„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Vaiduokliu virtęs lėktuvas iš Lietuvos: įgula dingo, skrydžio versijos – nuo šnipinėjimo iki kvailystės

Bulgarijos teisėsaugos institucijos iki šiol nedaug pasistūmėjo tirdamos mįslingo lėktuvo „Piper PA-23-250 Aztec“, kuris, pakilęs iš Lietuvos, iš viso perskrido septynias valstybes ir galiausiai nutūpė nuošaliame Bulgarijos aerodrome, o juo skridę žmonės dingo be pėdsakų, skrydį. Įvykio aplinkybes besiaiškinanti Lietuvos policija taip pat susilaiko nuo komentarų.
Dvimotoris lėktuvas „Piper PA-23-250 Aztec“
Dvimotoris lėktuvas „Piper PA-23-250 Aztec“ stovėjo Panevėžio aerodrome, iš kur, kaip manoma, ir pakilo mįslingam skrydžiui / 15min skaitytojo nuotr.

Lėktuvą lydėjo naikintuvai

Iš Lietuvos pakilęs lėktuvas be leidimo praskrido virš kelių Rytų Europos šalių ir pritraukė karinių oro pajėgų dėmesį, o paskui buvo paliktas Bulgarijoje nežinomos įgulos.

Lėktuvas skrido virš Vengrijos, trumpam įskrido į Serbijos, paskui į Rumunijos, o trečiadienį 19 val. 9 min. vietos (ir Lietuvos) laiku – į Bulgarijos oro erdvę.

Dvimotoris lėktuvas su dviem žmonėmis neturėjo patvirtinto skrydžio plano, o jo atsakikliai buvo išjungti. Pilotas nereagavo į radijo užklausas ir vizualinius signalus.

„Twitter“ nuotr./Paslaptingas lėktuvas nusileidimo vietoje Bulgarijoje
„Twitter“ nuotr./Paslaptingas lėktuvas nusileidimo vietoje Bulgarijoje

Du Vengrijos naikintuvai „Gripen“, du JAV naikintuvai F-16 ir du Rumunijos naikintuvai F-16 vienas po kito perėmė pažeidėją ir lydėjo jį tol, kol jis įskrido į Bulgarijos oro erdvę.

Bulgarų oro pajėgos iš karto nepakėlė naikintuvų, nes „lėktuvas jokiu metu nebuvo laikomas keliančiu grėsmę“.

Jo vadovaujama ministerija pranešė, kad skrydžio sąlygos buvo sudėtingos: siautėjo audra su perkūnija ir smarkiu lietumi.

Kaip skelbė naujienų agentūra BNS, lėktuvas buvo sustojęs pasipildyti degalų ant Dunojaus pakrantės įsikūrusiame Vidino mieste Bulgarijos šiaurės vakaruose.

Portalo Rtl.hu žiniomis, lėktuvas pasipildyti degalų bandė ir mažame Vengrijos Hajduszoboszlo oro uoste, bet ne visai sėkmingai.

Portale rašoma, kad oro uosto prižiūrėtojas norėjo pasikalbėti su dviem neleistinai atskridusiais žmonėmis, bet šie jam esą pagrasino. Į įvykio vietą atvyko policija, kai tai nutiko, lėktuvas pakilo.

Mažame oro uoste lėktuvas praleido apie dvidešimt minučių, o vienos iš oro uosto kamerų vaizduose matyti, kad aplink lėktuvą kažkas vyko: spėjama, kad skridusieji pildėsi degalus iš turimų kanistrų.

Tyrėjai dar kartą viską kruopščiai patikrins

Bulgarijos televizijos kanalas bTV, skelbia, kad tyrimą iš vietos teisėsaugos perėmė Nacionalinė tyrimų tarnyba. Dėl šio tyrimo Bulgarijoje pradėtas ikiteisminis tyrimas. Lietuvos policija taip pat yra pradėjusi tyrimą, tačiau pirmadienį 15min pranešė neturinti ką pranešti ar komentuoti.

Lėktuvą reikia dar kartą apžiūrėti – atidžiai, tiksliai. Dar kartą bus ieškoma visų įmanomų – ​​biologinių, daktiloskopinių ir visų kitų pėdsakų.

Apleistame Buhovtsi aerodrome Targovištės regione likimo valiai paliktą lėktuvą dar kartą patikrins Nacionalinės tyrimų tarnybos ekspertų komanda. Be paties orlaivio, bus apžiūrimas oro uosto kilimo ir tūpimo takas bei greta esančios vietovės.

Kaip manoma, iš Lietuvos atskridęs lėktuvas „Piper PA-23-250 Aztec“ jau penkias dienas saugomas policijos apleistame aerodrome. Vis dar neaišku, kokia buvo skrydžio priežastis, kas buvo pilotas ir ar lėktuve buvo keleivių.

Antradienį prasidės antrasis šio lėktuvo, kuris yra saugomas apleistame oro uoste netoli Buhovtsi kaimo, patikrinimas. Patikrinimui rengiasi tyrėjų ir ekspertų komanda, interviu bTV sakė Nacionalinės tyrimų tarnybos direktorius Borislavas Sarafovas.

15min skaitytojo nuotr./Dvimotoris lėktuvas „Piper PA-23-250 Aztec“
15min skaitytojo nuotr./Dvimotoris lėktuvas „Piper PA-23-250 Aztec“

Tiek aerodrome, tiek lėktuve reikalingas antras patikrinimas, sakė B.Sarafovas.

„Lėktuvą reikia dar kartą apžiūrėti – atidžiai, tiksliai. Dar kartą bus ieškoma visų įmanomų – ​​biologinių, daktiloskopinių ir visų kitų pėdsakų“, – sakė jis.

Pirmosios lėktuvo apžiūros metu nelegalių medžiagų ar daiktų nerasta. Taip pat buvo ieškoma biologinių medžiagų pėdsakų, paimti pirštų atspaudai, tačiau kol kas nerasta nerasta nieko, kas galėtų padėti tyrimui.

Iki šiol tyrimas buvo atliekamas prižiūrint Targovištės apygardos prokuratūrai. Vakar apygardos prokuroras pranešė, kad salone rasta įvairių dokumentų, tačiau žemėlapių – nė vieno.

B.Sarafovo teigimu, kol kas nėra žinoma, kiek žmonių buvo šiame lėktuve ir kas jie buvo.

Anot B.Sarafovo, informacija ketinama keistis su kitomis šalimis, siekiant išsiaiškinti, kokiu maršrutu skrido lėktuvas, iš kur jis pirktas ir ką galėjo gabenti.

„Tai tikrai yra oro erdvės pažeidimas, nesvarbu, ar buvo grėsmė, ar ne – tai bus mūsų tyrimo objektas“, – teigė B.Sarafovas.

Skrydžio versijos

Penktadienį bTV kalbinti aviacijos ekspertai ir valdžios pareigūnai teigė, jog viena iš tiriamų versijų, – kad lėktuvas galėjo vykdyti ir šnipinėjimo misiją, kurios metu galėjo būti tikrinama, kaip veikia NATO priklausančių šalių oro gynybos ir stebėjimo sistemos. Anot jų, toks skrydis negali būti atsitiktinis, jam reikėjo gerai pasiruošti.

Apie tai kalbėjo ir Lietuvos ekspertai bei politikai. Aviacijos ekspertas Vidas Kaupelis penktadienį neatmetė versijos, kad taip bandyta pasižiūrėti, kaip tarnybos reaguos į provokaciją, nors atvejų, kai orlaiviai skrenda išjungę atsakiklius, pasitaiko.

„Erdvė įvairioms tokioms provokacijoms yra. Kol kas trūksta duomenų sieti su šiuo atveju, tyrimas parodys, bet kad reikia tokias skyles užkardyti, tai faktas“, – LRT radijui sakė V.Kaupelis.

Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas 15min sakė, jo vadovaujamas komitetas klausimą ketina aptarti trečiadienį.

„Šitą konkretų atvejį turi išsiaiškinti tyrimas, bet tokio pobūdžio situacijos gali kurti erdvę provokacijoms – ar tinkamai stebimi skrydžiai, kaip sistema veiktų, jei lėktuvas kiltų su sprogmenimis ir panašiai“, – teigė politikas.

Tačiau vėliau imtos kelti ir kitos versijos. Bulgarijos gynybos ministras Dragomiras Zakovas šeštadienį bTV pareiškė, jog didelė tikimybė, kad šis didelį šurmulį Europoje sukėlęs skrydis galėjo būti atliktas dėl nereikšmingos priežasties.

„Apie šio skrydžio tikslą informacijos neturiu. Vyksta tyrimas. Spėju, kad lėktuvą nusipirkus reikėtų skraidinti iš Lietuvos į Bulgariją. O kadangi Lietuvoje procedūros akivaizdžiai užtrunka, kol savininkas nusprendė be leidimo skristi į Bulgariją. Banali versija, bet gali būti kažkas panašaus. Sprogmenų ar narkotikų lėktuve nerasta. Greičiausiai tai nereikšmingas atvejis“, – svarstė ministras.

Sprogmenų ar narkotikų lėktuve nerasta. Greičiausiai tai nereikšmingas atvejis.

Kol kas pagrindinė tiriama versija – lėktuvas buvo pavogtas arba jį įsigiję asmenys juo išskrido nelegaliai, negavę skrydžio leidimo, todėl ir skrido išjungę radijo ryšį bei nereaguodami į kitus bandymus su jais susisiekti.

Paklaustas, kaip galima paaiškinti tai, kad nusileidus Bulgarijoje lėktuvas buvo paliktas likimo valiai, o juo skridę žmonės dingo, ministras atsakė: „Žmonės suprato, kad pažeidė daugybę taisyklių ir šiuo metu akivaizdžiai slapstosi“.

Kai policijos pareigūnai rado nutūpusį lėktuvą, abu jo varikliai dar buvo šilti.

Bulgarijos gynybos ministras yra įsitikinęs, kad lėktuvas nekėlė pavojaus šalies saugumui. Kaip savo versijos įrodymą D.Zakovas nurodė, kad lėktuvo kursas nekėlė grėsmės civiliams ar kariniams objektams.

Anot jo, versija, kad lėktuvas skrido virš NATO rytinio flango, jog patikrintų šių šalių oro erdvės apsaugą, yra nepagrįsta.

„Manau, kad būtų sunku atlikti tokį bandymą su tokiu lėktuvu. Jis skrido žemai, labai mažu greičiu. Greičiau tai yra spėlionės“, – sakė D.Zakovas.

Skrydžio metu lėktuvas buvo stebimas

7 šalių oro erdvę pažeidęs lėktuvas pro jas nepraslydo nepastebėtas – buvo stebimas. Tačiau jis nebuvo vertinamas kaip keliantis pavojų. Tokį komentarą bTV pateikė specializuotos svetainės „Aero“ žurnalistas Krasimiras Grozevas.

Lėktuvas skrido žemai, žemiau intensyvaus civilinio eismo – keleivinių ir krovininių skrydžių – ir išvengė didžiųjų oro uostų, – pasakojo žurnalistas.

Anot jo, toks lėktuvas galėtų būti numuštas, jei būtų informacijos, kad jame yra kažkas labai pavojingo – teroristai, bomba, jei jis būtų nukreiptas į kritinę infrastruktūrą.

„Iš esmės tai gana lengvas lėktuvas, sveriantis kiek daugiau nei automobilis. „Net jei jis skristų maždaug 250 km/val. greičiu, jis negali padaryti didelės žalos“, – sakė K.Grozevas.

Lietuvos kariuomenė BNS informavo, kad „orlaivio vykdytą veiklą nuolatos stebėjo Karinės oro pajėgos, vyko bendravimas su kitomis institucijomis“.

Vis dėlto kariuomenė taip pat pabrėžė, kad Lietuvoje lėktuvo vykdyti veiksmai „nepriskiriami oro erdvės pažeidimui“.

Lėktuvą pardavė žinomas Lietuvos aviatorius

Ketvirtadienį iš Lietuvos pakilęs, be leidimo virš kelių valstybių skridęs lėktuvas priklausė Lietuvos aviatoriui, karininkui, Nidos aeroklubo tarybos pirmininkui Broniui Zaronskiui.

Lėktuvą jis sako pardavęs, bet esą nesidomėjęs kam. Kad žmonės juo skris be patvirtinto skrydžio plano, su išjungtais atsakikliais aviatorius taip pat teigia nežinojęs.

Tomo Markelevičiaus / 15min nuotr./Panevėžio aeroklubo viršininkas Bronius Zaronskis
Tomo Markelevičiaus / 15min nuotr./Panevėžio aeroklubo viršininkas Bronius Zaronskis

Penktadienį su 15min bendravęs B.Zaronskis parduotą lėktuvą kadaise teigė pirkęs sau, o dabar pagaliau pardavė.

„Seniai pardavinėjau, niekas nepirko“, – sakė jis.

Lėktuvą, kuris buvo saugomas Panevėžio aeroklube, aviatorius teigė pardavęs prieš kelias dienas, pirkėjus esą rado draugai.

Internete dar galima rasti parduoto lėktuvo skelbimą ir nuotraukas (nuoroda čia). Skelbimas paskutinį kartą atnaujintas sausio 30 dieną, lėktuvo kaina – 29 tūkst. eurų be pridėtinės vertės mokesčio.

B.Zaronskis 15min tikino nežinojęs pirkėjų vardų, pavardžių. Jis tepasakė lėktuvą pardavęs kažkokiai organizacijai. Bulgarijos žiniasklaidai B.Zaronskis teigė, jog pardavė įmonei iš Bulgarijos sostinės Sofijos, o lėktuvą apžiūrėjo trys rusiškai kalbėję vyrai, kurie, jo manymu, galėtų būti ukrainiečiai, rumunai, o gal bulgarai.

Skrydis buvo neregistruotas, lėktuvas neturėjo skraidymo pažymėjimo

Panevėžio aeroklubo vadovas Mantas Butkus teigė, jog šiame klube saugoto parduoto lėktuvo išskridimo faktas skrydžių žurnale nėra registruotas. Ir net jei lėktuvas išskrido iš aerodromo, skrydis nebuvo suderintas. Dėl situacijos, pasak jo, atliekamas tyrimas.

Transporto kompetencijų agentūros Komunikacijos vadovė Aleksandra Armoškaitė 15min nurodė, jog įvykis, susijęs su neleistinu tarptautiniu skrydžiu iš Lietuvos, agentūrai žinomas.

Atstovė konkrečiai nekomentavo, bet leido suprasti, kad lėktuvas vis dar registruotas B.Zaronskio vardu.

„Įvykis Transporto kompetencijų agentūrai yra žinomas. Orlaivio savininkas, kurio vardu registruotas orlaivis, 2022-06-04 kreipėsi dėl išregistravimo, tačiau apie priežastis, kodėl to reikia, Transporto kompetencijų agentūra nebuvo informuota.

Lietuvos Respublikos Civilinių orlaivių registro duomenimis, tikslus lėktuvo modelis yra „Piper PA-23-250 Aztec“. Lėktuvas pagamintas 1962 metais.

Tinkamumo skraidyti periodinės patikros pažymėjimas (TSPPP) galiojo iki 2014 metų lapkričio 21 dienos. Vėliau jis nebuvo pratęstas. Tačiau jį pardavęs B.Zaronskis tikino, kad lėktuvas buvo puikios techninės būklės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs