Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Dr. Eugenijus Skerstonas: Greitoji mada plečia rinką ir kuria darbo vietas

Greitosios mados (angl. fast fashion) fenomenas neretai vertinamas prieštaringai. Apie tai, kas yra greitoji mada ir kokias galimybes ji atveria, kalbėjomės su mados ekspertu, Kazimiero Simonavičiaus universiteto (KSU) dėstytoju socialinių mokslų daktaru Eugenijumi Skerstonu ir Mados industrijos studentėmis Rasa Kondratavičiūte, Lina Martinkėnaite ir Ieva Pašakinskaite.
Eugenijus Skerstonas / Kastės Mašidlauskaitės nuotr.
Eugenijus Skerstonas / Kastės Mašidlauskaitės nuotr.

– Trumpai papasakokite, kas yra greitoji mada ir kam ji skirta?

E.Skerstonas: Fast fashion (greitosios mados) koncepcijos ir tendencijos esmė – sukūrus drabužio modelį jį kuo greičiau pasiūti ir parduoti, o pamatas – labai trumpas laiko atžvilgiu ciklas „kūrėjas – vartotojas“. Greitoji mada dažniausiai skirta jauniems žmonėms, kurių saviraiškos įvairovės poreikis kinta labai greitai.

I.Pašakinskaitė: Greitoji mada atveria galimybę būti madingu nuolatos ir nenukrypti nuo jos rėmų, kadangi visa pasiūla būna madinga. Žmonėms, kuriems yra sunkiau nuspręsti, kaip jie nori atrodyti, ar nežino, kaip atrodyti madingai, greitoji mada suteikia tam puikius šansus, ir nereikia per daug sukti galvos.

Greitoji mada dažniausiai skirta jauniems žmonėms, kurių saviraiškos įvairovės poreikis kinta labai greitai.

– Kaip greitosios mados atsiradimas pakeitė mados industriją?

E.Skerstonas: Greitosios mados atsiradimas vartotojų rinkai suteikė gyvybingumo, kitaip tariant, vartojimas tapo daug dinamiškesnis, be to, nuolat didėja greitosios mados pasekėjų skaičius, taigi rinka plečiasi. Tai labai teigiamai vertintini reiškiniai.

KSU nuotr.
Ieva Pašakinskaitė, Rasa Kondratavičiūte, Lina Martinkėnaitė ir Eugenijus Skerstonas / Kastės Mašidlauskaitės nuotr.

– Greitosios mados sąvoka dažnai susilaukia ir neigiamo vertinimo. Kaip ją vertinate jūs?

E.Skerstonas: Teigiamai. Ši sąvoka dažnai interpretuojama klaidingai, kaip ir požiūris į nuolatines išvaizdos mados srities naujovių paieškas. Laikantis greitosios mados koncepcijos, randasi prielaidos didinti darbo našumą, kurti naujas darbo vietas, plėtoti (ypač Lietuvoje) tekstilės pramonės kryptis, sutvirtinti jos ryšius su prekybininkais, kurių naujai įgyta patirtis ir kompetencija verta didelio dėmesio.

L.Martinkėnaitė: Gali žavėtis greitąja mada arba nekęsti, tačiau ją pažinti ir patirti būtina visapusiškai – nuo vartotojo iki gamybos mechanizmo. Vardan argumentuotos kompetencijos. Mes – ateinanti jaunoji mados verslo specialistų karta – kaip segmentas rinkoje esame naujas reiškinys, tačiau gyvybiškai reikalingas.

– Kas svarbiau – būti madingu ar stilingu?

R.Kondratavičiūtė: Studijuodami Mados industriją labai daug kalbame apie greitos mados fenomeną, bet mums svarbiausias yra stilius, kiekvienos asmenybės kūrybiškumas, kažko naujo atradimas jau ne tik aprangoje, bet ir gyvenimo būde, nes stilius ir susideda iš visų šių dalykų.

KSU nuotr.
Lina Martinkėnaitė, Rasa Kondratavičiūte ir Ieva Pašakinskaitė / Kastės Mašidlauskaitės nuotr.

– Kaip Mados industrijos studijos pakeitė jūsų požiūrį į madą?

L.Martinkėnaitė: Studijuojame mados industrijos segmentų vadybą, marketingą, rinkodarą, komunikaciją bei kitus tikslingai su mados verslu susijusius dalykus. Virtuvės pažinimas iš vidaus leidžia pamatyti situaciją visais įmanomais aspektais – taip konstruodamas asmeninį požiūrį bei vertybes iš naujo – ir nesvarbu, tai aukštoji, aukščiausia ar greitoji mada.

Gali žavėtis greitąja mada arba nekęsti, tačiau ją pažinti ir patirti būtina visapusiškai – nuo vartotojo iki gamybos mechanizmo.

– Kokius tikslus ir uždavinius jūs, kaip mados industrijos ekspertas ir dėstytojas, keliate savo studentams? Kokios jaunųjų mados specialistų ateities perspektyvos?

E.Skerstonas: Man svarbu, kad studentai išmoktų mąstyti plačiai, kūrybingai, kad tobulintų minčių raišką ir iškalbą, kurios, deja, pastaruoju metu akivaizdžiai skursta. Baigus mokslus veiklos tikrai pakaks, jeigu jos bus nuoširdžiai siekiama, daug dirbama. Veiklos kryptys ar profiliai, akivaizdu, priklausys nuo individualaus pasirinkimo, ryškesnio potraukio kuriai nors iš išvaizdos mados sričių (sakykim, komercija), įskaitant ir žurnalistiką.

Rasa Kondratavičiūte, Lina Martinkėnaitė, Eugenijus Skerstonas ir Ieva Pašakinskaitė / Kastės Mašidlauskaitės nuotr.
Rasa Kondratavičiūte, Lina Martinkėnaitė, Eugenijus Skerstonas ir Ieva Pašakinskaitė / Kastės Mašidlauskaitės nuotr.

– Neretai mada siejama tik su mados kūrėjais, dizaineriais. Ar taip yra iš tiesų? Kokie specialistai reikalingi mados industrijai?

E.Skerstonas: Siekiant sėkmingo mados industrijos sektoriaus gyvavimo, būtina rengti daugelio specialybių, mados pramonės šakų, profesionalus, o visų specialybių išvardyti paprasčiausiai neįmanoma. Sakyčiau taip: pradedant kūrybiniais darbuotojais, tekstilės specialistais, gamybininkais, didmenininkais, mažmenininkais ir baigiant kitų kūrybinių industrijų atstovais, reklamos, transporto, logistikos ar elektroninės prekybos specialistais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs