„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Svarbiausios žiniasklaidos sąvokos – dezinformacijos apie JAV rinkimus skleidimo priemonė

„Karščiausios naujienos“ – sakoma vienoje internetinėje publikacijoje, kurioje konservatyvus amerikiečių nuomonės formuotojas skleidė dezinformaciją apie demokratų kandidatę Kamalą Harris (Kamalą Haris).
Florian Gaertner / picture alliance / photothek.de
Florian Gaertner / picture alliance / photothek.de

Tai – vienas pavyzdžių, kaip ši žiniasklaidos sąvoka, paprastai vartojama svarbiems naujienų įvykiams pristatyti, naudojama dezinformacijai apie rinkimus skleisti.

Be to, pasak tyrėjų, skaitmeninėse platformose svarbiais rinkimų metais sumažėjo apsaugos nuo dezinformacijos priemonių. 

Tai dar viena dezinformacijos tendencija, mažinanti pasitikėjimą tradicine žiniasklaida, kuris, kaip rodo apklausos, jau dabar yra rekordiškai žemas. Be to, daugėja netikrų naujienų svetainių, o melagienos vis dažniau priskiriamos patikimoms žiniasklaidos priemonėms. 

JAV įsikūrusios dezinformaciją stebinčios bendrovės „NewsGuard“ politikos redaktorius Samas Howardas (Samas Hovardas) naujienų agentūrai AFP nurodė, kad netikrų naujienų skleidėjai „paprastai vartoja tokius terminus kaip „karščiausios naujienos“, akivaizdžiai bandydami sukurti legitimumo įspūdį.“

„Šiai taktikai teko ryškus vaidmuo klaidinguose JAV politiniuose naratyvuose, kurie išplito 2024 metais“, – pridūrė jis.

Neseniai dešiniųjų pažiūrų nuomonės formuotojas Benny Johnsonas (Benis Džonsonas) socialiniame tinkle „X“, kur turi 2,8 mln. sekėjų, paskelbė melagingą informaciją apie K. Harris, prisidengdamas „karščiausiomis naujienomis“. 

B. Johnsonas paskelbė vaizdo įrašą, kuriame K. Harris užfiksuota Las Vegase vykusiame renginyje, kuriame trumpam buvo parodytas, o paskui išjungtas teleprompteris su užrašytais žodžiais, tvirtindamas, kad demokratų kandidatė naudojosi juo sakydama kalbą. 

AFP faktų tikrintojai paneigė šį teiginį, o vaizdo įrašas paplito kituose socialiniuose tinkluose, įskaitant „Facebook“ ir „TikTok“. Renginio vedėjas patvirtino, kad teleprompteris rodė tik jo prisistatymą ispanų kalba. 

„Šarlatanai“

Kitame „X“ paplitusioje melagienoje teigiama: „Karšta naujiena: Teksaso valstijos sekretorius nurodė rinkimų komisijai priimti ne JAV piliečio vairuotojo pažymėjimą kaip asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą balsuojant.“ AFP taip pat paneigė šį teiginį. 

Pagal Jungtinėse Valstijose galiojančius federalinius įstatymus prezidento rinkimuose negali balsuoti asmenys, neturintys JAV pilietybės. 

Anksčiau šį mėnesį kelios „X“ paskyros paskelbė, kad vieno didžiausių JAV bankų „JPMorgan Chase“ vadovas Jamie Dimonas (Džeimis Daimonas) parėmė respublikonų kandidatą Donaldą Trumpą (Donaldą Trampą) prezidento rinkimuose. 

D. Trumpas savo socialiniame tinkle „Truth Social“ taip pat paskelbė šiuos melagingus teiginius.

J. Dimonas paneigė šiuos teiginius, o jo atstovas spaudai JAV žiniasklaidai nurodė, kad „JPMorgan Chase“ vadovas nerėmė jokio kandidato. 

Pasak S. Howardo, šiemet „NewsGuard“ jau nustatė 36 melagingus naratyvus, susijusius su JAV prezidento rinkimais, o juos skleidžiant buvo naudojamas terminas „karščiausios naujienos“. 

Tai sudaro daugiau nei ketvirtadalį visų grupės užfiksuotų melagingų naratyvų.

„Žurnalistai praneša svarbiausias naujienas apklausdami šaltinius, tikrindami duomenis, tikrindami faktus ir prireikus atnaujindami reportažą“, – nurodė su dezinformacija kovojančios interneto svetainės „RumorGuard“ vyriausiasis rašytojas Danas Evonas (Denas Ivonas). 

„Kita vertus, šarlatanai, kurių daugelis skelbiasi vykdantys pilietinę žurnalistiką, pasisavina žurnalistinį žargoną, kad vos per kelias sekundes paskleistų nepagrįstas spekuliacijas ar prasimanymus“, – pridūrė jis. 

Ne pelno siekianti organizacija „News Literacy Project“, valdanti „RumorGuard“, teigė, kad iki šiol socialiniuose tinkluose surinko bent 72 pavyzdžius pranešimų, kuriuose vartojami pagrindiniai žurnalistikos terminai, tokie kaip „karšta naujiena“, „pildoma“ ir „išskirtinis“. 

Populiari taktika

Melagingų pranešimų virtinė atspindi naują informacinio chaoso amžiaus normą, o tyrėjai teigia, kad tai skatina nepasitikėjimą tradicine žiniasklaida. 

Anksčiau šį mėnesį bendrovės „Gallup“ paskelbtos apklausos rezultatai rodo, jog pasitikėjimas žiniasklaida pasiekė rekordiškas žemumas. Skelbiama, kad tik 31 proc. amerikiečių „labai“ arba „pakankamai“ pasitiki spauda.

Tyrėjai teigia, kad pastaraisiais mėnesiais išdygo šimtai netikrų svetainių, apsimetančių realiais naujienų portalais. 

Šios svetainės dažnai imituoja vietos naujienų portalus ir veikia daugiausia naudodamos pigias ir plačiai prieinamas dirbtinio intelekto priemones ir, atrodo, skatina poliarizuojančių ar melagingų naratyvų apie rinkimus gausėjimą. 

Kita nerimą kelianti tendencija – nuomonės formuotojų skleidžiama melaginga informacija prisidengiant patikimų žiniasklaidos priemonių vardu. 

Anksčiau spalį konservatyviųjų pažiūrų nuomonės formuotojai pasidalijo ekrano nuotrauka su žurnalui „The Atlantic“ priskiriama antrašte, kurioje teigiama, kad K. Harris gali tekti „pavogti“ rinkimus, siekiant išsaugoti demokratiją. 

AFP faktų tikrintojai nustatė, kad ši antraštė buvo suklastotos. 

D. Evonas sakė, kad žurnalistinių terminų naudojimas melagingiems teiginiams skleisti yra populiari taktika, tačiau ją lengva pastebėti. 

„Nepamirškite patikrinti savo šaltinių, – pareiškė jis. – Ieškokite įrodymų ir lėčiau slinkite per ekraną socialiniuose tinkluose, kad atsirastų laiko patikimai informacijai.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“