Viena iš problemų – orlaivių paprasčiausiai yra per mažai, o Rusijos oro gynybos sistemų, galinčių juos numušti, – per daug.
Tai reiškia, kad pirmieji F-16 greičiausiai bus skirti Ukrainos priešlėktuvinei gynybai stiprinti – numušinėti oro taikinius, tokius kaip raketos, dronai ir lėktuvai, – o ne smogti Rusijos sausumos pajėgoms ir kitiems kariniams objektams netoli fronto linjos.
Ukrainos pareigūnai ne kartą užsiminė, kad naikintuvai, bent jau iš pradžių, greičiausiai neskraidys pernelyg arti fronto linijos, o tai reiškia, kad neaišku, ar jie net galės atgrasyti atakuojančius rusų orlaivius nuo puolimo.
Belgija, Danija, Nyderlandai ir Norvegija pažadėjo suteikti Ukrainai 80 F-16 naikintuvų, tačiau dauguma jų bus atgabenti tik po kelerių metų.
Jungtinės Valstijos, kurios praėjusią vasarą pritarė NATO sąjungininkių lėktuvų perdavimui Ukrainai po to, kai ilgą laiką blokavo Kyjivo prašymą, taip ir nepažadėjo perduoti jokių lėktuvų.
Su „The Washington Post“ kalbėję pareigūnai atsisakė tiksliai pasakyti, kiek lėktuvų Kyjivas gaus šiais metais, tačiau tai bus ne daugiau kaip viena eskadrilė – apie 20 lėktuvų – ir buvo numatyta, kad iki šios vasaros mokymus baigs tik šeši pilotai, nes programa turi ribotą vietų skaičių ir ją temdo vėlavimai.
„Numatomas ribotas JAV pagamintų lėktuvų vaidmuo išryškina gilėjančią nesutarimų liniją tarp Kyjivo ir jo rėmėjų iš Vakarų. JAV pareigūnai ilgą laiką teigė, kad F-16 vargu ar suteiks Ukrainai lemiamą pranašumą dėl tvirtos Rusijos oro gynybos. Tačiau Ukrainos pareigūnai į tai atsako gerai pažįstama frazeologija: F-16, kaip ir kitos technikos, Vakarai tiekė per mažai ir per vėlai“, – rašoma straipsnyje.
Ekspertė: Matėme gana įprastą schemą, kai kalbama apie Vakarų karinę įrangą Ukrainai. Jų reikia nedelsiant. Dažnai, kai jie pristatomi, tas neatidėliotinas operacinis poreikis jau būna niekinis, atsižvelgiant į prisitaikymo mūšio lauke greitį.
Prezidentas Volodymyras Zelenskis yra sakęs, kad Ukrainai reikia daugiau nei 100 F-16, kad galėtų kovoti su didžiulėmis Rusijos karinėmis oro pajėgomis, ir pavadino Ukrainos gaunamų naikintuvų kiekį „nepakankamu“.
Kai kurie analitikai nusiteikę dar skeptiškiau nei V.Zelenskis.
Becca Wasser, Naujojo Amerikos saugumo centro analitikė, pažymėjo, kad F-16 gali būti veiksmingiausi kaip psichologinė ir moralinė parama ukrainiečiams ir šmėkla rusų šauktiniams – iš dalies dėl to, kad nuo praėjusių metų, kai buvo paskelbtas sprendimas siųsti lėktuvus, pasikeitė mūšio lauko sąlygos.
„Matėme gana įprastą schemą, kai kalbama apie Vakarų karinę įrangą Ukrainai, – aiškino ji. – Jų reikia nedelsiant. Dažnai, kai jie pristatomi, tas neatidėliotinas operacinis poreikis jau būna niekinis, atsižvelgiant į prisitaikymo mūšio lauke greitį.“
Tačiau jie taip pat gali tenkinti skubius poreikius, pridūrė B.Wasser, dėl jų dvigubo vaidmens – numušinėti priešo orlaivius ir smogti antžeminiams taikiniams.
Kol kas naikintuvus Ukrainai dovanojančios Vakarų valstybės neatskleidė jokių apribojimų, kaip jie gali būti naudojami. Kitais atvejais Ukrainai taikomi apribojimai naudoti Vakarų ginklus smogti taikiniams Rusijoje. Pareigūnai teigė, kad Vašingtonas apribojo Kyjivo teisę šaudyti, leisdamas smūgiuoti mažiau nei 100 km nuo sienos.
Apribojimų klausimas kol kas gali būti nesvarstytinas, nes iš pradžių tikimasi, kad F-16 skraidys atsargiu atstumu nuo fronto.
Ukrainos gynybos pareigūnas, kuris, kaip ir kiti šioje istorijoje kalbėjo su anonimiškumo sąlyga, pažymėjo, kad F-16 mokymams buvo apmokyti „dešimtys“ pilotų. Tačiau dėl instruktorių ir mokymo bazių stokos Ukraina buvo priversta siųsti po vieną pilotų ir inžinerinio personalo grupę, nurodė jis.
Prieš pradedant dirbti su orlaiviu, keturis mėnesius Didžiojoje Britanijoje vyksta anglų kalbos pamokos, per kurias išmokstama svarbiausių terminų, todėl net ir patyrusiems pilotams šis procesas trunka metus.
Ukraina taip pat negali sau leisti tokiam ilgam laikui išleisti per daug patyrusių pilotų, nes jų reikia kovinei tarnybai.
„Pagrindinis apribojimas... yra lėktuvų kiekis ir mokymo laikas, – komentavo antrasis Ukrainos pareigūnas. – Jei Rusija turi 300 [naikintuvų], o jūs – daug mažiau, negalėsite tinkamai veikti“.
„Nenaudosime jų per arti rusų“ dėl priešlėktuvinės gynybos grėsmės, teigė pareigūnas ir pridūrė, kad Ukrainai taip pat trūksta tam tikros techninės įrangos ir papildomų mokymų techninės priežiūros inžinieriams.
Ukrainos vyriausiasis pajėgų vadas generolas pulkininkas Oleksandras Syrskis kiek anksčiau interviu britų leidiniui laikraščiui „The Guardian“ sakė, kad F-16 skraidys mažiausiai 40 km atstumu nuo fronto linijos. Todėl mažai tikėtina, kad Ukraina panaudos naikintuvus smūgiams į objektus Rusijoje.
Pilotė: Manau, kad žmonės laukia kulminacinės akimirkos, kai atvyks lėktuvai ir viskas pasikeis, o taip nebūna. Jie sudėtingi. Juos sudėtinga prižiūrėti ir eksploatuoti.
Ukrainos gynybos pareigūnas pridūrė, kad Kyjvo F-16 nešios pažangiąsias vidutinio nuotolio raketas „oras-oras“ AIM-120 – tai platesnės klasės šaudmenys, kuriuos šaudo Vakarų šalių suteiktos antžeminės oro gynybos sistemos NASAMS.
Pareigūno teigimu, vienos raketos veikimo nuotolis yra apie 160 km – ilgesnis nei keleto kitų Ukrainai pateiktų lėktuvais leidžiamų šaudmenų.
Tačiau pareigūnas sakė, kad Ukraina jau turi per mažai AIM-120 raketų ir turės jas padalyti tarp F-16 ir NASAMS.
Apsaugoti F-16 ant žemės taip pat bus sudėtinga, nes visi Ukrainos aerodromai yra Rusijos raketų veikimo zonoje. Neseniai Maskva smogė keliems lėktuvams, paliktiems ant kilimo ir tūpimo takų.
Ukrainos gynybos pareigūnas sakė, kad Kyjivui „neįmanoma“ pastatyti dengtų betoninių angarų, kurie karo metu visiškai apsaugotų orlaivius. Vietoj to Ukraina naudoja maskuojamąsias priemones ir net stato lėktuvų modelius aerodromuose kaip apgaulę.
Michelle „Mace“ Curran, buvusi F-16 pilotė, sakė, kad lėktuvas yra patobulintas, palyginti su Ukrainos turimais sovietinių laikų modeliais. Jo jutikliai ir raketos gali sekti ir šaudyti į taikinius, kurių pilotai nemato savo akimis, todėl jie gali likti toliau ir išvengti priešo ugnies.
„Manau, kad žmonės laukia kulminacinės akimirkos, kai atvyks lėktuvai ir viskas pasikeis, o taip nebūna, – atkreipė dėmesį pilotė. – Jie sudėtingi. Juos sudėtinga prižiūrėti ir eksploatuoti. Tai įdomu, bet turime būti šiek tiek kantrūs, kad pamatytume rezultatus.“
Yra tikimybė, kad F-16 pasuks JAV suteiktų tankų „Abrams“ keliu, pridūrė gynybos analitikė R.Wasser. Ribotas jų skaičius atvyko pasikeitus mūšio lauko sąlygoms ir turėjo ginčytiną poveikį praėjusių metų kontrpuolimui. Vis dėlto gali būti, kad F-16 padės patenkinti Ukrainos poreikį turėti geresnę priešlėktuvinę gynybą.