Dauguma tėvų nori primokėti už ugdymą valstybinėje mokykloje, bet dar nežinia, ar galės

Vilniaus miesto savivaldybės vykdytos „Genio“ progimnazijos pradinukų ir į šią švietimo įstaigą ketinančių vaikus leisti tėvų apklausa parodė, kad dauguma pasisako už dviejų mokytojų visos dienos mokyklos modelį. Vicemero Vytauto Mitalo teigimu, trys ketvirtadaliai apklausos dalyvių, žinodami modelio kainą, sąlygas ir rezultatus, norėtų jame dalyvauti. Tačiau modeliui prieštaraujantys tėvai įtaria, kad apklausa gali būti suklastota, ir svarsto kreiptis į teismą.
Vilniaus „Genio“ progimnazija
Vilniaus „Genio“ progimnazija / Luko Balandžio / 15min nuotr.

„Apklausos rezultatai rodo, kad didžiausia dalis tėvų pritaria modeliui: tėvai, kurių vaikai dabar lanko mokyklą, ir tie, kurie dar nelanko, bet progimnazija jiems priklauso pagal gyvenamąją vietą“, – apklausos rezultatus 15min pristatė V.Mitalas.

Jo asmenine nuomone, atsižvelgiant į apklausos rezultatus, svarbu rasti būdą, kaip leisti „Genio“ progimnazijai įgyvendinti modelį – ar tarybos sprendimu, ar savivaldybės administracijos leidimu.

„Aš asmeniškai manau, kad reikia palaikyti tokio modelio egzistavimą“, – neslėpė vicemeras. Anot jo, dviejų mokytojų visą dieną idėja yra gera, tik jos įgyvendinimas šlubavo, todėl svarbu apmokėjimo procesą išskaidrinti.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Vytautas Mitalas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Vytautas Mitalas

„Esu gavęs tėvų laiškų, kurie dėsto įvairiausius argumentus, taip pat ir sustiprinto mokymo vaikams, kurie turi specialiųjų poreikių, svarbą. Šis modelis atliepia būtent tokių tėvų lūkesčius“, – pažymėjo V.Mitalas.

Direktorius: „Taip ir turėjo būti“

„Genio“ progimnazijos direktorius Rimantas Remeika teigė su apklausos rezultatais dar nesupažindintas. Tačiau išgirdęs tendencijas nenustebo.

„Taip ir turėjo būti. Ketvirtadalis nepritariančių – normalu“, – sutiko R.Remeika ir užtikrino, kad tėvams, nepritariantiems dviejų mokytojų visos dienos mokyklos modeliui, bus užtikrintos galimybės jame nedalyvauti.

Vienas iš kelių – steigti atskiras dalyvaujančių ir nedalyvaujančių modelyje vaikų klases. Kitas būdas – solidariai susitarti, kad modelį palaikantys tėvai padengtų ir neišgalinčių ar nenorinčių mokėti tėvų vaikų ugdymą.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Rimantas Remeika
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Rimantas Remeika

Kaip skirstė rinkliavą – nežino

Pagal parengtą Vilniaus miesto savivaldybės bendrojo ugdymo įstaigų dviejų mokytojų visos dienos mokyklos modelio aprašą modelio klasė steigiama, pageidaujant tėvams ir gavus pagrindinio klasės mokytojo ir antrojo mokytojo sutikimą.

Modelio diegimas klasėje būtų organizuojamas tada, kai yra gauta ne mažiau kaip 80 proc. klasės mokinių tėvų prašymų steigti modelio klasę.

Kodėl yra blogai prisidėti prie savo vaiko ugdymo?

Modelio klasės veikla vykdoma ugdymo proceso metu. Veiklos laikas: pirmadieniais – ketvirtadieniais nuo 07.15 iki 18.00 val., penktadieniais – nuo 07.15 iki 17 val.

Apraše kalbama ne tik apie tėvų lėšomis išlaikomą mokytojo asistentą, bet ir pagrindiniam mokytojui mokamą 20 proc. didesnį darbo užmokestį už dviejų mokytojų veiklos organizavimą visą dieną.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Vilniaus „Genio“ progimnazija
Luko Balandžio / 15min nuotr./Vilniaus „Genio“ progimnazija

Visos dienos mokykla „Genio“ progimnazijoje gyvuoja apie 20 metų, tik nebuvo oficialiai patvirtinta savivaldybės. Pastaraisiais metais už dviejų mokytojų darbą su vaikais visą dieną tėvai kas mėnesį atseikėdavo apie 100 eurų.

„Mokykloje ne viskas buvo gerai ir skaidru iš finansinės pusės (tėvai nežino, kokia surinktos sumos dalis kam skiriama. Tik tiek, kad dvylika eurų iš šios sumos eina į klasės fondą – perkamas tualetinis popierius, arbata, pinigai naudojami išvykoms), tačiau mokykla su tuo tvarkosi ir eina skaidrumo link.

Kodėl reikia naikinti dviejų mokytojų darbo modelį, jei savivaldybės įvesta Visos dienos mokykla dalinai yra tai, kas šioje mokykloje jau veikė dvidešimt metų, tik buvo orientuota ne į užimtumą po pamokų, o į papildomą individualizuotą mokymą?

Šioje mokykloje siekė dirbti kiekvienas mokytojas, dirbo atsidavusiai, nes vertino savo darbo vietą. Nebuvo mokytojų kaitos – visiems buvo gerai. Tai įrodo, kad modelis ne tik pakėlė vaikų mokymosi lygį, bet ir suteikė galimybę mokytojams gauti stabilias pakankamas pajamas. Kodėl yra blogai prisidėti prie savo vaiko ugdymo?“, – stebėjosi modelį palaikanti, bet tapatybės nepanorusi atskleisti mama.

Mokyklos direktorius puikus ir tik reikia džiaugtis, kad siekia sukurti teigiamą mokymosi terpę.

„Dviejų mokytojų modelyje ieškoma variantų, kad visiems būtų gerai. Mokyklos direktorius puikus ir tik reikia džiaugtis, kad siekia sukurti teigiamą mokymosi terpę, kurioje stipresnieji patrauktų silpnesnius, turtingesni padėtų sunkiau besiverčiantiems. Mano akimis, labai sveikintina tokios bendruomenės kūrimo idėja ir direktoriaus pastangos, kad visiems užtektų vietos po saule“, – kalbėjo kito progimnazijos pradinuko mama.

Ginčą spręs teisme

Vienas pagrindinių modelio oponentų Arūnas Kučinskas savivaldybės rengtos apklausos rezultatais nesistebi: „Buldozeris važiuoja, kitokių išvadų net nesitikėjau.“

„Scanpix“ nuotr./Mokymasis
„Scanpix“ nuotr./Mokymasis

Tačiau A.Kučinskas neslepia, kad rezultatai jo neįtikina.

„Apklausa turėtų tapti argumentu, kad joje išreikšta tėvų valia. Tačiau iš tėvų susirašinėjimo peršasi mintis, kad apklausos rezultatai gali būti suklastoti“, – kalbėjo A.Kučinskas.

15min jis pateikė laiško, kuriame viena mama ragina apklausoje dalyvauti kelis kartus, kopiją.

Anketą iš to paties IP adreso galima pildyti n kartų – tai reiškia, kad ją užpildyti gali abu tėveliai, o gal ir seneliai ar kiti artimieji.

„Šiandien yra paskutinė diena, kai galima užpildyti anketą ir pareikšti savo nuomonę dėl dviejų mokytojų darbo modelio. Tikriausiai visi tai ir padarėme. Bet, pasirodo, šią anketą iš to paties IP adreso galima pildyti n kartų – tai reiškia, kad ją užpildyti gali abu tėveliai, o gal ir seneliai ar kiti artimieji. Žinoma, neturėtų tokio tipo dokumentas tapti rimtu argumentu tolimesniems savivaldybės sprendimams, bet vis dėlto siekiant, kad tokia anketos spraga nepasinaudotų šio modelio oponentai, siūlyčiau prabalsuoti bent jau abiem tėveliams“, – laiške rašė viena mama.

A.Kučinskas įsitikinęs, kad vien tėvų noras mokamų paslaugų mokykloje nepateisina.

„Beliks ginčą spręsti teisme. Vyriausybės atstovas informuotas apie situaciją“, – ketinimų neslėpė A.Kučinskas.

Teisėtumas gali būti kvestionuojamas

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija pažymi, kad Švietimo įstatymas numato, jog valstybinėje ir savivaldybės mokykloje mokymas yra nemokamas.

Ministerija primena, kad pinigų rinkimas iš tėvų negali būti priverstinis, pasisako prieš bet kokias nesavanoriškas, prievartines rinkliavas mokyklose: „Tėvai gali savanoriškai paremti mokyklą skirdami iki 2 procentų pajamų mokesčio sumos, remdamiesi Gyventojų pajamų mokesčio įstatymu. Taip pat gali remti ugdymo įstaigą, vadovaudamiesi Labdaros ir paramos įstatymu.“

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prie Švietimo ir mokslo ministerijos
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prie Švietimo ir mokslo ministerijos

Tačiau Vilniaus miesto savivaldybės teisininkai mano, kad dviejų mokytojų visos dienos mokyklos modelio aprašas neprieštarauja Konstitucijai ir Švietimo įstatymui.

Teisės departamento specialistai siūlo antrojo pradinio ugdymo mokytojo dalyvavimą vykdant pradinį ugdymą įteisinti kaip papildomą paslaugą. Siūlymas grindžiamas tuo pačiu Švietimo įstatymu, kuriama sakoma, kad „atlyginimo dydį už ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklos įstatuose nustatytas mokinių tėvų pageidavimu teikiamas papildomas paslaugas (pailgintos dienos grupės, popamokinė mokinių priežiūra, klubai, būreliai, stovyklos, ekskursijos ir kita) nustato mokyklos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija“.

Modelio aprašo teisėtumas gali būti kvestionuojamas.

Pabrėžiama, kad papildomų paslaugų sąrašas nėra baigtinis.

Tiesa, teisininkai pažymi, kad siekiant aiškiau reglamentuoti modelio, kaip papildomos paslaugos, teikimo galimybės įteisinimą, tam tikros modelio aprašo nuostatos yra koreguotinos.

„Taip pat atkreipiame dėmesį, kad tėvai, kurie nėra suinteresuoti modelio įsteigimu, teikia savo argumentus, todėl ir kitos įstaigos/institucijos gali laikytis kitokios nuomonės, pvz., kad modelio aprašu siekiama įteisinti ne papildomos paslaugos teikimo galimybę, o galimybę vykdyti pradinį ugdymą kitokia, negu numatyta Aprašo 45 p., forma ir mokesčio už pradinį ugdymą nustatymą, dėl to modelio aprašo teisėtumas gali būti kvestionuojamas“, – savo išaiškinime rašo savivaldybės teisininkai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis