Tiesioginės transliacijos metu buvo diskutuojama apie pagrindines švietimo sistemos aktualijas: pedagogo profesijos prestižą ir jų atlyginimus, mokytojams keliamus tikslus ir tenkančius profesinius iššūkius.
Kokiomis nuotaikomis šalies mokytojai pasitiko naujuosius mokslo metus? Kokiomis aktualijomis gyvena šiandien? Su kokiomis mintimis švenčia savo profesinę šventę?
S.Jurkevičius pastebėjo, kad dėl etatinio apmokėjimo tvarkos mokytojai buvo priversti nueiti pragmatiniu keliu, skaičiuojant kas, kiek ir už ką gaus algą.
„Tai – nevaisingas, ydingas kelias, kuris veda į didelį siauraprotiškumą. Kai esame priversti skaičiuoti, nelieka dvasinio aspekto“, – kalbėjo S.Jurkevičius, paklaustas, kodėl šalies mokytojai ir mokiniai neplūsta į šv. Jonų bažnyčią, kur penktadienį buvo atgabenti partizanų vado Adolfo Ramanausko-Vanago palaikai. Juk tai galėtų būti vaisinga istorijos ir pilietiškumo pamoka.
Didžiuma mokytojų esą yra pernelyg pavargę, kad išlįstų iš vadovėlio rėmų ir dirbtų kūrybiškai. „Nėra kritinės masės, kuri į šios dienos aktualiją sureaguotų spontaniškai: kad būtų einama, organizuojama, kviečiama“, – konstatavo S.Jurkevičius
Tai – nevaisingas, ydingas kelias, kuris veda į didelį siauraprotiškumą.
„Turime suprasti, kad laisvė yra ir atsakomybė – išdrįsti pakviesti, ateiti. Iš tikrųjų yra daug puikių mokytojų ir daug gražių dalykų vyksta. Bet taip, kritinės masės klausimas išlieka“, – sutiko ministrė.
Ji pažymėjo, kad turi iš esmės keistis požiūris į ugdymo procesą, nes žinios šiuolaikinėje visuomenėje nėra pagrindinė vertybė. Daug svarbiau žmogaus emocinis, socialinis intelektas.
„Todėl turi būti įgyvendinta pedagogų rengimo ir jų profesinio augimo reforma“, – sakė J.Petrauskienė.
Be to, ji mato didžiulę pedagogų senėjimo problemą. Per pastarąjį dešimtmetį mokytojų, kuriems daugiau nei 55 metai, skaičius išaugo 48 proc.: nuo 7903 – 2009 m. iki 11708 – 2018 m.
Per tą patį laikotarpį jaunų pedagogų (iki 25 metų) skaičius susitraukė 71 proc. nuo 828 – 2009 m. iki 237– 2018 m.
„Pagrindiniai licėjaus mokytojai yra ties pensinio amžiaus riba ir greitai paliks mokyklą. Jaunų žmonių yra, tačiau stuburą sudaro vyresnės kartos mokytojai. Vieną dieną gali kristi penkių pagrindinių disciplinų mokytojai, tada bus labai sudėtinga. Artėja baisi stoka. Jei sustosime, tai dėl mokytojų. Licėjaus sistema sukurta, vaikai ateina, bet, jei neateis mokytojai, kurie galės dirbti su aukštesnės motyvacijos vaikais, mokykla praras savo paskirtį“, – liūdną ateities prognozę brėžė S.Jurkevičius.
Jis prisipažino jau pavargęs nuo švietimo sistemos reformų, nes jose pasigenda prasmės ir rezultatų.