„O kodėl man juo netikėti? Paklauskite piloto. Paprasčiausia – paklausti orlaivio [įgulos] vado: „Tave vertė leistis ar ne?“ – V.Putinas pareiškė pirmadienį parodytame interviu televizijai NBC, kurį davė Kremliuje prieš trečiadienį Ženevoje numatytą susitikimą su JAV prezidentu Joe Bidenu.
„Paklauskite jo. Jūs jo klausėte? Kažkodėl nė sykio negirdėjau interviu su tuo Minske nusileidusio orlaivio vadu. Kodėl gi jo nepaklausus: argi tave jėga vertė leistis? Kodėl jo neklausiate? Tai net keista. Visi kaltina Lukašenką, o piloto neklausia“, – svarstė Rusijos lyderis.
Gegužės 23 dieną „Ryanair“ lėktuvas su daugiau kaip šimtu keleivių buvo nutupdytas Minske baltarusių dispečeriams informavus apie neva orlaivyje esantį sprogmenį, nors ši informacija vėliau nepasitvirtino. Perimti lainerio Minsko režimas buvo pasiuntęs naikintuvą.
Lėktuvu skridęs opozicijos tinklaraštininkas Romanas Protasevičius, kartu su kitais įkūręs baltarusių opozicijos kanalą „Nexta“ platformoje „Telegram“, Minsko laikomą ekstremistiniu, taip pat jo draugė – Vilniuje studijuojanti Rusijos pilietė Sofija Sapega – buvo sulaikyti oro uoste.
Tuo metu „Ryanair“ vykdomasis direktorius Michaelas O'Leary antradienį teikdamas parodymus Jungtinės Karalystės Specialiajam transporto komitetui pareiškė, jog minėto lėktuvo pilotas buvo įspėtas, kad jei tęs savo kelionę į Lietuvą, detonuos sprogmuo, ir kad jis neturėjo kito pasirinkimo, tik leistis Minske.
M.O'Leary sakė, jog lėktuvo įgulai Minsko skrydžių kontrolieriai pasakė gavę pranešimą apie „tikėtiną grėsmę, kad jei lėktuvas įskristų į Lietuvos oro erdvę arba bandytų nutūpti Vilniaus oro uoste, būtų susprogdinta lėktuve esanti bomba“.
Jis paaiškino, jog kapitonas „kelis kartus“ prašė Minsko skrydžių kontrolierių suteikti atvirą ryšio liniją su „Ryanair“ operacijų valdymo centru Varšuvoje, bet sulaukė atsakymo, kad „Ryanair“ neatsako telefonu“, o tai buvo „visiškai neteisinga“.
Pasak M.O'Leary, toje vietoje nukreipti „Ryanair“ lėktuvai paprastai tūptų Lenkijoje ar kitose Baltijos valstybėse, bet kapitonui buvo daromas „didelis spaudimas“ nutūpti Minske.
„Jam nebuvo duotas nurodymas tai padaryti, bet nebuvo palikta jokių gerų alternatyvų, – komitetui sakė M.O'Leary. – Tai aiškiai buvo iš anksto apgalvotas visų tarptautinių aviacijos normų, taisyklių, saugumo pažeidimas.“
„Melagingais pretekstais, naudojantis Minsko skrydžių kontrolieriais nutupdytas lėktuvas ir atrodo aišku, kad du keleiviai... prieš jų valią buvo išsodinti ir jėga sulaikyti“, – pridūrė jis.
Pasak M.O'Leary, po lėktuvo nusileidimo Minske jo įgula buvo verčiama vaizdo įraše patvirtinti, jog ji savanoriškai nukreipė orlaivį į Minską, tačiau atsisakė tai padaryti.
Jo teigimu, tam lėktuvui vėl pakilus, jame nebebuvo penkių keleivių – R.Protasevičiaus, S.Sapegos ir dar trijų „nenustatytų asmenų“, kurie, kaip M.O'Leary sakė supratęs iš saugumo agentūrų, galėjo būti „KGB operatyvininkai“.
Baltarusija pademonstravo R.Protasevičių prieš televizijos kameras skelbiantį „prisipažinimus“. 26 metų aktyvisto šeima ir šalininkai sako, kad tokius pareiškimus jis daro verčiamas.
Kanalas „Nexta“ suvaidino labai svarbų vaidmenį pernai po rugpjūtį įvykusių prezidento rinkimų organizuojant beprecedentes demonstracijas prieš A.Lukašenką.
Incidentas su „Ryanair“ lėktuvu sulaukė Europos Sąjungos, JK ir kitų Vakarų valstybių pasmerkimo.
Anksčiau šį mėnesį įsigaliojo ES įvestas draudimas baltarusių orlaiviams naudotis bloko oro erdve ir Bendrijos oro uostais, be to, ES lyderiai ragina savo oro bendroves neberengti skrydžių virš Baltarusijos teritorijos.
JK vyriausybė po to incidento pranešė išsiuntusi instrukcijas britų civiliniams orlaiviams vengti Baltarusijos oro erdvės ir uždraudė šios šalies valstybinei oro bendrovei „Belavia“ rengti skrydžius į Britaniją.
Incidentą šiuo metu tiria Jungtinių Tautų Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO), ataskaitą turinti pateikti artimiausiomis savaitėmis.