Žurnalistai, naudodamiesi palydovinėmis nuotraukomis ir radijo siųstuvų duomenimis, stebėjo tris dešimtis laivų, kurie iš Rusijos okupuotų Ukrainos dalių į Turkijos, Sirijos, Libano ir kitų šalių uostus plukdė grūdus.
Žurnalistai peržiūrėjo krovinių gabenimo sąrašus, ieškojo pranešimų socialinėje žiniasklaidoje, kalbėjosi su ūkininkais, krovinių siuntėjais ir pareigūnais, siekdami išsiaiškinti tikėtinos Ukrainos maisto produktų kontrabandos operacijos detales.
Tyrimo autorių apklausti ekspertai mano, kad tokio masto neteisėtas grūdų eksportas gali būti kvalifikuojamas kaip karo nusikaltimas, nes pagal tarptautinę karinę teisę plėšikavimas yra baudžiamasis nusikaltimas.
Ekspertai mano, kad tokio masto neteisėtas grūdų eksportas gali būti kvalifikuojamas kaip karo nusikaltimas, nes pagal tarptautinę karinę teisę plėšikavimas yra baudžiamasis nusikaltimas.
Tyrėjai remiasi sausakrūvio laivo „Laodicea“, kuris vasarą tikriausiai gabeno maistą iš Rusijos okupuoto Melitopolio, pavyzdžiu. Sausakrūvis laivas prisišvartavo Libano uoste. Kyjivas pareiškė, kad laive buvo vogtų ukrainietiškų grūdų, ir paragino Beirutą konfiskuoti laivą. Libanas palaikė Kremliaus poziciją ir pareiškė, kad 10 000 tonų miežių ir kviečių miltų nebuvo pavogta, ir leido juos iškrauti, teigiama AP paskelbtame tyrime.
Dar viena bendrovė, tikriausiai susijusi su grūdų kontrabanda, yra „Jungtinė laivų statybos korporacija“. Per savo dukterinę įmonę „Crane Marine Contractor“ ji įsigijo tris krovininius laivus likus kelioms savaitėms iki Rusijos puolimo Ukrainoje. Pasak „Associated Press“, šie laivai atliko mažiausiai 17 reisų tarp Krymo ir Turkijos bei Sirijos uostų.
Žurnalistai taip pat atkreipia dėmesį į liepos pradžioje socialinėje žiniasklaidoje paskelbtą vaizdo įrašą. Filmuotoje medžiagoje matyti, kaip prie Melitopolio grūdų elevatoriaus privažiuoja traukinys, ant kurio vagonų buvo Rusijos bendrovės „Agro-Fregat“ pavadinimas.
Melitopolio meras Ivanas Fiodorovas naujienų agentūrai „Associated Press“ sakė, kad rusai traukiniais ir sunkvežimiais iš regiono į Rusijos ir aneksuoto Krymo uostus gabena didelius kiekius grūdų. Pastaraisiais mėnesiais socialinėje žiniasklaidoje paskelbtuose vaizdo įrašuose matyti nuolatinis grūdus gabenančių sunkvežimių srautas, vykstantis į pietus per okupuotas Ukrainos dalis. Ant kai kurių transporto priemonių matoma raidė Z – neoficialus Rusijos paramos karui simbolis.
Ukrainos žemės ūkio holdingo bendrovė „HarvEast“ pranešė, kad rusai išvežė apie 200 000 tonų grūdų, o tai, pasak generalinio direktoriaus Dmitrijaus Skorniakovo, jo bendrovei kainavo apie 50 mln. dolerių. Jis sakė, kad jo darbuotojai okupuotame Ukrainos Mariupolio mieste pranešė, jog grūdai buvo pervežti sunkvežimiais per sieną į Rusiją.
„Jie tiesiog važiuoja į Rostovą ir Taganrogą, nedidelius Rusijos uostus, tada sumaišo pavogtus ukrainietiškus grūdus su rusiškais grūdais ir sako, kad tai rusiški grūdai", – sakė D.Skorniakovas.
Panašu, kad tas pats vyksta ir jūroje.
Palydovinės nuotraukos ir kiti duomenys rodo, kad prie didelių krovininių laivų, stovinčių jūroje prie Rusijos krantų, priplaukia mažesni laivai, gabenantys grūdus iš Krymo ir Rusijos uostų. Grūdai perkraunami taip paslepiant tikrąją jų kilmę. Šie didesni laivai vėliau gabeno sumaišytus grūdus į Egiptą, Libiją, Iraką ir Saudo Arabiją.
Tyrėjai taip pat mano, kad Turkija, kuri tarpininkavo sudarant susitarimą dėl maisto produktų išvežimo iš blokuotų Odesos uostų, taip pat gali būti susijusi su Ukrainos grūdų vagyste. Žurnalistai teigė, kad, kai kuriais duomenimis, pavogtus ukrainietiškus grūdus gali gauti Ankara. Jie užfiksavo mažiausiai trijų laivų, kurie galėjo gabenti vogtus grūdus, reisus iš Rusijos okupuoto Krymo į Turkiją. Tačiau Turkijos užsienio reikalų ministerija anksčiau teigė, kad jokių vagystės įrodymų nerasta.
Kremlius griežtai neigia visus kaltinimus dėl Ukrainos grūdų vagystės.