Baigiantis mokslo metams tėvai nerimauja: kaip padėti vaikams pasiruošti ateičiai?

Kiekvienam tėvui rūpi jų vaiko ateitis ir sėkmė gyvenime, ypač paauglystėje, kai stengiamasi atrasti save, savo pomėgius ir ateities kryptį. Todėl natūralu, jog tėvams, o kartais ir mokytojams, kyla klausimas: kaip padėti vaikams pasiruošti ateičiai? Straipsnyje mokytojai, tėvai ir neformalaus ugdymo ekspertai dalijasi kokiais būdais jaunimas gali įgauti vertingų įgūdžių, kad jie galėtų drąsiai žengti į suaugusiųjų gyvenimą, rašoma „Lyderių Inkubatorius“ pranešime spaudai.
Lyderių inkubatoriaus akimirkos
Lyderių inkubatoriaus akimirkos / „Lyderių inkubatoriaus” nuotr.

Pagrindiniai iššūkiai paaugliams mokykloje

Naglis Jonuška, 2024 metais tapęs metų ekonomikos ir verslumo mokytoju Lietuvoje, išskiria socializacijos iššūkius, su kuriais susiduria paaugliai. „Svarbu, kad jie jaustųsi priimti ir saugūs, nes tik taip gali susikaupti mokytis pamokose ir atsiskleisti visapusiškai“, – teigia mokytojas. Jis taip pat priduria, kad daugeliui paauglių sunku rasti savo vietą bendruomenėje, todėl būtina kurti aplinką, kurioje jaunuoliai jaustųsi gerbiami ir vertinami.

Deimantė Jankūnaitė, Lietuvos švietimo lyderė, akcentuoja pasitikėjimo savimi, motyvacijos ir tikslų kėlimo iššūkius. „Svarbu, kad paaugliai gebėtų bendrauti, dirbti komandoje ir valdyti emocijas, nes tai lemia jų sėkmę ne tik mokykloje, bet ir ateityje“, – pabrėžia ekonomikos ir verslumo mokytoja. Ji taip pat pažymi, kad mokyklos dažnai susiduria su sunkumais integruojant šiuos aspektus į formalų mokymą, todėl būtina ieškoti naujoviškų metodų, kurie padėtų spręsti šiuos iššūkius.

Mokyklos vaidmuo ir kompetencijų lavinimas

N.Jonuška tvirtina, kad mokykla turėtų ne tik suteikti žinias, bet ir lavinti kompetencijas, tokias kaip emocinis intelektas, verslumo kompetencija, socialiniai įgūdžiai, finansinis raštingumas ir kritinis mąstymas. „Tik tokiu būdu jaunuoliai bus pasirengę susidurti su įvairiomis gyvenimo situacijomis ateityje“, – teigia mokytojas. Jis pabrėžia, kad šiuolaikinis pasaulis reikalauja visapusiškai išsilavinusių žmonių, gebančių prisitaikyti prie nuolat kintančių aplinkybių.

„Lyderių inkubatoriaus” nuotr./Naglis Jonuška
„Lyderių inkubatoriaus” nuotr./Naglis Jonuška

Deimantė Jankūnaitė pabrėžia, kad mokykla turėtų būti ne tik vieta, kur suteikiamos žinios, bet ir kur formuojama visapusė mokinio asmenybė, lavinami socialiniai įgūdžiai ir skatinamas asmeninis bei profesinis vystymasis. „Tai reiškia, kad mokykla turėtų užtikrinti, jog mokiniai įgytų ne tik akademinės srities žinias, bet ir praktinius įgūdžius bei gebėjimus, reikalingus sėkmingam gyvenimui“, – teigia švietimo lyderė.

Ji taip pat pabrėžia, kad mokyklos programose turėtų būti daugiau dėmesio skiriama praktiniam mokymuisi ir realių gyvenimo situacijų analizavimui, kas padėtų jaunuoliams geriau pasiruošti ateities iššūkiams.

Tobulėjimas neapsiriboja mokyklos suolu

Paklausta apie rekomenduojamas veiklas, mokytoja D. Jankūnaitė teikė šias rekomendacijas: „Vaikams rekomenduočiau įvairias savanoriškas veiklas, tokiu būdu jaunimas galėtų plėsti savo socialinius įgūdžius ir pažinti skirtingas gyvenimo sritis. Taip pat būtų naudinga dalyvauti kūrybiniuose projektuose, kurie skatintų kritinį mąstymą ir naujoviškumą. Tokios veiklos, kaip teatras ar meno grupės, ne tik skatintų kūrybingumą, bet ir lavintų bendradarbiavimo gebėjimus.“ – teigia pavaduotoja ugdymui Deimantė Jankūnaitė.

„Lyderių inkubatoriaus” nuotr./Marija Vorobjovaitė ir Deimantė Jankūnaitė
„Lyderių inkubatoriaus” nuotr./Marija Vorobjovaitė ir Deimantė Jankūnaitė

„Manau, svarbu skatinti jaunimą įvairiose neformaliose veiklose, kurios padėtų jiems plėtoti įvairias kompetencijas, pvz., komandinio darbo, problemų sprendimo, kritinio mąstymo ir kūrybiškumo. Sportiniai užsiėmimai, meno užsiėmimai ar net bendruomenės veikla gali būti puikus būdas tobulinti šias svarbias įgūdžių sritis.“ – priduria Naglis Jonuška.

Kad mokymasis neapsiriboja ties pamokomis sutinka ir tėvai. Ramunė Kasparavičienė, tinklaveikos ir pardavimų ekspertė, kuri taip pat yra dviejų paauglių mama, pabrėžia, kad labiausiai mokyklose trūksta emocinio intelekto, sudėtingų situacijų valdymo, komandinio darbo kompetencijų tobulinimo veiklų.

Būtent dėl šios problemos Ramunė savo dukroms ieško kuo įvairesnių stovyklų ugdančių skirtingus įgūdžius. „Per šias veiklas jaunimas gali įgyti įvairių įgūdžių, tokių kaip komunikacija, bendradarbiavimas, problemų sprendimas, kūrybiškumas ir iniciatyvumas“, – teigia ekspertė.

Ji taip pat priduria, kad kiekvieną vasarą neformalus ugdymas suteikia jos dukroms galimybę išbandyti įvairias veiklas, kurios skatina jų asmeninį augimą ir padeda atrasti savo stiprybes bei silpnybes. Būtent dėl šios priežasties praeitais metais Ramunė vieną iš savo dukrų išleido į netradicinio koncepto lyderystės stovyklą „Lyderių inkubatorius“, kuri orientuota į socialinių kompetencijų ir lyderystės ugdymą.

Lyderių inkubatorius – vieta, kur jaunimas gali ugdyti ateities kompetencijas

Mokykloje jaunimas įgyja įvairių žinių, tačiau kaip jas praktiškai panaudoti ir pasiruošti ateičiai žino ne kiekvienas. Viena yra įgyti teorinių žinių, bet visai kas kita šias žinias pritaikyti kasdienybėje. Ekspertų nuomone, reikia ieškoti būdų, kaip paaugliams parodyti, ko iš tiesų jiems gali prireikti ateityje ir ieškoti netradicinių mokymosi būdų.

„Lyderių inkubatoriaus” nuotr./Lyderių inkubatoriaus akimirkos
„Lyderių inkubatoriaus” nuotr./Lyderių inkubatoriaus akimirkos

Artėjant vasarai, vasaros stovykla, savanorystė ar sezoninis darbas gali būti puiki papildoma patyrimo ir įgūdžių vystymo patirtis. Šios veiklos ne tik leidžia paaugliams įgyti praktinių įgūdžių, bet ir padeda jiems išmokti įveikti iššūkius, kylančius realiame pasaulyje.

Ramunės dukros pasirinkta stovykla „Lyderių inkubatorius“ yra viena iš platformų, kurioje jaunimas gali ugdyti savo kompetencijas išmokti būti lyderiais ir įgyti būtinų įgūdžių savo asmeniniam ir profesiniam augimui.

Kaip sako stovyklos įkūrėja Marija Vorobjovaitė: „Prisimenu save mokykloje, vėliau ir universitete. Visuomet norėjau sukurti erdvę jaunimui, kurioje jie galėtų įgyti žinias ir patirtis, kurios padėtų ugdyti socialinius įgūdžius bei atrastų motyvuojančią bendruomenę. Taip, prieš 10 metų pirmą kartą kartu su profesionalių lektorių ir mentorių komanda sukūrėme pirmąją lyderystės programą jaunimui“.

Neformalus ugdymas, kuriuo vadovaujasi jaunimo lyderystės programa „Lyderių inkubatorius“, yra esminis jaunimo pasiruošimo ateičiai elementas. „Čia jaunimas gali įgyti ne tik naujų žinių ir įgūdžių, bet ir ugdyti savo reflektyvų mąstymą.“, – teigia verslumo ir ekonomikos mokytojas ir „Lyderių inkubatorius“ mentorius Naglis Jonuška. Refleksijos procesas, anot N.Jonuškos, leidžia jaunuoliams giliau suprasti savo mokymosi procesą ir tapti sąmoningesniems bei atsakingesniems.

Programos dalyviai ne tik dalyvauja įvairiose pramoginėse veiklose, bet ir mokosi savęs pažinimo, finansinio raštingumo, dirbtinio intelekto panaudojimo galimybių ir karjeros planavimo temų, kurios yra itin svarbios šiandienos pasaulyje.

Edukacija per pramogas

Marija Vorobjovaitė, mentorė ir lektorė, sako: „Mūsų programos tikslas – ugdyti ateities lyderius, kurie ne tik supranta, kaip pasiekti savo tikslų, bet ir yra pasiruošę priimti iššūkius, kuriuos kelia sparčiai besikeičianti pasaulio aplinka. Vienas iš „Lyderių inkubatoriaus“ išskirtinumų yra „Edu-tainment“ principas, kuris sujungia mokymąsi ir pramogas. Edukacija per pramogas ir patyrimą padeda jaunuoliams lengviau įsisavinti naują informaciją ir įgūdžius, nes mokymosi procesas tampa malonesnis bei mažiau įtemptas.“

Daugelis „Lyderių inkubatorius“ taikomų neformalaus ugdymo metodų ir veiklų reikalauja bendradarbiavimo, strategijos kūrimo ir problemų sprendimo su kitais komandos nariais. „Toks veiklos formatas skatina gebėjimą bendradarbiauti, komunikuoti ir dirbti komandiškai. Šios kompetencijos yra itin svarbios tiek mokykloje, tiek ateityje.

Galiausiai, žaidimai ir pramogos sukuria malonių prisiminimų ir tarsi pasitenkinimo jausmą, kuris yra svarbus motyvacijos elementas mokantis.“, – teigia vasaros metu „Lyderių inkubatoriuje“ mentoriaujanti Deimantė Jankūnaitė.

Visapusiškas jaunimo paruošimas ateičiai reikalauja ne tik akademinių žinių, bet ir praktinių įgūdžių bei asmenybės tobulėjimo. „Mokyklos, kartu su neformaliuoju ugdymu ir įvairiomis veiklomis, turi suteikti jaunimui galimybę įgyti visus reikalingus įrankius, kad jie galėtų pasitikėti savimi ir drąsiai žengti į ateitį.

Taigi, ugdymo veikla, žaidimai, pramogos ir refleksija tampa ne tik būdu lavinti įgūdžius, bet ir įkvėpimo šaltiniu jaunimui siekti savo tikslų ir leistis į naujas patirtis. Ateitis priklauso nuo to, kaip kiekviena bendruomenė investuoja į savo jaunimą ir padeda jiems pasiruošti susiduriant su iššūkiais, laukiančiais ateityje.“ – įžvalgomis dalijasi „Lyderių inkubatorius“ įkūrėja Marija Vorobjovaitė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis