Kazlų Rūdos savivaldybės taryba mokyklų tinklo pertvarkos plano projektą registravo vasario 11-ąją. Juo siūloma:
- Kazlų Rūdos pradinę mokyklą, Prano Dovydaičio pagrindinę mokyklą, vaikų lopšelį-darželį „Pušelė“ ir „Elmos“ mokyklos-darželio Ąžuolų Būdos universalų
daugiafunkcį centrą prijungti prie Kazio Griniaus gimnazijos; - prie Kazio Griniaus gimnazijos taip pat prijungti Antanavo pagrindinę mokyklą, Bagotosios pagrindinę mokyklą ir Jankų pagrindinę mokyklą, tačiau nebeleisti joms vykdyti pagrindinio ugdymo pirmosios ir antrosios dalies programų;
- „Elmos“ mokyklą-darželį pertvarkyti į viešąją įstaigą.
Nori sutaupyti ir pagerinti rezultatus
Planuojama, kad įvykdžius pertvarką pagrindiniame ugdyme neliks jungtinių klasių, taip pat beveik neliks klasių, kuriose – mažiau kaip 8 mokiniai, padaugės pastatų, pritaikytų ikimokykliniam ugdymui, gerės mokymosi rezultatai.
Jei prie Kazio Griniaus gimnazijos bus prijungtos visos išvardytos švietimo įstaigos, gimnazijos mokinių skaičius išaugs nuo maždaug 200 iki 1000.
„Pagal moksleivių skaičių, esame viena brangiausių savivaldybių švietime, nes mūsų švietimo tinklo išlaikymas, vieno ugdomo vaiko atveju, yra daugiau negu du kartus didesnis už Lietuvos vidurkį. Kaimiškosiose teritorijose tas skaičius net trimis kartais didesnis už šalies vidurkį“, – klausiamas apie pagrindines pertvarkos priežastis, 15min dėstė Kazlų Rūdos savivaldybės meras Mantas Varaška.
Dalis miesto mokinių, pasak jo, žinių gilinimui pasirenka kitų savivaldybių mokyklas, esą todėl mokinių skaičius Kazlų Rūdoje mažėja. Taip pat, mero teigimu, prastėja mokinių baigiamųjų egzaminų rezultatai, savivaldybėje nėra „vientiso požiūrio“ į vaiką.
Turime ne tik brangią, bet ir nekokybišką sistemą.
„Turime ne tik brangią, bet ir nekokybišką sistemą. O tos nekokybės paslaptis yra labai paprasta – turime bent 10 smarkiai segmentuotų ugdymo įstaigų, – sakė M.Varaška ir nurodė, kaip tai spręs.
– Mes matome, kad kuo mažesnė savivaldybė, tuo patrauklesnis vadinamasis „nuo-iki“ modelis, kai vaikas toje pačioje įstaigoje, su ta pačia administracija, su tais pačiais mokytojais ugdymosi kelią keliauja nuo pradžios iki pabaigos.“
Savivaldybė, anot mero, Kazlų Rūdoje ketina įkurti ilgąją gimnaziją, turinčią vieną vadovą bei jam patariančią direktorių tarybą.
„Mes esame apsibrėžę [tikslą] eiti vienos didelės ilgosios gimnazijos keliu su direktoratu, tai yra išplėtotu valdymo [modeliu], ne vieno asmens, o trijų–keturių direktoriaus pavaduotojų, kurie sudarytų tokią kaip direktorių tarybą, turinčią patariamą, bet privalomą pasitarti, funkciją generaliniam direktoriui priimant sprendimus tiek etatų struktūros, tiek nuostatų keitimo, tiek pirkimų, investicinio plano rengimo klausimais“, – dėstė M.Varaška.
Bendruomenė stokoja svarių argumentų
Tačiau dalis ugdymo įstaigų bendruomenių savivaldybės siūlomiems pokyčiams išreiškė nepritarimą. Kazio Griniaus gimnazijos Darbo tarybos pirmininkės Daivos Vaišnorienės žiniomis, tam prieštarauja Prano Dovydaičio, Antanavo, Jankų pagrindinių mokyklų tarybos, lopšelo-darželio „Pušelė“ bei jos atstovaujamos gimnazijos tarybos.
Mokyklų tinklą keičianti savivaldybė, D.Vaišnorienės įsitikinimu, turėtų atsižvelgti į 2018-aisiais ŠMSM pateiktas rekomendacijas ir reorganizuoti tik labiau nutolusias Antanavo, Jankų ir Bagotosios pagrindines mokyklas.
„O Kazlų Rūdoje funkcionuojančios mokyklos, nei pradinė, nei pagrindinė P.Dovydaičio mokykla, nei gimnazija, nei tuo labiau neformaliojo švietimo įstaiga lopšelis-darželis „Pušelė“ tikrai neturėtų patekti į reorganizaciją“, – aiškino Kazio Griniaus gimnazijos atstovė.
Savivaldybė, anot D.Vaišnorienės, svarių argumentų, kodėl reikėtų įgyvendinti mokyklų pertvarką, nepristatė.
„Realių motyvų mums savivaldybė ir neatskleidė. Jos tikslas yra švietimo kokybės, prieinamumo gerinimas, bet iš tiesų nei vedėja, aptarinėjant planą, kai jis buvo visuomenei pristatomas, nei meras mums niekaip nesugebėjo įvardyti, kokiu būdu čia ta kokybė gerės sujungus visas mokyklas ir padarius jas su vienu vadovu.
Įsivaizduojat? Virš 1000 mokinių ir po visą savivaldybę pasklidusios įstaigos... Kaip kurti organizacinį klimatą visose mokyklose? Kokia ten gali būti organizacinė kultūra ir kažkokių tikslų kėlimas bei siekimas?“ – svarstė ji.
Kokia ten gali būti organizacinė kultūra ir kažkokių tikslų kėlimas bei siekimas?
Kitokį pertvarkos planą pristatė ŠMSM
Meras M.Varaška neslėpė žinantis, kad švietimo įstaigų bendruomenės planuojamų pokyčių nenori. Ir tokių esą ne dalis, o visos.
„Iš tiesų visos bendruomenės yra nepatenkintos. Visas jas palies centralizavimas, visas jas palies tai, kad nebus atskirų vadovybių, nebus ūkinių etatų, kurie buvo, nebebus atskirų viešųjų pirkimų ir daug labai nežinomybės. Gimnazija, šiuo atveju, netenka mažiausiai, nes prie jos prijungiame kitas mokyklas, – teigė jis ir prabilo apie finansinę pokyčių naudą.
– Visos mokyklos mūsų pertvarkos plane gaus dalį sutaupytų lėšų būtent į naują infrastruktūros eilutę, kurios iki šiol neturėjo. Nes kiek anksčiau mūsų mokyklų vadovai turėdavo prašymų klasių remontui, informacinės technikos įsigijimui ir panašiai, visa tai buvo daroma iš lėšų, kurios turėdavo tekti miesto poreikiams.“
Galimybę įvertini Kazlų Rūdos savivaldybės tarybos siūlymus dėl mokyklų tinklo pertvarkos turėjo ir ŠMSM. Įstaiga apie siekį vykdyti pertvarką atsiliepė palankiai, tačiau suabejojo, ar reorganizavus septynis skirtingų grupių ir tipų juridinius asmenis, veikiančius skirtingose vietose, į gimnazijos skyrius pavyks užtikrinti veiksmingą jų valdymą ir žymiai sumažinti valdymo išlaidas.
ŠMSM pateikė savo pertvarkos variantą.
„Ministerija siūlo nejungti Kazlų Rūdos pradinės mokyklos prie Kazlų Rūdos Kazio Griniaus gimnazijos, palikti ją veikti kaip savarankišką juridinį asmenį ir prijungti prie jos kaip skyrius po Kazlų Rūdos sav. Antanavo, Kazlų Rūdos sav. Jankų, Kazlų Rūdos sav. Bagotosios pagrindinių mokyklų reorganizavimo steigiamus pradinio ugdymo skyrius, Kazlų Rūdos vaikų lopšelį-darželį „Pušelė“ bei Kazlų Rūdos „Elmos“ mokyklos-darželio „Ąžuolų Būdos“ universalų daugiafunkcį centrą“, – nurodoma merui ir kelioms ugdymo įstaigoms adresuotame ministerijos atsakyme.
ŠMSM taip pat pasiūlė kaip savarankišką juridinį asmenį palikti veikti Prano Dovydaičio pagrindinę mokyklą, tačiau paragino keisti jos tipą iš pagrindinės mokyklos į progimnaziją, pasiūlė svarstyti galimybę keisti Plutiškių gimnazijos tipą į progimnaziją.
Siūlymui Antanavo ir Jankų pagrindines mokyklas reorganizuoti į pradinio ugdymo skyrius ministerija išreiškė pritarimą.
Nuomonės dėl ministerijos siūlymų išsiskyrė
ŠMSM pateiktas pertvarkos planas mokyklų bendruomenes tenkintų labiau nei tas, kurį pristatė savivaldybė, tikino Kazio Griniaus gimnazijos Darbo tarybos pirmininkė D.Vaišnorienė.
„Mums gal ir nebūtų labai palanku, kad Prano Dovydaičio mokykla taptų progimnazija, o visi 9–10 klasių mokiniai mokytųsi gimnazijoje, nes [...] dėl to gali nukentėti klimatas mokykloje ir suprastėti rezultatai. [...] Bet aš manau, tikrai mažesnė blogybė tai, ką siūlo ministerija, negu, kad viskas yra kaip vienas kažkoks industrinis fabrikas“, – sakė ji.
Tačiau meras pabrėžė, kad ŠMSM pateiktas pertvarkos variantas – tik rekomendacinio pobūdžio, ir žadėjo ministerijai pristatyti daugiau argumentų, kodėl būtent savivaldybės suformuotas projektas yra tinkamesnis.
„Mes dar su ministerija bendrausime. Sutarėme su viceministru, kad pateiksime papildomus argumentus, kadangi pirmą kartą mes pateikėme tik pertvarkos planą ministerijai ir būsimą tinklo struktūrą su būsimomis ugdymo programomis.
Nežinojome, kiek mums reikėtų plėstis į argumentaciją, demografinę, ekonominę, galų gale informacinių technologijų [situaciją]“, – dėstė M.Varaška ir pridūrė, kad savivaldybė ruošiasi keisti ne tik švietimo įstaigų valdymo struktūrą, bet ir centralizuoti maitinimo paslaugas, atsisakyti popierinio susirašinėjimo.
Ministerijos nuomonė – rekomendacinė, ir mes galime ją vertinti tik kaip patariamąją, ir priimti savo sprendimus.
„Mes sutarėme, kad dar pateikiame papildomus argumentus, nepaisant to, kad ministerijos nuomonė – rekomendacinė, ir mes galime ją vertinti tik kaip patariamąją, ir priimti savo sprendimus“, – pažymėjo Kazlų Rūdos meras.
Sprendimus dėl galutinio mokyklų tinklo varianto savivaldybės taryba, anot jo, planuoja patvirtinti iki kovo 11-osios.