Pražudė penkis žmones
Kaip žinoma, „Titan“ su penkiais žmonėmis birželio 18-osios rytą paniro į Atlanto vandenyno gelmę. Jie ketino pasiekti 3,8 km gylyje esančias prieš daugiau nei šimtmetį nuskendusio „Titaniko“ nuolaužas.
Į ekspediciją leidosi britų verslininkas ir milijardierius Hamishas Hardingas, „Titaniko“ ekspertu laikomas prancūzų karinio jūrų laivyno karininkas, naras Paul-Henri Nargeolet, pakistanietis milijardierius Shahzada Dawoodas ir jo sūnus Sulaimanas. Batiskafą valdė jo savininkės kompanijos „OceanGate Expeditions“ vadovas Stocktonas Rushas.
Turistinis povandeninis laivas po poros valandų prarado ryšį su paviršiuje buvusiu pagalbiniu laivu. „Titan“ intensyviai ieškota keturias paras, kol galiausiai paskelbta apie rastas batiskafo nuolaužas ir kad jis greičiausiai sprogo dėl didžiulio jūros vandens slėgio, taip pražudydamas visus penkis viduje buvusius žmones.
Praėjus maždaug savaitei po šios žinios, internete, visų pirma „YouTube“ ir „Tiktok“, pradėjo plisti vaizdo įrašai, kuriuose pateikta neva susirašinėjimo su „Titan“ įgula transkripcija, įskaitant pačias paskutines žinutes.
Nepatvirtinta, bet vis tiek platina
Šiame „TikTok“ paskelbtame vaizdo įraše jauna moteris pirmiausiai angliškai įspėja, kad „birželio 18-osios žinutės tarp „Polar Prince“ ir „Titan“ yra niekieno nepatvirtintos. Transkripcija esą buvo nutekinta, bet kalbančioji (iš akcento galima spėti, kad amerikietė) nenurodo, kas tai padarė. Birželio 29-ąją paskelbtas įrašas peržiūrėtas jau daugiau nei 370 tūkst. kartų.
Moteris įraše taip pat paaiškina, kad žinutės sutampa su tuo, ką kalbėjo vaidybinio filmo „Titanikas“ režisierius Jamesas Cameronas (šiame interviu nuo 7:52 laiko žymos) pats daugybę kartų leidęsis iki laivo liekanų. Esą batiskafas leidosi per greitai, įgula girdėjo traškesį ir pan.
Tuomet rodomos tariamos „Polar Prince“ – laivo, iš kurio buvo paleistas batiskafas, ir „Titan“ įgulos žinutės. Jų tekstas bene pirmą kartą tą pačią dieną buvo paskelbtas šiame tinklalapyje.
Iš pradžių kažkas iš „Polar Prince“ pranešė, kad galima leistis, ir palinkėjo „mėgautis kelione“. Vėliau tariamai buvo aptarinėjamas leidimosi greitis, įvairūs rodmenys.
„Visos sistemos veikia normaliai, – po gero pusvalandžio esą pranešė „Titan“. – Esame geros formos. Tęsiame leidimąsi, kaip planuota.“
Vėliau įgula kelis kartus nurodė, kad viskas vyksta sklandžiai, nieko nereikia keisti, paminėtas įvairus gylis (2 960 m, 3 433 m). Bet tuomet į laivą atskriejo žinutė: „Pastebime RTM įspėjimą“. RTM yra realaus laiko stebėjimo sistema (real-time monitoring system), kuri itin detaliai fiksavo batiskafo įrangos veikimą ir galėjo akimirksniu pranešti apie bet kokį nukrypimą nuo normos.
„Polar Prince“ pasiteiravus, ar nėrėjams nereikėtų kilti, „Titan“ po kelių minučių pranešė besiruošiantis judėti aukštyn. Kelis kartus atsakymai į laivo klausimus esą ateidavo ne iškart ir tik po papildomos žinutės. Batiskafas tariamai rašė apie tam tikrus nesklandumus, viršuje tuo metu neva buvo tariamasi su inžinieriumi.
Bene paskutinė žinutė iš „Titan“ tariamai buvęs atsakymas į laivo prašymą nurodyti gylį, būklę ir stūmimo aukštyn galią.
„Maitinimo sistemos magistralėje A rodo raudoną. Perjungiau į B. 3 457 m (gylyje) daugiau garsų gale“, – praėjus bemaž dviem valandoms po pirmosios transkripcijoje užrašytos žinutės su palinkėjimu pasimėgauti nėrimu, parašė „Titan“ įgula.
Po to „Polar Prince“ esą nurodė tęsti kilimą ir kad kalbamasi su Carlosu (galbūt minėtu inžinieriumi) apie elektros sistemos problemą, užklausė kilimo greičio. Po beveik pusantros minutės tariamai pasiųsta žinutė, kad neateina informacija iš „Titan“, porą kartų paklausta, koks gylis ir būklė.
Porą kartų įspėję, kad negauna jokių žinių iš gelmės, viršuje esanti komanda esą paprašė: „Prašome atsakyti, jei galite.“ Nuo pirmosios žinutės transkripcijoje tariamai buvo praėjusios 2 val. ir 3 min.
Kompanija nekomentavo
Po poros dienų vaizdo įrašas su šiuo tekstu ir pavadinimu „Messages between TITAN(SUB) & Crew on top | horrific Tale | what actually happened on that morning?“ (angl. „Žinutės tarp „Titan“ ir įgulos viršuje / Siauginga pasaka / Kas iš tiesų įvyko tą rytą?“ pasirodė „YouTube“.
Įrašo, kuris peržiūrėtas beveik 150 tūkst. kartų, aprašyme šaltiniu nurodytas tinklalapio Unilad.com straipsnis. Tačiau tekstas neprieinamas, reiškia, arba jau pašalintas, arba jo apskritai nebuvo.
Liepos 2-ąją dar vienoje „TikTok“ paskyroje pasirodė panašus daugiau nei 4 min. trukmės vaizdo įrašas su tariamomis žinutėmis iš „Titan“. Čia taip pat nėra patikimo patvirtinimo, kad tekstas yra autentiškas. Įrašas jau peržiūrėtas daugiau nei 3,9 mln. kartų.
Taip pat skaitykite: Ar tikrai internautai platina paskutinių garsų iš „Titan“ – įgulos beldimo – įrašą?
Dar po trijų dienų „YouTube“ kanale jeffostroff buvo publikuotas dar vienas 16 min. trukmės įrašas, jau peržiūrėtas 4,1 mln. kartų. Jame taip pat matyti tariamas susirašinėjimas tarp „Polar Prince“ ir „Titan“, bet nurodyta, kad jo autentiškumo patvirtinti negalima.
Kaip žinoma, praėjus kone dviem valandoms po panirimo nutrūko komunikacija tarp jų, tad transkripcija, ypač žinant liūdną ekspedicijos į gelmę prie „Titaniko“ baigtį, galėjo pasirodyti autentiška.
Tačiau Bostono pakrančių apsaugos tarnybos, kuri vadovavo gelbėjimo darbams, oficialioje paskyroje „Twitter“ nėra jokios informacijos apie turimą susirašinėjimo su batiskafo įgula transkripciją. Pastarasis įrašas, kuriame buvo paminėtas „Titan“, paliktas birželio 26-ąją.
Kad buvo nutekintas „Polar Prince“ ir įgulos žinučių tekstas, nepranešė ir jokia patikima žiniasklaidos priemonė ar oficialus šaltinis.
Internete užvirusiose diskusijose apie transkripciją taip pat abejojama jos autetiškumu, pavyzdžiui, ir dėl tokios priežasties: kodėl laivas, laukęs ekspedicijos dalyvių paviršiuje, nesiėmė jokių skubių priemonių vos gavęs tokių nerimą keliančių žinučių, kokios platinamos.
Kaip žinoma, buvo paskelbta, kad nutrūko ryšys, pradėta batiskafo, o ne jo nuolaužų ar žuvusiųjų kūnų paieška ir tik po kelių pranešta, kad sprogimas greičiausiai įvyko gana greitai po panirimo.
JAV faktų tikrinimo tinklalapis „Snopes“ susisiekė su „OceanGate Expeditions“, bet negavo jokio komentaro dėl platinamo teksto. Tą dieną kompaniją savo tinklalapyje buvo paskelbusi, kad „stabdo visą tyrinėjimų ir komercinę veiklą“.
Galėjo keistis žinutėmis
„Titan“ turėjo galimybę siųsti ir gauti tai, ką „OceanGate Expeditions“ vadino teksto žinutėmis, skelbė CNN, „ABC News“.
Pačios kompanijos tinklalapyje paaiškinta, kaip vyksta įgulos bendravimas su laivu paviršiuje: „Titan“ su viršuje esančia ryšio ir sekimo komanda bendrauja tekstinėmis žinutėmis, kuriomis keičiamasi per USBL (ultra-short baseline, itin trumpos bazinės linijos – red. past.) akustinę sistemą.
Batiskafas turi palaikyti ryšį su viršumi kas 15 minučių arba, jei reikia, dažniau. Povandeninio laivo buvimo vietos (platumos ir ilgumos bei gylio) stebėjimas atliekamas naudojant tą pačią sistemą, tačiau ją valdo kompiuteris ir kas kelias sekundes atnaujina povandeninio laivo buvimo vietą.“
Pasak „Scientific American“, ryšių technologija „leidžia nustatyti povandeninę akustinę padėtį, taip pat siųsti trumpąsias tekstines žinutes pirmyn ir atgal į laivą paviršiuje, bet duomenų, kuriais galima dalytis, kiekis yra ribotas ir paprastai apima pagrindinę telemetrijos bei būsenos informaciją“.
Pavadino ciniška fantazija
„Titaniko“ tyrinėtojas Parksas Stephensonas, pasak Insider.com, praeityje dirbęs su J.Cameronu su laivu susijusiuose projektuose, tariamą transkripciją įvertino kaip nepatikrintą ir galimai tik cinišką pokštą. „Greičiausiai tai yra ne kas kita, kaip žiauri ir ciniška fantazija“, – savo paskyroje „Facebook“ komentavo jis.
Liepos 6-ąją P.Stephensonas prisipažino jau keletą dienų žinojęs apie tokį tekstą ir žmonės, turintys patirties su panašiais dalykais, esą diskutavo apie jį.
„Neturėdami patvirtinimo iš „Polar Prince“ įgulos – šiuo metu vyksta tyrimas ir ji tikrai negali to viešai komentuoti – kai kurie iš mūsų bandė patys nustatyti šio dalyko pagrįstumą, kol jis neišvengiamai pateko į viešąją erdvę.
Kodėl? Nes jis pateikė blogiausią scenarijų, tokį pat blogą ar dar blogesnį nei šiurpios spekuliacijos apie 96 valandoms likusį deguonį, kurios kelias dienas per paiešką buvo minimos naujienose. Niekas, kas nors kiek empatiškas, nenori, kad tai pasikartotų.
Nesileidžiant į detales, susirašinėjime yra per daug prieštaravimų, kad juo būtų galima tikėti“, – pabrėžė tyrinėtojas. Jis pacitavo kai kurių labai patyrusių žmonių padarytą išvadą, kad šis tekstas tėra kažkieno ciniškas pokštas.
Toliau P.Stephensonas rašė: „Prisipažinsiu, iš pradžių mane suklaidino šiame „žurnale“ aprašytas scenarijus, nes atrodė, kad jis atitinka tą menką informaciją, kurią žinome ir įtariame.
Bet, praėjus pirmosioms emocijoms ir skyrus laiko atidžiau išstudijuoti tekstą, pradėjau įžvelgti tam tikrų neatitikimų. Diskutuodamas su kolegomis, priėjau prie išvados, kuri buvo pateikta.“
Neturėdamas jokių priemonių patikrinti susirašinėjimo autentiškumo, jis esą būtų pasielgęs neetiškai ir neatsakingai, jei būtų viešai paskelbęs tokį dokumentą, kai egzistavo net menkiausia tikimybė, kad jis gali būti suklastotas. Bet kažkas nusprendė kitaip ir paskelbė tekstą internete kaip sensacingą nutekintą medžiagą.
Taigi dabar rašau norėdamas iš anksto perspėti, kad, kai kurių labai patyrusių giliavandenių tyrinėtojų ir povandeninių laivų operatorių nuomone, vadinamasis „Titan“ žurnalas, apie kurį galite išgirsti artimiausiomis dienomis, greičiausiai yra ne kas kita, kaip žiauri ir ciniška fantazija.
15min verdiktas: trūksta konteksto. Tariamai nutekintas laivo „Polar Prince“ susirašinėjimas su vėliau sprogusio batiskafo „Titan“ įgula platinamas be jokių įrodymų, kad yra autentiškas. Oficialios institucijos nėra paskelbusios nieko panašaus. Viešai prieinama informacija neleidžia patvirtinti šių žinučių tikrumo.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.