Židikų Marijos Pečkauskaitės gimnazijos istorija prasideda dar XIX a. Tuomet čia veikė vietos parapijos katališka mokykla. Vėliau pastate visą laiką buvo mokyklos – jos skyrėsi tik statusu ir mokinių skaičiumi. Daug metų ją lankė daugiausia vietiniai vaikai iš Židikų. Tačiau vėliau, aplink esančiose kaimo mokyklose mažėjant vaikų, likusieji ėmė rinktis Židikų gimnaziją. Juolab, kad šiuo metu gimnazija tapo ilgąja, t.y. ją vaikai gali lankyti nuo darželio iki paskutinės klasės.
Šiuo metu čia mokosi daugiau nei 200 darželinukų, priešmokyklinukų bei 1-12 klasių moksleivių iš 14 kaimų ir gyvenviečių. Tarp jų – daug buvusios Ruzgų pagrindinės mokyklos moksleivių. Jau beveik dešimtmetį šioje ugdymo įstaigoje buvo tik jungtinės klasės, kuriose vienas pedagogas vesdavo pamokas skirtingo amžiaus ir klasės vaikams. Jiems tekdavo nemažai darbų atlikti savarankiškai, dėl to nukentėdavo mokymosi kokybė ir rezultatai.
Siekiant sumažinti jungtinių klasių skaičių, Mažeikių rajono savivaldybė ėmėsi permainų. Nuo 2019 metų rugsėjo Ruzgų mokykla tapo Židikų Marijos Pečkauskaitės gimnazijos skyriumi. Tokiems pokyčiams vietos bendruomenė priešinosi. Tačiau įveikti išankstines baimes padėjo gimnazijos bendruomenės pastangos.
Pasak R.Širvinskienės, dvejus metus buvo organizuojami įvairūs renginiai – kūrybinės dirbtuvės, laboratorijos, stovyklos, Šaulių organizuojamos šventės, kuriose dalyvavo ir Ruzgų mokyklos bendruomenės nariai – mokytojai, tėvai, vaikai, darbuotojai. Visi jie galėjo susipažinti su gimnazija: kaip ji gyvena, ką turi, ką daro, kiek čia yra interaktyvių ugdymo priemonių, leidžiančių dirbti ir gerai jaustis tiek mokytojams, tiek mokiniams. Taip pamažu ledai atitirpo ir nuo šių metų rugsėjo didžioji dalis buvusios Ruzgų mokyklos mokinių ir pedagogų perėjo dirbti ir mokytis į Židikų gimnaziją.
Didžioji dalis buvusios Ruzgų mokyklos mokinių ir pedagogų perėjo dirbti ir mokytis į Židikų gimnaziją.
„Aš taip džiaugiuosi, kad mums pavyko šis projektas – per dvejus metus prisijaukinome Ruzgų krašto žmones. Iš 56 Ruzgų mokyklos mokinių 49 atėjo mokytis į gimnaziją. Praktiškai į Mažeikių mokyklas nuėjo tik tie vaikai, kurie mieste ir gyvena“, – sakė pašnekovė.
Inovatyvios priemonės – nauda ir vaikams, ir pedagogams
Iš viso čia dirba 30 ikimokyklinio ugdymo ir gimnazijos mokytojų kartu su specialistais: psichologu, logopedu, specialiuoju pedagogu, socialiniu darbuotoju. Yra ir pagalbinių darbuotojų. „Mes turime savo valgyklą, kurioje maitinami vaikai ir mokytojai. Šalia yra ir bendrabutis – jame dirba auklėtojos ir naktinės auklės, prižiūrinčios mokslo metais čia gyvenančius vaikus. Jų netrūksta, o priežastys įvairios: kai kurie vaikai negali mokytis namuose, nes jų artimiesiems trūksta socialinių įgūdžių, kiti gyvena labai atokiose vietovėse, kurių vėlyvą rudenį ir žiemą mokykliniai autobusiukai negali privažiuoti. O čia gyvendami jie gauna ne tik stogą virš galvos, maitinimą, bet ir pagalbą, pavyzdžiui, ruošiant pamokas“, – apie kaimiškoje vietovėje esančios mokyklos specifiką kalbėjo direktorė.
Tačiau, nors Židikų gimnazija yra atokesnėje vietovėje, joje netrūksta inovatyvių priemonių. Pavyzdžiui, darželinukai ir pradinukai lavinasi ant interaktyvių grindų.
„Vaikas per žaidimą, per šokį, per muziką išmoksta skaičiuoti, pažinti gamtą, pramoksta anglų kalbos. Išlaisvėja ir gali būti komandos žmogus jau nuo pradinės klasės“, – pasakojo direktorė.
Vyresnieji ugdosi 3D, hibridinėse klasėse. Pastarosios ypač pasiteisina tebesitęsiant pandemijai – dėl sveikatos į mokyklą ateiti negalintys mokiniai hibridinėje klasėje vedamas pamokas mato savo kompiuteriuose, gali dalyvauti jose.
Išmanių sprendimų ir inovatyvių prietaisų netrūksta ir informacinių technologinių kabinete. „Aš visada sakau, kad žmogui reikia duoti meškerę. O žuvį jis ir pats pasigaus. Kalbant apie technologijų kabinetą, tai reiškia, kad visi norintys (tiek mokiniai, tiek ir tėvai – nes mokykla organizuoja ir atviras pamokas, seminarus – 15min past.) gali mokytis ir naudoti visus čia esančius įrenginius. Audimo staklėse, siuvinėjimo, mezgimo mašinose įdiegtos šiuolaikinės technologijos. Esu girdėjusi, kad pramokę su jomis dirbti per pamokas, kai kurie vėliau įsigijo patys. Juk smagu, kai išsisiuvinėti megztinį gali pats, nereikia mokėti didelių pinigų“, – nuomone pasidalino pašnekovė.
Ruzgų senbuviai sėkmingai adaptavosi gimnazijoje
Priemonių gausa, jaukia darbo aplinka ir galėjimu tobulėti džiaugiasi ir pedagogai. Ypač ryškų skirtumą pajuto buvusios Ruzgų pagrindinės mokyklos darbuotojos.
Pasak 29-erius metus Ruzguose dirbusi pradinių klasių mokytojos Almos Meškienės, dirbdami jungtinėse klasėse moksleiviai turėjo daug mokytis savarankiškai.
„Atėjus į gimnaziją darbas pasikeitė kardinaliai, nes dirbu tik su viena klase. Tai lengviau tiek vaikams, tiek ir mokytojui. Gali dažniau pabendrauti su konkrečiu vaiku, padėti jam. Pasikeitė ir darbo aplinka: gimnazija renovuota, šviesi, spalvinga, kabinetai patogūs – visos priemonės po ranka“, – sakė A.Meškienė.
Jos kolegė, taip pat pradinių klasių mokytoja Violeta Mikuckienė, paminėjo ir gausią užklasinę veiklą, kurią mokiniams siūlo gimnazija.
„Aš pati esu kilusi iš Ruzgų, ten veikusioje mokykloje dirbai 35-erius metus – galima sakyti, visą savo gyvenimą. Tačiau susipažinusi su gimnazija, o vėliau – ir pradėjusi dirbti čia, pamačiau iš tiesų daug galimybių vaikams. Po pamokų jie nepaliekami likimo valioje – gali rinktis iš daugybės užsiėmimų: sporto, šokių, taip pat šaulių“, – kalbėjo mokytoja.
Nemaža dalis gimnaziją lankančių vaikų yra iš aplinkinių vietovių, todėl į mokyklą ir iš jos važiuoja mokykliniu autobusu. Jų gimnazijoje yra trys. Visi jie kursuoja skirtingu laiku, o paskutinis išvažiuoja pasibaigus paskutiniam būreliui. Todėl vaikai gali drąsiai lankyti jiems patinkančius užsiėmimus ir nesibaiminti, kad nebegalės saugiai sugrįžti namo.
Nors atrodo, kad įvairių projektų ir priemonių mokykloje netrūksta, administracija žada ir naujienų. Pavyzdžiui, labai laukiama bibliotekos atnaujinimo. Joje dirbsianti lietuvių ir literatūros mokytoja Rūta Šambarauskienė – taip pat tik nuo šio rudens pradėjo dirbti gimnazijoje. Iki tol buvo Ruzgų pagrindinės mokytoja.
„Dabar biblioteka dar yra senose patalpose, bet už mėnesio kito išsikelsime į naujas patalpas. Turėsime naują skaityklą, naujus kompiuterius, didžiulę erdvę, puikią vaikų darbui pritaikytą vietą. Čia jie galės užbėgti ir atlikti namų darbų. Tai aktualu tiems, kurie ilgiau laukia savo mokyklinio autobusiuko“, – pasakojo pašnekovė.
Vaikai motyvuoti siekti rezultato
Ką apie gimnaziją mano tėvai? Kaip 15min sakė Alma, kurios sūnus Gvidas yra šios mokyklos dešimtokas, mokyklos įtaka jos sūnui akivaizdi: jis labiau motyvuotas siekti rezultatų, drąsesnis. „Sūnus lanko šaulius. Praėjusią vasarą vyko stovykla. Iš pradžių dalyvauti joje sūnus nenorėjo – jis nebuvo labai drąsus. Tačiau įkalbėjome. Sugrįžo kitas žmogus: kartu su kitais šauliais savanoriauja, noriai lanko mokyklą, yra labiau motyvuotas“, – atviravo dešimtoko mama.
Jai pritarė ir Genovaitė, kurios aštuntokė dukra nuo šių metų taip pat pradėjo lankyti gimnaziją Židikuose. Iki tol, kaip ir Gvidas, mokėsi Ruzguose.
„Mums svarbu, kad vaiką atvežtų ir parvežtų – tokią paslaugą ir gauname. Taip pat galiu pagirti ir mokyklos valgyklos maistą: laba skanu, maistinga. Dukra čia mokosi nuo rugsėjo, bet jau pajuto pokyčius: džiaugiasi, kad susirado draugų. Man, kaip mamai, patinka ir tai, jog mokytojai griežtesni – labiau spaudžia mokytis“, – savo nuomone pasidalino ruzgiškė.
Savo mokykla džiaugiasi ir penktokė Kamilė Sakalauskaitė. „Anksčiau mokiausi Ruzgų pagrindinėje mokykloje, tik šiemet pradėjau gimnazijoje. Esu šios mokyklos naujokė. Ji didesnė nei Ruzgų – daugiau mokinių, klasių, būrelių. Aš lankau dailės, muzikos ir dar galvoju apie sporto būrelį“, – pasakojo Kamilė.
Devintokė (I gimnazinės klasės) mokinė Giedrė Pulkauskaitė taip pat aktyviai išnaudoja gimnazijos teikiamus privalumus: „Matau čia savo ateitį. Darome projektus, eksperimentus, patinka bendravimas su mokytojais, jie mokiniams skiria daug dėmesio. Nematau čia patyčių, kaip kitose mokyklose būna. Man patinka čia mokytis, nes yra daug veiklos. Pavyzdžiui, šaulių būrelis – daug kas eina, taip pat ir aš. Dailės, tinklinio – irgi populiarūs“.
Pavyzdys kitoms
Židikų Marijos Pečkauskaitės gimnazija – gerasis mokyklų tinklo pertvarkos pavyzdys, atnešantis naudos mokyklos bendruomenei. Atnaujintoje mokykloje, turinčioje daug išmanių priemonių mokiniai gali gauti kokybišką ugdymą ir taip užsitikrinti galimybes siekti didesnių svajonių. Dalį priemonių mokykla įsigijo pasinaudojusi ES fondų parama.
Kaip atrodo Židikų mokykla ir gyvenimas joje, žiūrėkite vaizdo siužete:
Mokyklos direktorė neabejojo: tęsdami pasirinktą kryptį jie gali pasiekti visus tikslus. Vienas jų – tapti viena stipriausių ugdymo įstaigų regione, kurią tėvai rinktųsi nuo darželio iki paskutinės gimnazinės klasės.