„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Ministro pareigų nevaržomas Dainius Pavalkis iškasė aukštojo mokslo problemų šaknį

Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras (MOSTA) trečiadienį pristatė Lietuvos mokslo būklės apžvalgą. Kokį pjūvį beimsi, problemos bado akis. Studentų skaičius mažėja, kai kurių studijų programų kokybė abejotina, tačiau aukštosios mokyklos apie jungimąsi net nenori girdėti. Mokslinių tyrimų ne tik mažai, bet jie dar ir menkaverčiai.
Dainius Pavalkis
Dainius Pavalkis / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Jau daugybę metų tarptautiniai ekspertai Lietuvos mokslo ir inovacijų sistemos vertinimuose atkreipia dėmesį į neefektyvų ir fragmentišką šalies mokslo ir studijų institucijų tinklą, nepakankamą ir neefektyvų finansavimą moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai (MTEP), per mažą šalies ūkio gebėjimą pritaikyti MTEP rezultatus, per menką šalies įsitraukimą į tarptautinę erdvę.

Šuo loja, o karavanas eina. Tą trečiadienį konstatavo apskritojo stalo diskusijos dalyviai, kalbėję apie universitetų tuštėjimo metą ir svarstę, kas esame ir kur link einame?

Išlieka, nes neprisitaiko

Išklausęs MOSTA atstovų pranešimus, kuriuose buvo pristatyti plačios apžvalgos rezultatai, Vilniaus universiteto (VU) rektorius Artūras Žukauskas kopė į tribūną ir improvizuotai pasisakė, ką galvoja apie ekspertų išvadas.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Artūras Žukauskas
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Artūras Žukauskas

„Neseniai buvau Bolonijoje, ten susirenka įvairių Europos universitetų rektoriai. Kaip smalsus ir naujas rektorius nuvykau pasikalbėti ir sužinojau įdomių dalykų. Pavyzdžiui, man buvo paaiškinta, kad Europoje nuo XVI amžiaus yra išlikusios tik 65 institucijos, iš jų 56 – universitetai. Vienas iš jų stūkso netoliese (VU – red. past.). Ėmėme aiškintis, kodėl universitetai išlieka, o tuo metu įvairios bendrovės ir verslo organizacijos tai atsiranda, tai žlunga“, – pasakojo rektorius.

Universitetai atlieka labai įdomią misiją: rengia žmones ne darbo rinkai, ne valdžios užsakymu, o pirmiausia moko juos mąstyti.

Vienas garsus profesorius pateikė savo prielaidą. Girdi, išnyksta tos rūšys, kurios per stipriai adaptuojasi prie aplinkos. Jai pasikeitus rūšys nebesugeba prisitaikyti prie naujovių ir išnyksta.

„Taigi, universitetai išlieka, nes jie nelabai adaptuojasi prie aplinkos“, – apibendrino A.Žukauskas.

Ir vis dėlto, kodėl universitetai išgyvena? „Nes atlieka labai įdomią misiją: rengia žmones ne darbo rinkai, ne valdžios užsakymu, o pirmiausia moko juos mąstyti.“

123rf.com nuotr./Vilniaus universitetas
123rf.com nuotr./Vilniaus universitetas

Būtent todėl, pasak A.Žukausko, universitetai negali prisirišti prie statistinių lentelių ir skaičių. „Jei bandytume rinkti tuos taškus, prisitaikytume prie rinkos poreikių ir rodiklių, perspektyvoje mūsų lauktų dinozaurų likimas“, – neabejoja akademikas.

Jo manymu, šaliai reikia turėti universitetų, kurie sugebėtų rengti talentus: „Ne universitetų skaičiuje ir programose esmė, ne tame, kiek žmonių turime su aukštuoju išsilavinimu. Neprisiriškime prie skaičiukų, o galvokime, kaip turėti šalyje daugiau mąstančių žmonių.“

Universitetai – tik penktadaliui?

Diskusijoje dalyvavęs Lietuvos Nepriklausomybės akto signataras, sertifikuotas vadybos konsultantas dr. Aleksandras Abišala sakė sutinkąs su rektoriumi A.Žukausku, tačiau su viena sąlyga: jei daiktus pradėsime vadinti tikraisiais vardais.

Luko Balandžio/15min.lt nuotr./Aleksandras Abišala
Luko Balandžio/15min.lt nuotr./Aleksandras Abišala

„Jei universitetais vadinsime tik universitetus, o aukštąjį mokslą – tik aukštuoju mokslu“, – paaiškino.

Antradienio vakarą jis sudėliojo schemą, kurioje 30-mečiai Lietuvoje pagal išsilavinimą išsidėliotų taip: 10 proc. baigusių pagrindinę mokyklą, 10 proc. – vidurinę, 10 proc. – profesinę, 50 proc. – kolegiją ir apie 23 proc. – universitetą.

„Žinau, kad sumoje yra daug daugiau nei 100 proc. Taip nutiko, nes mano schemoje dalis žmonių turėtų būti baigę ir profesinę mokyklą, ir universitetą, priklausomai, kaip sekasi“, – kalbėjo A.Abišala.

Universitetai turėtų daugiausiai užsiimti moksline tiriamąja veikla. Kolegijos patenkinti verslo lūkesčius ir rengti specialistus darbo rinkai. „Be to, reikėtų atgaivinti profesinės mokyklos prestižą“, – įsitikinęs diskusijos dalyvis.

Kodėl ilgaamžiškumas – vertybė?

Lietuvos rizikos ir privataus kapitalo asociacijos valdybos pirmininkas Simonas Gustainis VU rektoriaus A.Žukausko pamąstymus sutiko kritiškiau.

Jis atkreipė dėmesį, kad „Forbes“ sudarytame pažangiausių JAV įmonių sąraše šiandien esančių bendrovių prieš 100 metų nebuvo. Kitaip tariant, vienos įmonės žlunga, kitos įkuriamos, tačiau JAV ekonomikos tai nesusilpnino.

S.Gustainis suabejojo, ar universiteto ilgaamžiškumas ir gyvavimas 600 metų yra savaime vertybė.

Luko Balandžio/15min.lt nuotr./Simonas Gustainis
Luko Balandžio/15min.lt nuotr./Simonas Gustainis

„Siekiant pokyčių, reikia su kuo nors lygintis, nebent manoma, kad viskas ir taip gerai. Bet tada nesakykime, kad verslui su mokslu reikia bendradarbiauti“, – kategoriško nusiteikimo neslėpė S.Gustainis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs