A.Varanauskas apie ŠMM pavaldžių įstaigų pertvarką: daug metų problemos tiesiog buvo nutylimos

Nacionalinio švietimo nevyriausybinių organizacijų (NVO) tinklo nariai praėjusią savaitę paskelbė ataskaitą apie Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) pavaldžias įstaigas. Žiniasklaidai išplatintame pranešime dėstoma, kad viena didžiausių šių įstaigų problemų  – joms priskirtos funkcijos bei deleguotos užduotys. Švietimo ministrės patarėjas Arminas Varanauskas teigia, kad ataskaita bus baigta iki kitų metų pradžios ir ją įvertins rengdama pavaldžių įstaigų pertvarkos planą.
Švietimo ir mokslo ministerija
Švietimo ir mokslo ministerija / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Tyrimas parodė, kad viena didžiausių šių įstaigų problemų – joms priskirtos funkcijos bei deleguotos užduotys. Švietimo ministrė žada iki šių metų pabaigos parengti pavaldžių įstaigų pertvarką, tačiau ji turės realų poveikį tik tuo atveju, jei švietimo paslaugų rinkoje bus užtikrinta pakankama konkurencija ir nesudaroma sąlygų neteisėtai pelnytis iš valstybės. Priešingu atveju Ministerijai pavaldžios įstaigos ir toliau vienvaldiškai karaliaus švietimo paslaugų rinkoje.

Neformaliojo švietimo centrai užsiima ne savo reikalais

Ataskaitoje nurodoma, kad kai kurios Ministerijai pavaldžios įstaigos, vietoje to, kad administruotų ir prižiūrėtų nepriklausomų veikėjų švietimo paslaugas, teikia jas pačios ir taip iškraipo švietimo paslaugų rinką.

„Pavyzdžiui, neformaliojo vaikų švietimo (NVŠ) srityje veikia dvi Švietimo ir mokslo ministerijai pavaldžios įstaigos – Lietuvos vaikų ir jaunimo centras (LVJC) bei Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras (LMNŠC). Nors pagal paskirtį šios įstaigos turėtų padėti Ministerijai formuoti ir įgyvendinti šios srities politiką, jos pačios teikia paslaugas, t.y. organizuoja būrelius, edukacinius užsiėmimus, stovyklas, renginius, mokymus ir pan. LMNŠC, kuriam paskirta administruoti ir prižiūrėti NVŠ programos įgyvendinimą visose šalies savivaldybėse, taip pat naudoja NVŠ krepšelio lėšas savo programų įgyvendinimui. Tokiu būdu gali būti pažeidžiamas LR Konkurencijos įstatymo 4 straipsnis, kuriuo viešojo administravimo subjektai „privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę“, – rašoma pranešime.

Švietimo ir mokslo ministrės patarėjo Arminas Varanauskas sako, kad tiek LMNŠC, tiek LVJC nuostatuose iki šiol reglamentuota, kad šie centrai padeda įgyvendinti valstybės politiką neformaliojo švietimo srityje ir turi teisę organizuoti neformaliojo vaikų švietimo (NVŠ) veiklas. Tačiau dabartinės ministerijos vadovybės nuomone, šias funkcijas reikia išgryninti ir persvarstyti, ar tikrai ministerijai pavaldūs ir švietimo politiką įgyvendinantys centrai turėtų užsiimti tuo, ką atlieka privatūs NVŠ paslaugų teikėjai.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Arminas Varanauskas
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Arminas Varanauskas

„Kaip minėjome, visi šie faktoriai vertinami rengiantis įstaigų pertvarkai, taip pat atsižvelgiant į tai, kad ministerijai priskiriama nauja politikos sritis – sportas, ir bus svarstoma tiek dėl LVJC, tiek dėl LMNŠC veiklos ateityje“, – 15min atsiųstame atsakyme rašo A.Varanauskas.

Abejonių Nacionalinio švietimo NVO tinklo nariams kelia ir kitos LVJC vykdomos veiklos. Pavyzdžiui, įstaiga yra ir VšĮ „Jaunimo slėnis“, iš kurios pati reguliariai nuomoja patalpas ir perka renginių aptarnavimo paslaugas, steigėja.

„Ši įstaiga dažniausiai laimi LVJC skelbiamus viešųjų pirkimų konkursus. Nors LVJC nurodo, kad VšĮ „Jaunimo slėnis“ užsiima švietimui būdingų paslaugų veikla, remiantis rekvizitai.lt ir „Jaunimo slėnis“ interneto svetainėje pateikta informacija, tai tėra maitinimo paslaugas teikianti įmonė. Be to, Centro patalpose veikia privatus darželis, o galimai siekiant dalyvauti konkursuose nevyriausybinėms organizacijoms, 2005 metais įsteigta neformaliojo švietimo asociacija „Jaunimo akademija“, kurios prezidentas yra Centro vadovas, o veiklą koordinuoja – jo šeimos narė“, – dėstoma ataskaitoje.

Per daug metų susiformavo ydingos veiklos praktikos, tad permainos būtinos. Daug metų problemos tiesiog buvo nutylimos, tad jų susikaupė tikrai daug, – sakė A.Varanauskas.

Ministerijos atstovo teigimu, neseniai yra gautas skundas dėl LVJC veiklos, minimas ir šis faktas. Nuo rugsėjo atliekamas LVJC veiklos ir finansinis auditas skundo pagrindu pratęstas ir praplėstas bei bus baigtas lapkričio pabaigoje, po jo bus daromi atitinkami sprendimai.

Kuriasi trys pedagogų rengimo centrai

Dar vieną negerovę Nacionalinio švietimo NVO nariai mato neformaliame vaikų švietime. Anot jų, ten taip pat pažeidžiami sąžiningi konkurencijos principai ir kaip pavyzdys pateikiamas Ugdymo plėtotės centras (UPC), kurio vienas vadovas buvo atleistas, o jį pakeitęs – nušalintas nuo pareigų.

123rf.com nuotr./Asociatyvi nuotrauka: mokytojas
123rf.com nuotr./Asociatyvi nuotrauka: mokytojas

„Tačiau Centras ne tik atlieka priežiūros ir programų akreditavimo funkcijas, bet ir pats teikia pedagogų kvalifikacijos tobulinimo paslaugas. Kitaip tariant, įstaiga akredituoja savo pačios parengtas programas“, – rašoma pranešime.

Apie UPC situaciją A.Varanauskas atsakė, kad iš esmės peržiūrima mokytojų rengimo ir profesinio augimo sistema, kuriasi trys pedagogų rengimo centrai, kurių viena iš funkcijų – koordinuoti pedagogų kvalifikacijos tobulinimo veiklas. Dabar veikianti pedagogų profesinio augimo sistema, kvalifikacijos tobulinimo sistemos kokybė, UPC ir kitų įstaigos funkcijos bus peržiūrimos įvertinant šiuo pokyčius.

„Šiuo metu yra rengiami teisės aktų pakeitimai dėl kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo ir dėl institucijų, vykdančių mokytojų ir švietimo pagalbą teikiančių specialistų kvalifikacijos tobulinimą, veiklos vertinimo ir akreditacijos. Kvalifikacijos tobulinimo programas įgyvendins švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka patvirtinti pedagogų rengimo centrai kartu su akredituotomis kvalifikacijos tobulinimo įstaigomis, ir nebeturi likti tokių atvejų, kad įstaiga akredituoja savo pačios rengtas programas“, – paaiškina A.Varanauskas.

Pelnas nelygu paslaugų naudai

Klausimų švietimo NVO nariams kelia ir tai, kad ministerija iki šiol išlaiko kelias švietimo srities aprūpinimo įstaigas. Viena iš jų – Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras, vykdantis įvairias mokslinės ir nemokslinės literatūros leidybos programas, mažiausiai trejus pastaruosius metus veikė nuostolingai, teigiama ataskaitos pranešime.

„Švietimo aprūpinimo centras taip pat užsiima leidyba, aprūpinimu vadovėliais ir mokymo priemonėmis. Tačiau ne visiškai aiškiu pagrindu jau beveik 10 metų vykdo ilgalaikį iš ES struktūrinių investicijų finansuojamą, švietimo darbuotojų kvalifikacijos tobulinimo projektą „Lyderių laikas“, skirtą ugdyti švietimo lyderius, kurių, nepaisant skirtų apie 10 mln. eurų, švietimo sistemoje iki šiol vis dar trūksta“, – dėsto Nacionalinio švietimo NVO nariai.

Švietimo ir mokslo ministrės patarėjas nurodo, kad pavaldžios ministerijos įstaigos nėra pelno siekiančios organizacijos. Visų jų veiklos tikslingumas ir efektyvumas, funkcijos nuodugniai vertinamos rengiantis pertvarkai.

Ataskaitoje nurodoma, kad kai kurios Ministerijai pavaldžios įstaigos, vietoje to, kad administruotų ir prižiūrėtų nepriklausomų veikėjų švietimo paslaugas, teikia jas pačios ir taip iškraipo švietimo paslaugų rinką.

„Esminis klausimas – ne ar institucijos uždirba pinigus, o ar jų atliekamos funkcijos yra iš tiesų naudingos ir reikalingos švietimo bendruomenei, ar šios funkcijos gali būti atliktos efektyviau“, – sako A.Varanauskas.

Kalbėdamas apie ŠAC nuostatus, jis priduria, kad centras nuo 2008 m. įgyvendina įvairias veiklas, skirtas švietimo darbuotojų vadybinėms kompetencijoms tobulinti. Tačiau ši funkcija persidengia su Ugdymo plėtotės centro vykdomomis veiklomis, atliekant įstaigų pertvarką tai bus keičiama, funkcijų dubliavimo nebeliks.

Be to, šiuo metu UPC, LVJC, o nuo lapkričio 7 d. ir ŠAC, Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centre ministerija atlieka vidaus auditą. Ministerijos atstovas tvirtina, kad patikrinimai vykdomi reaguojant į gautus skundus, žiniasklaidoje paviešintus faktus ir Viešųjų pirkimų tarnybos išsakytas pastabas dėl galimai neskaidriai atliekamų viešųjų pirkimų kai kuriose ministerijai pavaldžiose įstaigose.

„Matydami pavaldžių įstaigų veiklos efektyvumo, skaidrumo, kokybės iššūkius ir inicijuojame pertvarką. Pagrindinis pertvarkos tikslas – sustiprinti politikos įgyvendinimą, siekiant efektyviau ir tinkamiau atliepti dabartiniams švietimo poreikiams. Per daug metų susiformavo ydingos veiklos praktikos, tad permainos būtinos. Daug metų problemos tiesiog buvo nutylimos, tad jų susikaupė tikrai daug. Jas būtina iki galo išnarplioti tam, kad būtų grąžintas švietimo bendruomenės pasitikėjimas švietimo institucijomis“, – atsakyme rašo A.Varanauskas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis