„Anksčiau Nacionalinis egzaminų centras (NEC) vykdydavo bandomąjį egzaminą visoje Lietuvoje, po to pateikdavo statistiką apie tai, kaip mokiniai jį išlaikė. Sulaukęs didelio tėvelių, mokytojų, mokinių spaudimo, kad galbūt nereikėtų mokinių gąsdinti, likus keliems mėnesiams iki egzamino, NEC jau kelerius metus iš eilės mokykloms pateikia dar neviešintas pakartotinės sesijos užduotis, bet viešai nebeskelbia jokios statistikos“, – atkreipia dėmesį D.Dzindzalieta.
Suprasti akimirksniu
- Net 34 proc. mokinių šįmet nesugebėjo įveikti bandomojo matematikos egzamino
- Egzaminą vykdė UAB „E. mokykla“
- Egzaminą laikė tokie abiturientai kaip „Klaviatura Arabas“, „Kaligula“, „As Cia“ ir pan.
- Egzamine VU dėstytojas, vadovaudamasis sveiku protu, viename iš uždavinių gavo visiškai skirtingą atsakymą nuo rengėjų pateikto
Anot jo, nelikus viešos statistikos, tapo ganėtinai sunku kritikuoti mokytojus ir pačius mokinius dėl jų prasto pasirengimo egzaminams – tuo esą netruko pasinaudoti privati pelno siekianti organizacija UAB „E. mokykla“, įkūrusi interneto svetainę egzaminatorius.lt (EGZ).
Savo bandomąjį egzaminą EGZ pradėjo rengti nuo praėjusių metų.
„Žinoma, pelno siekiančios organizacijos tikslas yra vienas – pelnas, reklama, o tokios smulkmenos kaip profesionaliai ir korektiškai parengtos užduotys, teisingas jų sprendimo pateikimas, buvo tiesiog pamirštos“, – sako VU dėstytojas.
Tarp laikiusių egzaminą – „musmiryte“ ir „DIFGTBAG“
Jis kvestionuoja ir rezultatų patikimumą: „EGZ bandomasis egzaminas buvo vykdomas internetu. Jį galėjo laikyti bet kuris vartotojas, užsiregistravęs minėtoje interneto svetainėje. Registruojantis buvo prašoma nurodyti savo mokyklą ir klasę, kurioje mokinys mokosi.
Aš nurodžiau, kad esu vienos Šiaulių gimnazijos 12 klasės mokinys. Beje, tarp egzamine dalyvavusių mokinių buvo ir tie abiturientai, kurių vardai yra „Klaviatura Arabas“, „Kaligula“, „emperatrise, „As Cia“, „DIFGTBAG“, „musmiryte“ ir net „Couch Potato“!“ – įspūdžiais apie bandomąjį egzaminą dalijasi VU dėstytojas.
Pasak jo, pastarasis originalaus vardo abiturientas surinko vieną tašką. Tuomet ar galima tokius duomenis vertinti rimtai? – retoriškai klausia mokslininkas.
Beje, tarp egzamine dalyvavusių mokinių buvo ir tie abiturientai, kurių vardai yra Klaviatura Arabas, Kaligula, emperatrise, As Cia, DIFGTBAG, musmiryte ir net Couch Potato! – įspūdžiais apie bandomąjį egzaminą dalijasi VU dėstytojas.
Didžiulis atotrūkis nuo valstybinio brandos egzamino
D.Dzindzalieta atkreipia dėmesį į tai, kad EGZ vykdytas bandomasis egzaminas savo struktūra iš esmės skyrėsi nuo valstybinio brandos egzamino (VBE).
„NEC rengiamo VBE net 63 proc. vertės sudaro uždaviniai, kuriuos spręsdami mokiniai turi pateikti sprendimus, ir tik 37 proc. egzamino vertės sudaro tokios užduotys, kurias pateikė EGZ. Antra, EGZ egzamine net trys uždaviniai apskritai negalėjo būti pateikti mokiniams, nes jie yra parengti nesiremiant egzaminų programa (vieno iš jų – 12 uždavinio – sprendimą pateikiu toliau). Trečia, VBE jau tapo įprasta, kad vienas „matematinis žingsnis“ sprendime yra vertas vieno taško, o EGZ į tai visiškai nekreipė dėmesio, kaip matysite iš toliau pateikto 12 uždavinio sprendimo“, – aiškina D.Dzindzalieta.
Ketvirta, anot jo, dar nėra buvę taip, kad VBE uždavinio nesugebėtų įveikti jis pats, o EGZ viename uždavinyje vadovaudamasis sveiku protu gavo visiškai skirtingą atsakymą nuo jų pateikto. Beje, pašnekovas prisipažįsta vis dar nesuprantantis egzamino rengėjų siūlomo uždavinio apie ryžius sprendimo.
Nesilaikyta egzaminų matricos
Maža to, pasak jo, EGZ bandomasis egzaminas nebuvo rengiamas laikantis egzaminų matricos: „Pateikiu dvi egzaminų matricas. Viena yra ta, kuria buvo remtasi EGZ egzamine, o kita, kuri yra pateikta egzaminų programoje. Raudonai pažymėjau skirtumus. Turbūt nereikia didelių matematikos žinių, kad pamatytumėme skirtumus“.
Dr. D.Dzindzalieta pateikia kelis uždavinius iš UAB „E. mokykla“ bandomojo egzamino ir vieno iš jų sprendimą: „Vertėtų paminėti, kad dėl nežinomos priežasties šios užduotys yra slepiamos nuo visuomenės. Keista, kaip galima kritikuoti mokinius, nerodant, ko jie nemoka spręsti.“
Pirmiausia VU dėstytojas siūlo atkreipti dėmesį į 23 uždavinį. „Sveiko proto žmogus, žinodamas iš anksto, kad ryžiai kas savaitę atpinga po du centus, parduotų visus turimus ryžius. Atrodytų, tai yra akivaizdu, bet kažkodėl bandomojo egzamino autoriai atitrūko nuo realybės ir siūlo ūkininkui palaukti penkias savaites (tokį atsakymą jie pateikia) ir parduoti ryžius po 30 euro centų vietoje to, kad parduotų juos po 40 euro centų“, – komentuoja jis.
Tie mokiniai, kurie parašė logišką atsakymą, deja, negavo nė taško! – pažymi dėstytojas.
Dėstytojas nesupranta, ar užduoties autoriai mano, kad ūkininkams ryžiai iš dangaus už dyką nukrenta: „Tie mokiniai, kurie parašė logišką atsakymą, deja, negavo nė taško!“
18 uždavinys taip pat esą yra tikras nesusipratimas: „Ką sąlygoje veikia dvi knygos? Neįmanoma suprasti tokios bandomojo egzamino autorių logikos.“
Norėdamas parodyti, kad EGZ bandomojo egzamino autoriai nesuvokia, kokio lygio uždaviniai yra pateikiami VBE egzamine, jis pateikia 12 uždavinio teisingą sprendimą, kurio patys EGZ autoriai nesiteikė pateikti. 12 uždavinio vertė yra tik 1 taškas. Mokinys, norėdamas išlaikyti bandomąjį egzaminą, turėjo surinkti šešis taškus.
Siūlo abiturientams pasiųsti aiškią žinią
Dr. D.Dzindzalieta abejoja, ar tikrai tokio lygio uždavinys vertas tik 1 taško iš 30 ir ar iš tiesų mokiniams per bandomąjį egzaminą reikėtų pateikti tokį sunkų uždavinį.
„Atsižvelgdamas į tai, kaip neprofesionaliai ir atmestinai bandomuosius egzaminus rengia privačios pelno siekiančios organizacijos, Švietimo ir mokslo ministerijai, taip pat NEC rekomenduočiau išsiųsti mokykloms bei mokiniams aiškią žinią, kad minimas bandomasis EGZ egzaminas yra tik privačios organizacijos siekis pasipelnyti iš abiturientų“, – sako VU dėstytojas.
Taip, anot jo, būtų sumažinta įtampa, kuri ir taip slegia abiturientus. „UAB „E. mokykla“ savininkams norėčiau palinkėti kitus bandomuosius egzaminus sukurti profesionaliai ir neatmestinai. Taip pat siūlau susilaikyti nuo bet kokių mokyklų reitingų bent jau tol, kol egzaminus laikys Musmirytės ir Kaligulos, o bandomuosius egzaminus kurs tokie „ekspertai“, – kritikos negaili jis.
Egzamino rengėjai: siekėme, kad abiturientai pasitemptų
Kaip teigiama Egzaminatorius.lt 15min atsiųstame paaiškinime, jų kolektyvas išlaiko nuoseklumą ir jau antri metai iš eilės bandomojo matematikos egzamino užduotis rengia pagal galiojančią matematikos brandos egzamino programą: „Tai reiškia, kad mūsų parengtos užduotys apima programoje nurodytas turinio sritis, tikrinamų gebėjimų grupes. Neturime tikslo reitinguoti mokyklas ar kritikuoti švietimo sistemą. Mes norime padėti moksleiviams pasitikrinti žinias ir gebėjimus bei atkreipti jų dėmesį į pastebėtas spragas, kryptingiau pasiruošti egzaminui.“
Mūsų veiksmo tikslas – suteikti galimybę abiturientams objektyviai įvertinti savo galimybes ir paskatinti juos dar pasitempti, – teigia egzamino organizatoriai.
Anot atsiųsto komentaro, nenuostabu, kad daugelis mokinių po bandomojo egzamino jiems rašė, kad suprato, jog pats laikas pradėti kartotis ir kad reikia daugiau pasimokyti: „Toks ir buvo pagrindinis mūsų veiksmo tikslas – suteikti galimybę abiturientams objektyviai įvertinti savo galimybes ir paskatinti juos dar pasitempti.“
Egzamino organizatoriams gaila, kad tiek daug dėmesio skiriama kritikuoti šią privačią, nemokamą ir savanorišką iniciatyvą ir neatkreipiamas dėmesys į šiuos teigiamus aspektus: „Atkreiptas ŠMM dėmesys, kad matematikos egzamino kartelės nereikėtų aukštai užkelti, dar kartą atkreiptas NEC dėmesys dėl brandos egzamino užduočių rengimo, atkreiptas mokinių ir mokytojų dėmesys, kad dar yra spragų ir likusį iki egzamino laiką reiktų produktyviai išnaudoti.“
Egzamino rengėjai pripažįsta, kad būta e.abiturientų, kurių vardai yra „Klaviatura Arabas, Kaligula, Emperatrise“.
„Egzaminatorius.lt bandomajame dalyvauti galėjo ne tik dvyliktokai, bet ir visi norintys pasitikrinti savo matematikos žinias ir gebėjimus. Todėl apribojimų – nurodyti dvyliktą klasę – ir tik tokiu būdu turėti galimybę atlikti bandomąjį – nebuvo. Tai reiškia, kad prielaida, jog bet kas registravosi kaip dvyliktokai nėra teisinga, nebuvo prasmės apgaudinėti sistemą“, – teigiama komentare.
Bandomajame, anot rengėjų, dalyvavo ir vienuoliktokai, dešimtokai, tėvai, studentai, kurie registravosi ir sudarė atskiras grupes (dalyvių skaičiai: 12-okų 4164 (69,07 proc.), 11-okų – 960 (15,92 proc.), 10-okų – 58 (0,96 proc.), 9-okų – 23 (0,38 proc.), studentų – 654 (10.85 proc.), tėvų ir kitų – 170 (2,82 proc.)). Visuomenei esą buvo pateikiami duomenys tik apie dvyliktokų pasiekimus, kurie buvo išsamiai išanalizuoti.
„Egzaminatorius.lt bandomasis“ pagrindiniai partneriai ir sumanytojai – Lietuvos mokinių parlamentas: „Vienas iš pagrindinių jų išsakytų pageidavimų buvo sudaryti galimybę mokiniams registruotis anonimiškai.“
„Todėl dalis mokinių pateikė savo tikrąjį vardą ir pavardę ir nurodė mokyklą, o dalis pasirinko anonimiškumą, pvz., Tomas Tomas. Tačiau kiekvienas jų gavo išsamią analizę apie savo rezultatus“, – teigiama atsiųstame komentare.
Matrica atitinka VBE
Anot egzamino rengėjų, „Egzaminatorius.lt bandomasis“ rengiamas jau antrus metus pagal tą pačią matricą, kuri savo pasiskirstymu pagal turinio sritis, gebėjimų grupes, kursų santykį atitinka VBE. Egzaminatorius.lt bandomojo charakteristika buvo išsiuntinėta mokyklų vadovams prieš bandomąjį ir patalpinta į bandomojo puslapį. Su ja, anot egzamino organizatorių, galėjo susipažinti visi, dalyvavę bandomajame.
Egzamino organizatoriai sako, kad visi uždaviniai buvo imti iš www.egzaminatorius.lt užduočių bazės, kurioje yra daugiau kaip 1200 uždavinių, sprendžiamų nuo 2014 metų.
Stebisi, kaip galėjo neišspręsti uždavinio
Keista, kad komentatorius nesugebėjo išspręsti pateikto uždavinio, nors jį teisingai išsprendė 55 proc. sprendusiųjų 1700 kartų, – stebisi egzamino rengėjai.
„Šie uždaviniai yra parengti remiantis brandos egzaminų programa, mokytojų ekspertų, kurie dirba vidurinio ugdymo koncentre. Nemanome, kad jie neišmanytų programos.
Šiandien turime daugiau kaip 70 000 naudotojų. Uždaviniai yra atlikti tūkstančius kartų, turime 12 milijonų atsakymų. Žinome kiekvieno uždavinio sunkumą, tipines atlikinėjusių jį klaidas. Taip pat per visą www.egzaminatorius.lt laikotarpį naudotojai turėjo galimybę siųsti pastebėjimus dėl uždavinių kokybės“, – teigiama atsiųstame komentare.
Konkrečiai dėl „ryžių uždavinio“ esą negauta pastabų nei iš mokytojų, nei iš mokinių: „Keista, kad komentatorius nesugebėjo išspręsti pateikto uždavinio, nors jį teisingai išsprendė 55 proc. sprendusiųjų 1700 kartų.“
Egzamino rengėjai sako, kad visi trys uždaviniai, kritikuojami VU dėstytojo, yra parengti pagal matematikos valstybinio brandos egzamino programą. Juos rengiant esą vadovautasi ir šiuo programos punktu: „Problemų sprendimo gebėjimus mokiniai parodo naujose, nestandartinėse situacijose, kurios gali būti aprašomos matematiniais modeliais.“
Konkrečiai užduotis apie ryžius esą yra grįsta logikos ir klasikiniais investavimo principais: „Akivaizdu, kad dėstytojas nuėjo sausu matematiniu keliu. Sveika logika sako, kad net jei ir krenta kaina šiandien, neaišku, ji kils ar kris rytoj. Taip pat, kiekvieno investavimo pradžiamokslio pirmuose puslapiuose sakoma, kad kai kaina krenta, reikia pirkti, o ne parduoti. Panašu, kad šiais principais vadovavosi ir pusė užduotis sprendusių mokinių, kurie atsakė teisingai.“
NEC: prie egzamino rengimo neprisidėjome
NEC direktorė Saulė Vingelienė 15min teigė, kad NEC nieko bendra su privačia kompanija Egzaminatorius.lt neturi ir prie bandomojo matematikos rengimo niekuo neprisidėjo.
„Beje, pasiklausti nuomonės apie bandomąjį egzaminą dr. D.Dzindalietos pasiūlė būtent NEC, nes žinojome, kad jis dalyvavo bandomajame egzamine ir analizavo užduotis“, – sakė S.Vingelienė.