Centro vadovė Živilė Myru sako, kad net ir tie, kurie pirmą sykį ateina nusiteikę, kad nebus įdomu, vėliau nori sugrįžti dar ir dar kartą.
„Jauniems žmonėms labai svarbu, kad mokymasis būtų įdomus, o teorijoje kartais to įdomumo trūksta. STEAM ugdymo principai leidžia parodyti, kaip tokie mokslai kaip fizika, chemija, matematika veikia realiame gyvenime, kaip jie glaudžiai susiję vieni su kitais ir kaip įdomu jų žinias pritaikyti atliekant įvairius eksperimentus, bandymus ir tyrinėjimus.
STEAM ugdymo principai leidžia parodyti, kaip tokie mokslai kaip fizika, chemija, matematika veikia realiame gyvenime.
Paprastai mokiniai pirmą kartą į mūsų centrą žengia smalsiai, bet nedrąsiai, tačiau visada išeina su pateisintais lūkesčiais ir nori grįžti“, – pasakoja Ž. Myru.
Vaizdo klipų kūrimas – populiariausia veikla
Marijampolės STEAM centras veiklą pradėjo prieš metus – 2021 m. spalį. Pašnekovė sako, kad mokyklų susidomėjimas tuo, ką siūlo šis centras, yra labai didelis.
„Centre turime kelias laboratorijas: gamtamokslinę, mechatronikos ir IT, kūrybiškumo ir medijų. Kiekvienoje organizuojamos skirtingos tą tematiką atitinkančios veiklos, kurias pagal poreikį pasirenka pačios mokyklos ar klasės.
Pastebėjome, kad populiariausios yra su cheminių medžiagų bei kristalų tyrimais susijusios veiklos, taip pat tos, kur modeliuojami ir gaminami 3D daiktai bei kuriami vaizdo klipai – moksleivių net nereikia raginti jose dalyvauti“, – šypsosi centro vadovė.
Marijampolės STEAM centras yra vienas iš septynių šiuo metu įvairiuose miestuose veikiančių tokių centrų, įkurtų ES investicijų lėšomis. Juose visuose yra standartizuotos laboratorijos, tokios kaip gamtos mokslų ar IT, tačiau marijampoliečių turima kūrybiškumo ir medijų laboratorija yra išskirtinė.
Joje moksleiviai modeliuoja ir gamina 3D objektus, kuria garso įrašus, aiškinasi esminius fotografijos principus bei fotografuoja, kuria skaitmeninius piešinius, tampa vaizdo klipų režisieriais bei operatoriais.
Laboratorijoje netrūksta modernios įrangos. Jaunieji kūrėjai gali naudotis 3D modeliavimo programine įranga ir spausdintuvais, dronu, 360 laipsnių kampu filmuojančia ir fotografuojančia vaizdo kamera, programine įranga grafinių vaizdų bei garso įrašų kūrimui ir apdorojimui, garsų pultu, mikrofonais, fotoaparatais, apšvietimu ir daugeliu kitų dalykų, randamų profesionaliose vaizdo bei garso įrašų studijose.
Pasak Ž. Myru, mintis įrengti būtent tokio tipo specializuotą laboratoriją Marijampolėje pasiteisino su kaupu.
„Moksleiviai šioje laboratorijoje gali ne tik pritaikyti žinias, bet ir ugdyti komandinio darbo įgūdžius, atskleisti savo meniškąją bei kūrybiškąją pusę. O kūrybiškumo šiuolaikiniai moksleiviai tikrai turi, jiems gimsta labai originalios idėjos, kurias vėliau jie įgyvendina konkrečiuose darbuose. Pavyzdžiui, pastoviais mūsų centro lankytojais jau tapę miesto „Šaltinio“ progimnazijos moksleiviai čia sukūrė mokyklos vaizdo klipą, filmą, gamino trimačius savo vardų pakabukus“, – dalijasi ji.
Moksle slepiasi stebuklai
Garsas apie Marijampolės STEAM centrą jau pasklidęs plačiai – čia atvyksta lankytojai iš įvairių miesto ir aplinkinių miestelių gimnazijų, progimnazijų, pagrindinių mokyklų, net lopšelių-darželių. Ž. Myru sako, kad nors STEAM centro veiklos labiausiai pritaikytos mokyklinio amžiaus jaunimui, darželinukams taip pat pasiūlomi saugūs, bet labai sudominantys užsiėmimai, tokie kaip robotukų konstravimas ar eksperimentai su vandeniu.
„Vasarą taip pat organizavome stovyklą moksleiviams, kuri, mūsų džiaugsmui, buvo tokia populiari, kad laisvos vietos buvo išgraibstytos per keletą valandų. Stovyklai sukūrėme dvi veiklų kryptis, ugdančias jaunuolių verslumo bei kūrybiškumo kompetencijas. Vieną kryptį pasirinkę stovyklautojai dirbo su pirmuoju savo verslo startuoliu: kūrė madingą produktą, projektavo ir gamino jam stilingą pakuotę, rūpinosi produkto reklamine kampanija ir pristatymu, pasitelkdami robotų rokerių grupę. Antrosios stovyklos veiklos leido pasinerti į kvapų magiją, robotų-roko žvaigždžių gamybos paslaptis, kalbančių pakuočių kūrimą“, – vardija centro vadovė.
Jos teigimu, STEAM ugdymo nauda yra neabejotina. Mokytojams tai galimybė tobulinti savo dalykinę kompetenciją, kūrybiškai integruoti pamokas, o mokiniams – įtvirtinti žinias, pačiam kurti, eksperimentuoti, atlikti tyrimus, domėtis technika, naujovėmis.
„Visi žinome, kaip vaikams patinka paslaptys ir stebuklai. Mokslas irgi turi savyje daug stebuklingų dalykų, tik reikia žinoti, kaip juos pastebėti.
Pavyzdžiui, mūsų gamtamokslinėje laboratorijoje vyksta veikla 7-8 klasių mokiniams „Kristalų mikropasaulis“, kurios metu analizuojami laboratorijoje užauginti ir natūraliai augaluose susiformavę neorganinių medžiagų kristalai.
Tai prilygsta stebuklui, bet tik tol, kol supranti, kad viskas pasiekiama mokslo dėka.
Ši veikla yra viena populiariausių, nes visiems pažįstamus augalus parodo iš visai nepažįstamos pusės. Arba mechatronikos laboratorijoje vykstantys tyrinėjimai, ar galima žmogaus pojūčius perkelti į robotą, susipažinimas su robotine ranka – tai prilygsta stebuklui, bet tik tol, kol supranti, kad viskas pasiekiama mokslo dėka“, – įsitikinusi Ž. Myru.
„Mums reikia daugiau“ – VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuota komunikacijos kampanija, kuria siekiama skatinti mokyklose populiarinti STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) mokslų kryptis, bendradarbiauti su STEAM centrais bei tarpusavyje. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.