Biržuose įsikūrusi Aušros pagrindinė mokykla – ne išimtis. Mokykloje jau keleri metai vykdomi projektai, padedantis vaikams kuo geriau jaustis pamokų metu ir po jų.
Jau apie trejus metus Biržų Aušros pagrindinėje mokykloje tėveliai kviečiami apsilankyti Tėvų mokykloje. Tiesa, čia suaugusieji susirenka ne išmokti ar atnaujinti žinių, bet susipažinti su tuo, kaip ugdyti ir bendrauti su savo atžalomis.
Mokyklos direktorė Saulė Venckūnienė pasakoja, kad Tėvų mokyklos istorija prasidėjo prieš maždaug penkerius metus, kai mokykla dalyvavo projekte „Lyderių laikas 2“. Tuomet kilo idėja keisti bendravimo su tėvais formą ir steigti tėvų klubą.
Negavę finansavimo, nenuleido rankų
„Bėgant laikui idėja transformavosi į tai, ką turime dabar. Tuomet pradėjome ieškoti, kaip padėti tėveliams bendrauti su vaikais, spręsti jų problemas. Sugalvojome, kad tėvams reikia mokymų, suteiksiančių daugiau žinių psichologiniais klausimais“, – prisiminė mokyklos vadovė.
Tuomet nuspręsta, pasitelkus psichologų mokymus, supažindinti tėvus su tuo, kaip bendrauti su vaikais, kaip padėti jiems mokytis, spręsti įvairias problemas, kaip pažinti vaiko skirtingus raidos ypatumus.
„Buvome parašę šiai idėjai projektą, tačiau negavus finansavimo nusprendėme, kodėl negalėtume to padaryti savo jėgomis ir vis vien projektą vykdyti. Tada ir nusprendėme organizuoti tėvams mokymus, o kartu naudingą informaciją tėvams skelbti mokyklos interneto puslapyje“, – tęsė S. Venckūnienė.
Pirmaisiais projekto metais mokinių tėvai jau galėjo išgirsti psichologo, socialinio pedagogo, švietimo pagalbos tarnybos specialistų mokymus. Mokymai vyko nedidelėse tėvų grupėse.
Tėvų mokyklos veikla buvo dar labiau sustiprinta, kai į mokyklą atvyko mokytis mokiniai iš Vilniaus, kurių mama sostinėje vedė tėvų mokymus, įgyvendinant tėvystės įgūdžių ugdymo programas šeimų psichologiniam atsparumui didinti. Taip viena iš mokinių mamų pasisiūlė padėti tėveliams jiems rūpimais klausimais ir savanoriauti Tėvų mokykloje.
Niekas nenori prisipažinti, kad turi problemų su vaikų auklėjimu, tačiau vėliau įgavę pasitikėjimo įsitraukė į mokyklos veiklą.
„Iš pradžių gal tėveliai ir žiūrėjo į visą atsargiai. Juk niekas nenori prisipažinti, kad turi problemų su vaikų auklėjimu, tačiau vėliau įgavę pasitikėjimo įsitraukė į mokyklos veiklą“, – atviravo pašnekovė.
Nedirbant kartu, nebus bendro rezultato
Šiuo metu mokykloje rudenį visiems pirmos klasės moksleivių tėvams organizuojami užsiėmimai, kur paaiškinama tėvams, kaip padėti vaikams įsitvirtinti mokykloje. Mokymai organizuojami ir vyresnio amžiaus vaikų tėvams, kuriuose aiškinama, kokie pokyčiai laukia vaikų paauglystėje, kokios gali iškilti problemos ir kaip su jomis dorotis.
S. Venckūnienė pridėjo, kad mokyklos atlikta apklausa būtent ir parodė, kad net 95 proc. tėvų iš mokyklos labiausiai ir tikisi paskaitų įvairiomis psichologinėmis ir pedagoginėmis temomis. Todėl projektas Tėvų mokykla padeda pateisinti tėvų lūkesčius.
Biržų Aušros pagrindinės mokyklos direktorė įsitikinusi, kad tik bendradarbiaujant ir dirbant kartu su tėvais galima pasiekti bendro rezultato – kad vaikas mokykloje jaustųsi saugus, būtų laimingas ir pasiektų kažko gyvenime.
„Be to, kai tėvai išleidžia vaiką į mokyklą, jie turi jausti, kad vaikas joje saugus, turi žinoti, ką vaikas joje daro. Dėl to tėvai yra mūsų partneriai. Manau, kad mums svarbu matyti dalykus panašiai, kad pasiektume bendro rezultato“, – akcentavo pašnekovė.
Skatina mokinius rūpintis vieni kitais
Tėvų mokykla – ne vienintelis projektas, kuriuo rūpinamasi ne tik vaikų žiniomis, bet ir jų vidine gerove ir savijauta. Biržų Aušros pagrindinėje mokykloje jau ketverius metus vykdoma ir „Auginkime vieni kitus“ iniciatyva.
Mokyklos socialinė pedagogė Asta Kregždienė pasakojo, kad prieš ketverius metus vykstant ketvirtos klasės moksleivių pradinės mokyklos baigimo šventei mokinukų buvo paklausta atsiminimų iš pirmųjų metų mokykloje.
„Jie paminėjo, kad atėję į tokią didelę mokyklą ir būdami dar tokie maži jie jautėsi šiek tiek nejaukiai ir nedrąsiai, todėl mums kilo mintis vykdyti projektą „Auginkime vieni kitus“, kurių metų mūsų mokyklos aštuntos klasės moksleiviai tampa mūsų mažiausių mokinukų – pirmokų – globėjais ir vyresniaisiais draugais: juos globoja ir augina“, – projektą apibūdino pašnekovė.
Spalio mėnesį, kai mažieji mokinukai jau būna šiek tiek apsipratę mokykloje, įvyksta pirmasis jaunėlių ir vyresniųjų susitikimas. 1A klasės mokiniai susitinka su 8A, 1B – su 8B ir 1C su 8C klasės mokiniais.
„Aštuntokai, padedami klasių vadovų, pradeda organizuoti įvairias veiklas. Veiklų skaičius nėra nustatytas, bet bendros veiklos vykdomos bent kartą per mėnesį. Tačiau drąsiai galiu pasakyti, kad veiklos vykdomos ir dažniau. Vyresnieji mokiniai visada turi galimybę patys sugalvoti veiklų mažiesiems, bet kartais ir pirmokai pasiūlo veiklų vyresniems savo draugams“, – kalbėjo A. Kregždienė.
Socialinė pedagogė džiaugėsi, kad mokiniai yra labai kūrybingi ir veiklos nesikartoja.
„Kadangi kiekvienais metais projekte dalyvauja vis kiti pirmokai ir aštuntokai, pirmasis sutikimas visada būna skirtas susipažinti ir pasidalinti lūkesčiais vieni kitiems. Kartu vyresnieji paaiškina mažiesiems, kad šiems nori padėti jaustis saugiai mokykloje ir pirmokai gali visada į juos kreiptis pagalbos“, – tęsė pašnekovė.
Džiaugiasi matydama teigiamą rezultatą
Šiemet kartu su pirmu susitikimu aštuntos klasės mokiniai suorganizavo pirmokėliams krikštynas, kurių metu mokyklos naujokams buvo suteiktas pirmoko vardą.
„O kitos veiklos būna labai skirtingos. Pavyzdžiui, lapkričio 29 d. paminima Draugo diena ar balandžio mėnesį – Triukšmo supratimo diena. Taip pat turėjome 100 dienų mokykloje dieną, kai vyresnieji mažiesiems draugams pagamino ir padovanojo šimtakojį. Vaikai yra ir vaidinę pasaką „Ropė“. Yra bendravę Advento laikotarpiu ir kartu skaitę nykštukų laiškus su staigmenomis. Velykiniu laikotarpiu buvo organizuojamos viktorinos apie Velykas ir jų papročius. Taip pat kartais pirmokai kartu su aštuntokais dalyvauja bendrose integruotose pamokose, pavyzdžiui, informacinių technologijų ar fizinio lavinimo“, – vardijo A. Kregždienė.
Socialinė pedagogė labai džiaugėsi, kad pirmos klasės mokiniai labai aktyviai dalyvauja vyresnių klasių mokinių siūlomose veiklose ir visuomet su nekantravimu laukia susitikimų su vyresniaisiais.
„O ir mane sutikę koridoriuose nuolat klausinėja, kada ateis didieji draugai. Sutikę juos mokykloje apsikabina, kalbina ir tikrai neleidžia taip ramiai aštuntokams praeiti pro šalį“, – šypsojosi pašnekovė.
Vis dėlto ne tik mažieji džiaugiasi tokiu mokyklos projektu. Kaip pasakojo A. Kregždienė, aštuntokai taip pat pasisako, kad mažųjų draugų nuoširdumas, atvirumas ir bendravimas juos pakrauna geros nuotaikos doze bei noru susitikti dažniau.
„Tikimės ir toliau tęsti šį projektą, juo ugdydami mokinių savivertę, pasitikėjimą savimi ir pilietinę atsakomybę ne tik už save, bet ir kitus“, – vylėsi ji.
Naujų ugdymo metodų taikymą, tinkamo emocinio klimato kūrimą, mokyklų aprūpinimą kūrybiškumą skatinančiomis mokymo priemonėmis, skatina ES fondų finansuojamos priemonės - „Kokybės krepšelis“, „Ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklų veiklos tobulinimas“.