Vienas brangiausių naikintuvų – per žingsnį nuo didžiausios nesėkmės. Kanada sukasi nuo F-35?

Panašu, kad vienas brangiausių visų laikų naikintuvų kūrimo projektas – „Joint Strike Fighter“ (JSF) – patirs vieną didžiausių savo nesėkmių. Neįtikėtinai pabrangęs projektas ir nesibaigiančios įrangos problemos iki šiol tik vertė būsimas užsakoves svarstyti, kokius kiekius jos pajėgs įsigyti. Tačiau dabar nuo projekto, regis, nusisuka Kanada.
Naikintuvas F-35, dar žinomas kaip JSF
Naikintuvas F-35, dar žinomas kaip JSF / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

JAV ir Kanada susijusios tampriais ryšiais, todėl nenuostabu, kad Kanada prie naikintuvo F-35 projekto prisidėjo viena pirmųjų.

Vos po metų nuo projekto pradžios paskelbimo kanadiečiai prisidėjo prie jo finansavimo ir užsirašė į eilę šalių, norinčių turėti naujuosius lėktuvus.

Iki šiol šalies vyriausybė į projektą neatlygintinai investavo daugiau nei 160 milijonų dolerių. 2010 m. buvo nuspręsta užsisakyti 65 naikintuvų F-35. 2014-aisiais Kanados gynybos ministerijos atliktais skaičiavimais, toks naikintuvų užsakymas biudžetui kainuotų apie 45,8 mlrd. JAV dolerių.

Naujoji valdžia suabejojo

Ne ypač džiuginančios projekto kūrimo prognozės dar 2011 m. parlamento rinkimuose pradėjo kelti neramumus, o kitame balsavime sprogo tarytum bomba.

Jaunojo politiko Justino Trudeau vienas pagrindinių tikslų buvo sustabdyti šį projektą.

„The Canadian Press“/„PA Images“ nuotr./Justinas Trudeau
„The Canadian Press“/„PA Images“ nuotr./Justinas Trudeau

„Kanada turi ilgiausią kranto liniją pasaulyje, ir kanadiečiai turi teisę tikėtis, kad laivynui duosime tinkamus įrankius saugumui užtikrinti“, – per rinkimus kalbėjo J.Trudeau.

Kanada šių metų lapkritį pranešė apie be konkurso įsigyjamus 18 visiškai naujų naikintuvų F/A-18

Šiais ir panašiais žodžiais jis sakė sieksiantis sutaupyti dešimtis milijardų dolerių – esą bus įsigyti ne tokie brangūs naikintuvai, o daugiau bus investuota į naujus ledlaužius ir pakrantės sargybos laivus.

Nežinia truko iki pat šių metų lapkričio 22 dienos, kai galiausiai buvo pranešta apie be konkurso įsigyjamus 18 visiškai naujų naikintuvų F/A-18. Šiuo sprendimu Kanada pasiliko alternatyvos galimybę, nes pakeičiama tik ketvirtadalis turimų oro pajėgų lėktuvų – likę turėtų tarnauti iki 2025-ųjų.

Kokios pasekmės laukia po tokio Kanados sprendimo? JSF projektą vykdanti bendrovė „Lockheed Martin“ šią vasarą grasino išmesti visas kanadiečių kompanijas firmas (apie 110), susijusias su projektu, jei šalis nusisuks nuo F-35.

Anot „Lockheed Martin“, nuo pat bendradarbiavimo pradžios kanadiečių kompanijos jau uždirbo per 610 mln. dolerių, prisidėdamos prie JSF vystymo.

Nusileidžia kovine galia

Tačiau ar vien piniginis klausimas lėmė alternatyvų pasirinkimą? Galimas kitas priežastis įvardijo gynybos apžvalgininkas Robertas Beckhusenas.

Jo teigimu, F-35 projektas smarkiai vėluoja – esą naikintuvas vis dar nėra pasirengęs atlikti kovinių užduočių.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Naikintuvas F-35, dar žinomas kaip JSF
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Naikintuvas F-35, dar žinomas kaip JSF

Be to, didelė dalis šalių, kurios ruošiasi priimti naujus naikintuvus, jau iki galo išnaudojo turimus resursus.

Australija dar 2010 m. buvo priversta pirkti naujų naikintuvų vien dėl atsiradusios spragos tarp nurašomų senųjų ir laukimo, kol atvyks užsakytieji F-35, užpildymo.

JSF yra jungtinis sprendimas, kai pasinaudojant vienu lėktuvu bandoma sukurti trijų visiškai skirtingų užduočių naikintuvo versijas. Tokia sudėtinga skirtingų dalių integracija sukelia daug problemų, dėl kurių lėktuvas vis dar neparuoštas naudojimui.

Projektas naudingas JAV, naudosiančiai visas versijas, bet Kanadai tereikia vienos, o šalis kartu gauna visas dėl to atsiradusias bėdas.

JSF yra vieno variklio orlaivis, kenčiantis dėl aušinimo ir variklio darbo. Teoriškai nieko blogo, tačiau kanadiečių pilotai jau turėjo karčios patirties Arkties regione su vienmotoriais orlaiviais.

F-35 projektas smarkiai vėluoja – esą naikintuvas vis dar nėra pasirengęs atlikti kovinių užduočių.

1961 m. pradėtas naudoti CF-104 „Starfighter“ dažnai susidurdavo su variklio problemomis bei duždavo. Žuvo 39 pilotai, o pats orlaivis buvo apipintas negražiais epitetais kaip „našlių gamintojas“ ar „aliumininis mirties vamzdis“.

Šaltame klimate nuo sudužimo išsigelbėjęs pilotas teturi kelias valandas laiko išgyventi. Susitaikant su galimomis F-35 netektimis, valstybei tektų investuoti didelius pinigus į gelbėjimo komandų plėtrą regione.

Be to, F-35 stipriai nusileidžia kovine galia turimiems CF-18 (specialiai Kanados oro pajėgoms kurta F/A-18 versija, – red.). Tokia pati situacija – ir su koviniu atstumu, greičiu, net manevringumu.

„Superširšę“ naujasis naikintuvas lenkia tik sunkesniu aptinkamumu radaruose. Tačiau ir šis koziris išnyks, jei teks skristi su prikabintais papildomais kuro bakais.

Ekstremaliu atveju Kanados oro pajėgos veiktų su kitomis šalimis, tad šaliai tikrai nėra būtina turėti pačią geriausią ginkluotę.

Greičiausiai būtent tokių minčių vedini politikai pasirinko palaukti, kaip toliau seksis F-35. Naujoji liberalų vyriausybė sutiko – jau po paskelbto sprendimo nebepirkti JSF orlaivių – pervesti kitų metų įmoką, siekiančią 36 milijonus dolerių, į „Lockheed Martin“ sąskaitą.

Taigi šis sprendimas ir toliau leis Kanadai pirkti naikintuvus. Tačiau tolesni žingsniai skamba kaip įspėjimas, kad JSF projektas neturi tiek daug žadėtų pliusų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų