms moterims, kurios dirba mažai apmokamus darbus.
Galimybė pačioms vairuoti, o ne mokėti asmeniniams vairuotojams, leis finansiškai stabiliau jaustis toms moterims, kurios dirba mažai apmokamus darbus.
Anot tyrimų firmos „Capital Economics“, šiuo metu Saudo Arabijoje yra maždaug 1,4 mln. užsieniečių vairuotojų, jų atlyginimas siekia apie 500 dolerių (425 eurų) per mėnesį.
Trečiadienį į Rijado centre vykusią moterų karjeros mugę sugužėjo nuo galvos iki kojų juodai apsirengusių moterų būrys. Jos atėjo nešinos ryškiai rožiniais krepšiais, ant kurių buvo užrašyta „Sėkmė neturi lyties“.
26 metų amžiaus Kholood al Mishal, išgirdusi karaliaus pranešimą, užuodė verslo galimybę: kadangi moterys galės vairuoti, kodėl gi neatidaryti vien joms skirtos automobilių parduotuvės?
„Automobiliai galėtų būti daugybės skirtingų spalvų, juose būtų vietos pasidėti makiažo priemones, kavos puodelio laikiklis“, – entuziastingai kalbėjo K.al Mishal.
K.al Mishal: „Automobiliai galėtų būti daugybės skirtingų spalvų, juose būtų vietose pasidėti makiažo priemones, kavos puodelio laikiklis.“
33 metų amžiaus informacinių technologijų išsilavinimą turinti Fatima Suleima teigė, kad vos susiradusi darbą pradės taupyti nuosavo automobilio įsigijimui. Ji nusižiūrėjo „Land Rover“.
Moteris sako automobilio norinti todėl, kad jai atsibodo švaistyti pinigus taksi ar „Uber“. „Mūsų kasdienybėje reikia vairuoti“, – kalbėjo F.Suleima, stovėdama šalia „Uber“ stendo karjeros mugėje.
Renginyje dirbanti „Uber“ komanda sakė, kad daug moterų juokais klausė, ar kompanija vairuotojomis pradės samdyti ir jas.
F.Suleima teigė, kad tai būtų paskutinis išsigelbėjimas. „Pirmais metais leiskime vairuoti. Kitais metais apie tai pagalvosiu, – sakė ji. – Jei iki tol nebūsiu susiradusi darbo, tuomet dirbsiu „Uber“.“