Šveicarai referendumu pritarė tabako reklamos uždraudimui, rodo daliniai rezultatai

Šveicarai sekmadienį referendume pritarė tam, kad būtų sugriežtinti gana atsainūs tabako gaminių kontrolės įstatymai ir uždrausta praktiškai bet kokia jų reklama, rodo daliniai rezultatai.
Rūkalai
Rūkalai / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Beveik 56 procentai rinkėjų ir 15 iš 26 Šveicarijos kantonų pritarė beveik visiškam tabako reklamos uždraudimui, rodo oficialūs rezultatai, gauti suskaičiavus visus balsavimo biuletenius 22 kantonuose.

„Esame nepaprastai laimingi“, – naujienų agentūrai AFP sakė Stefanie De Borba iš Šveicarijos lygos prieš vėžį.

„Žmonės supranta, kad sveikata yra svarbiau už ekonominius interesus“, – pridūrė ji.

Šveicarija smarkiai atsilieka nuo daugumos turtingų valstybių, kalbant apie tabako reklamos ribojimą. Dėl tokios situacijos daugiausia kaltas stiprus kai kurių didžiausių tabako kompanijų lobizmas. Šveicarijoje savo būstines turi „Philip Morris International“, kitos kompanijos.

Šiuo metu dauguma tabako reklamos nacionaliniu lygmeniu yra teisėta, išskyrus televiziją ir radiją arba skelbimus, skirtus konkrečiai nepilnamečiams.

Kai kurie Šveicarijos kantonai yra įvedę griežtesnius regioninius įstatymus, taip pat svarstomas ir naujas nacionalinio lygio įstatymas, tačiau aktyvistai surinko pakankamą kiekį parašų, kad vyktų referendumas dėl žymiai griežtesnio įstatymo visai šaliai.

„Nužudo pusę vartotojų“

Iniciatyvos oponentai, tarp kurių yra Šveicarijos vyriausybė ir parlamentas, sako, kad toks reguliavimas – per griežtas.

„Ši iniciatyva yra ekstremali“, – sakė darbdavių organizacijos lobistas Patrickas Eperonas.

Panašios pozicijos laikosi didžiausia pasaulyje tabako kompanija „Philip Morris International“ (PMI), „British American Tobacco“ bei „Japan Tobacco“.

„Tai slidus kelias, kiek tai susiję su asmens laisve“, – naujienų agentūrai AFP sakė PMI Šveicarijos skyriaus atstovas.

„[Tai] atveria kelią tolesniems tokių produktų kaip alkoholis ar cukrus reklamos draudimams“, – sakė jis.

Jeanas-Paulis Humairas, vadovaujantis Ženevos priklausomybių prevencijos centrui, kategoriškai atmetė šį palyginimą.

„Nėra kito tokio produkto, kuris nužudo pusę vartotojų“, – AFP sakė jis.

Referendumo iniciatoriai tvirtina, kad atsainūs reklamos įstatymai apsunkina pastangas sumažinti rūkymo lygį šalyje, kur daugiau nei ketvirtadalis iš 8,6 mln. suaugusiųjų vartoja tabako gaminius.

Bandymai su gyvūnais

Nors šveicarai palaikė pastangas uždrausti daugumą tabako reklamos, šalies rinkėjų neįtikino daugelis kitų sekmadienio balsavimo klausimų.

Preliminarūs rezultatai rodo, kad jie tvirtai atmetė pasiūlymą visiškai uždrausti visus bandymus su gyvūnais – dėl to nubalsavo beveik 80 proc. žmonių.

Visos politinės partijos, parlamentas ir vyriausybė tam prieštarauja ir perspėja apie skaudžias pasekmes medicininiams tyrimams.

Šveicarija nuo 1985-ųjų didele persvara atmetė tris panašias iniciatyvas.

Mokslininkai tvirtina, kad medicinos pažanga neįmanoma be eksperimentų, ir net Šveicarijos gyvūnų apsaugos grupė „Swiss Animal Protection“ (SAP) perspėjo dėl „radikalių“ iniciatyvos reikalavimų.

Šveicarijos valdžia tvirtina, kad šalyje jau dabar galioja vieni griežčiausių pasaulyje įstatymų, reglamentuojančių bandymus su gyvūnais.

Sugriežtinus įstatymus, per pastaruosius dešimtmečius naudojamų gyvūnų skaičius smarkiai sumažėjo – nuo beveik dviejų milijonų per metus devintojo dešimtmečio pradžioje iki maždaug 560 tūkst. dabar.

Kitame su gyvūnais susijusiame balsavime šiaurinio Bazelio miesto kantono gyventojai sekmadienį sprendė, ar primatams turėtų būti suteiktos tokios pat pagrindinės teisės kaip ir žmonėms. Tačiau tam nepritarė trys ketvirtadaliai rinkėjų.

Tarp kitų sekmadienio referendume sprendžiamų klausimų yra naujas įstatymas dėl papildomo valstybės finansavimo žiniasklaidos įmonėms, kurių pajamos iš reklamos pastaraisiais metais sumenko. Tam nepritarė daugiau nei pusė balsavusių šveicarų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų