„Dar daugiau, ji pasitvirtina ir vyresnių mokinių, ne tik pradinukų atveju, kaip kad galėjo būti manoma,“ – tyrimo „Mokymosi pasiekimus sąlygojantys ir psichosocialines rizikas mažinantys mokyklos bendruomenės ir lyderystės veiksniai“ atradimais dalinasi viena iš tyrėjų komandos narių, prof. dr. Roma Jusienė, Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Psichologijos instituto mokslininkė.
„Matome, kad daugybė veiksnių, tokių kaip psichologinė savijauta, motyvacija mokytis, suvokimas, kad gerai mokytis – svarbu, pasitenkinimas tiek nuotoliniu, tiek ir apskritai mokymusi, mokymosi krūvio įveikimas – tiesiogiai priklauso nuo to, kiek geri yra mokinių santykiai su mokytojais,“ – teigia Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto mokslininkė dr. Brigita Miežienė, vadovaujanti tyrimui.
Gerai mokytis svarbu 87 proc. mokinių, kurie su mokytojais sutaria gerai ir puikiai, ir tik 66 proc. tų, kurie su mokytojais sutaria prasčiau. Didele motyvacija mokytis pasižymi 43 proc. gerus santykius su mokytojais palaikančių mokinių, tačiau tik 10 proc. su mokytojais sutariančių prasčiau yra motyvuoti mokytis, rodo tyrimo rezultatai.
Mokinių palaikymas mokytojams – taip pat labai svarbus
Pasak B.Miežienės, tyrimas parodė, kad 72 proc. mokytojų jaučiasi palaikomi mokinių. Šis palaikymas reikšmingai siejasi su didesne mokytojų psichologine gerove, jis mažina profesinio perdegimo riziką. „Esu įsitikinusi, kad ši moksliniais rezultatais grįsta žinia gali paskatinti mus dar daugiau dėmesio skirti būtent santykiams kurti ir puoselėti – turime padėti mokiniams, mokytojams ir visoms mokyklų bendruomenėms tą padaryti, tai yra puiki investicija, apie kurią ypatingai gera kalbėti Mokytojų dieną, kurią minime atkreipdami dėmesį į itin svarbų mokytojų darbą“.
Mokslininkai tyrinėjo daugiau nei 30 mokyklų ir per 3 tūkstančius jų bendruomenių narių, iš kurių kone 1,5 tūkstančio 5-12 klasių mokinių, beveik 1 tūkstantis tėvų, daugiau nei pusė tūkstančio pedagogų ir pusė šimto administracijos darbuotojų. Tyrimas Lietuvos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos užsakymu prasidėjo 2021 m. pavasarį. Jo rezultatų pagrindu dar šiemet bus parengtos gairės, kaip efektyviai reorganizuoti ugdymo procesą visuotinės krizės akivaizdoje.