Tiek Kanada, tiek Jungtinės Valstijos paragino nuodugniai ištirti trečiadienį įvykusios nelaimės aplinkybes. Lėktuvas sudužo tuojau po to, kai Teheranas apšaudė raketomis JAV pajėgas Irake, reaguodamas į vieno įtakingo Irano generolo nužudymą per JAV bepiločio orlaivio antskrydį Bagdade.
Šiuo metu nėra jokių įrodymų, kad Ukrainos tarptautinių oro linijų (MAU) lėktuvas nukrito vos pakilęs dėl piktavališkų veiksmų, o Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis paragino nespėlioti dėl katastrofos priežasčų.
„Lėktuvas, iš pradžių skridęs į vakarus, palikdamas oro uosto zoną, iškilus problemai pasuko į dešinę ir avarijos metu skrido atgal į oro uostą“, – vėlai trečiadienį paskelbė Irano civilinės aviacijos organizacija.
„Lėktuvas dingo iš radaro ekranų pasiekęs 8 000 pėdų (2 400 m) aukštį. Pilotas neišsiuntė jokio radijo pranešimo apie neįprastas aplinkybes“, – pridūrė tarnyba.
„Pasak liudininkų, lėktuve buvo pastebėtas didėjusio intensyvumo gaisras“, – pridūrė organizacija, skelbdama pirmuosius katastrofos tyrimo rezultatus.
Anot institucijos, šiuo metu nagrinėjami sudužimo vietoje aptikti įrodymai, taip pat pranešimai apie antrą orlaivį, esą praskridusį virš Ukrainos „Boeing 737“ katastrofos metu.
Nuolaužose – Kalėdų Senelio lėlė
Jau pradėjo aiškėti širdį veriančios detalės apie aukas; dauguma jų buvo kilusios iš Irano arba iš didelės iraniečių diasporos Kanadoje.
Maišai su kūnais buvo išdėstyti ant žemės, o nuolaužose buvo matyti išsibarstę keleivių asmeniniai daiktai, tokie kaip lagaminai, drabužiai, Kalėdų Senelį vaizduojanti lėlė ir bokso pirštinė.
Pasak Kijevo, tragedijos aukomis tapo 11 ukrainiečių, įskaitant devynis įgulos narius, 82 iraniečiai, 63 kanadiečiai, 10 švedų, keturi afganai, trys vokiečiai ir trys britai.
Apie 30 aukų gyveno iraniečių bendruomenėje šalimais Edmontono – Kanados vakarinės Albertos provincijos sostinės. Paymanas Parseyanas, vienas iš vietos gyventojų, pavadino katastrofą „pribloškiančia“.
„Kiekvienas mūsų bendruomenės narys buvo vienaip ar kitaip paveiktas“, – Kanados nacionaliniam transliuotojui CBC sakė P.Parseyanas.
Septyni scenarijai
Maždaug 45 ukrainiečių aviacijos ekspertų ir saugumo pareigūnų anksti ketvirtadienį atskrido į Teheraną padėti tirti katastrofos, taip pat „iššifruoti juodąsias dėžutes“, įvykio vietoje aptiktas iraniečių tarnybų, pranešė Ukrainos prezidentas.
Vienas ukrainiečių saugumo pareigūnas pareiškė, kad tyrėjai svarsto septynias galimas įvykių versijas.
Ukrainos nacionalinio saugumo ir gynybos tarybos, kuriai pavesta koordinuoti tyrimą, sekretorius Oleksijus Danylovas pažymėjo, jog tiriami tiek techninių nesklandumų, tiek piktavališkų veiksmų galimybės.
Vis tik jis pabrėžė naujienų agentūrai AFP, kad kol kas „nėra prioritetinės versijos“.
Kaip socialiniame tinkle „Facebook“ parašė O.Danylovas, nagrinėjamos ir kitos versijos: kad lėktuvas susidūrė su kitu skraidančiu objektu; kad jį numušė iš Irano oro erdvės gynybos sistemos paleista raketa; kad dėl techninių problemų sprogo variklis arba kad orlaivyje nugriaudėjo sprogimas per „teroro aktą“.
Pareigūnas taip pat pareiškė AFP, kad šiuo metu nėra pagrindo manyti, jog lėktuvą numušė raketa.
Tuo metu Irano civilinės aviacijos organizacijos vadovas Ali Abedzadeh sakė, kad šiitiška respublika neperduos lainerio savirašių prietaisų Jungtinėms Valstijoms, jau keturis dešimtmečius nepalaikančioms diplomatinių santykių su Teheranu.
Pasak aviacijos ekspertų, yra nedaug šalių, pajėgių išanalizuoti „juodųjų dėžių“ informaciją. Tarp tokių minima Jungtinė Karalystė, Prancūzija, Vokietija ir Jungtinės Valstijos.
Kanados ministras pirmininkas Justinas Trudeau patikino, kad jo vyriausybė užtikrins „išsamų tyrimą“ ir kad „į kanadiečių klausimus bus atsakyta“.
Ketvirtadienį Kanados užsienio reikalų ministras Francois-Philippe'as Champagne'as telefonu kalbėjosi su savo kolega iš Irano Mohammadu Javadu Zarifu, informavo Teheranas.
Kanadoje gyvena didelė iraniečių diaspora, o MAU siūlo palyginti nebrangius skrydžius iš Toronto į Teheraną ir atgal, sustojant Kijeve.
Ši gyvybių pareikalavusi katastrofa buvo pirmoji, su kuria susidūrė Ukrainos pagrindinis privatus oro vežėjas.