Skaitmeninės mokymo priemonės neveikia: pradingo dalis internetu prieinamų temų

Nuo sausio 12 dienos 5–8 klasių mokiniai ir jų mokytojai nebegali naudotis Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) sukurtomis skaitmeninėmis mokymo priemonėmis, nes šios neveikia. Gargždų progimnazijos mokytoja ekspertė teigia, kad jos, ypač karantino metu, buvo vertingos, todėl juntamas jų trūkumas. NŠA atstovai tikina – greitu metu bus įsigyta licencija, leisianti ir vėl naudotis virtualia mokymo medžiaga, o kol kas siūlo alternatyvas.
Nuotolinis mokymasis
Nuotolinis mokymasis / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Gargždų „Minijos“ progimnazijos, 5–8 klasių geografijos mokytoja ekspertė Angelė Pakamorienė teigė, kad iki šiol pamokų metu naudojosi NŠA sukurtomis skaitmeninėmis mokymo priemonėmis, kurios, jos teigimu, buvo vertingos ir reikalingos.

„Dabar su 5–8 klasėmis tikrai yra problema, mokymo priemonės labai sunkiai veikia, nes jos buvo kurtos naudojant „Adobe Reader“ programą, tačiau ji nuo naujų metų nustojo galioti ir nebeatkuria vaizdų.

Ne visos temos, bet tos temos, kurios buvo, tai ir demonstracinė versija, ir testai, ir kūrybinės užduotys, ir užduočių lapai, tikrai buvo išpildytos ir laisvai prieinamos visiems Lietuvoje“, – 15min teigė ji.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Nuotolinės pamokos
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Nuotolinės pamokos

Laisvo kodo prieiga, karantino metu, sakė mokytoja, itin reikalinga.

„Nuo sausio jaučiame, kad šių priemonių netekome, jaučiame, kad mums kažko trūksta“, – pripažino ji.

Nuo sausio jaučiam, kad šių priemonių netekome, jaučiame, kad mums kažko trūksta.

Paseno technologija

Virtualioje erdvėje prieinamas turinys, apie kurį kalba mokytoja ekspertė, mokyklų buvo pradėtas naudoti beveik prieš dešimtmetį.

Tuo metu jis kurtas naudojant „Adobe Flash Player“ programą.

Tačiau, NŠA teigimu, tarptautinis programinės įrangos gamintojas „Adobe“ šių metų sausį nustojo platinti ir atnaujinti „Flash Player“ įskiepį, todėl dalis sukurtų skaitmeninių mokymo priemonių, naudojančių šį įskiepį, nustojo veikti.

2022 metais NŠA, atnaujindama Bendrąsias ugdymo programas, planuoja kartu atnaujinti ir visas esamas skaitmenines mokymo priemones mokykloms.

„Atnaujinimo metu bus keičiamas tiek anksčiau sukurtų skaitmeninių priemonių turinys, pagal šiuo metu atnaujinamas Bendrąsias programas, tiek ir tose priemonėse naudojamos technologijos „Flash“, – rašoma agentūros pranešime.

Tačiau iki to laiko dar praeis apie pusantrų mokslo metų.

Todėl NŠA atstovai paskelbė pirksiantys licenciją, kuri dar vieniems metams suteiks prieigą prie skaitmeninių mokymo priemonių, naudotų iki šiol.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Nuotolinis mokymasis
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Nuotolinis mokymasis

Šiuo atveju kalbama išskirtinai apie 5–8 klasėms skirtą turinį, nes skaitmeninė medžiaga, skirta 9–12 klasių mokiniams, yra prieinama ir šiuo metu.

Atsiradus poreikiui pirks licenciją

„Atsižvelgdami į tai, kad 2021 sausio mėnesio apklausos metu daugiau kaip pusė Lietuvos mokyklų pareiškė, jog vis dar naudoja anksčiau sukurtas NŠA priemones, planuojama organizuoti viešuosius pirkimus.

Jų metu bus įsigyti technologiniai sprendimai, leidžiantys vartotojams ir toliau naudoti „Flash“ priemones“, – teigiama NŠA pranešime.

Paklausus, kodėl licencija nebuvo užsakoma anksčiau, Nacionalinės švietimo agentūros Ugdymo turinio departamento direktorius Vaino Brazdeikis 15min sakė, kad pirmiausia reikėjo išsiaiškinti esamą jos poreikį.

„Turėjome įsitikinti, juk negalime investuoti nežinodami padėties“, – sakė jis.

Daugiau kaip pusė Lietuvos mokyklų pareiškė, jog vis dar naudoja anksčiau sukurtas NŠA priemones

Ši licencija, pasak Nacionalinės švietimo agentūros Ugdymo turinio departamento direktoriaus Vaino Brazdeikio, turėtų kainuoti ne daugiau kaip 20 tūkst. eurų.

„Tai labai priklauso nuo rinkos, kas ir ką pasiūlys. Esame gavę tam tikrų siūlymų, galbūt tai kainuos tik kelis tūkstančius eurų, bet jeigu reikės vis dėlto ilgesniam laikui <...> mes įsivaizduojate, kad maksimaliai turėtų kainuoti iki 20 tūkst. visoms priemonėms“, – 15min komentavo jis.

Siūlo alternatyvas

V.Barzdeikio teigimu, jeigu procesas vyks sklandžiai, mokyklos vėl galės naudotis skaitmenine medžiaga po mėnesio.

O šiuo metu yra siūlomos kitos alternatyvos:

„Siūlome mokykloms vietoje neveikiančių mokymo objektų papildomai naudoti kitas panašias ar naujesnes skaitmenines mokymo priemones.

Kaip pavyzdžius galima paminėti nemokamas gamtos mokslams, matematikai, geografijai tinkančias Kolorado universiteto pateiktą interaktyvių simuliacijų svetainę, Khan Academy svetainę ir panašias.

Taip pat gali būti naudojamos ir mokamos kitų tiekėjų, tokių kaip Matiffic, 10monkeys ir kitos priemonės“, – nurodė V.Brazdeikis.

Detalesnes NŠA metodininkų parengtas rekomendacijas ir siūlomų skaitmeninių mokymo priemonių sąrašus galima rasti – čia.

NŠA taip pat siūlo apsvarstyti galimybę laikinai naudoti naršykles, palaikančias „Adobe Flash Player“ technologijas (Firefox 78 ESR ir pan.). Tačiau toks laikinas sprendimas gali kelti saugumo rizikų dėl naudojamos senesnės programinės įrangos, teigiama pranešime.

Plačiau apie šias galimybes galima skaityti Švietimo portalo Skaitmeninių mokymo priemonių skyrelyje.

Esant reikalui, patikino V.Brazdeikis, mokytojai gali kreiptis informacijos ir pagalbos į NŠA.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų