Daug kas patvirtina gerą strategiją, gerą programą – niekas neveikia.
„Nenorėčiau plėstis, bet matote, kas pas mus yra blogai, kodėl šioje vietoje mes abejojame. Daug kas patvirtina gerą strategiją, gerą programą – niekas neveikia.
Esmė įgyvendinime. Kažkas pas mus blogai Lietuvoje – tai, ką sutariame, nevyksta“, – praėjusį antradienį į Lietuvos socialdemokratinio jaunimo sąjungos, prisidėjusios prie programos rengimo, pirmininkės Agnės Goldbergaitės klausimą apie programą atsakė A.Navickas.
Nuo kitų mokslo metų pradžios Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programos, skirtos 1–12 klasių mokiniams, turinys turės būti integruotas į pamokas, pavyzdžiui, biologiją, dorinį ugdymą, klasės valandėles.
Mokymų pedagogams kol kas niekas nerengė
Kaip rašoma Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) svetainėje, programą išdėstyti turės mokytojai, Ugdymo plėtotės centre ir Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centre išklausę mokymus. Nei vienas iš centrų pagal naujai patvirtintą ministerijos programą kol kas tokių mokymų neorganizavo.
Galbūt tas dokumentų ir programų rengimas turėtų prasidėti nuo apačių. Visi turėtų dalyvauti rengime, priimdami sprendimą turime prisiimti atsakomybę, kad tai vykdysime.
Kaip 15min teigė viena iš Ugdymo plėtotės centro darbuotojų, vis dėlto pedagogams tokie kursai yra planuojami. Anot jos, bus ieškoma lektorių, kurie ruoštų mokytojus, tačiau kada kursai prasidės, o tuo labiau – kada baigsis, kol kas neaišku.
Kitoje minėtoje įstaigoje dirbanti psichologė Renata Mazūrienė nurodė, kad mokytojai jų centre pagal lytiškumo programą nebuvo ruošiami ir plano juos rengti nėra.
„Gal ir [programos] rengime yra problema, – antradienį diskusijos metu sakė švietimo profsąjungos pirmininkas. – Dažnai įsivaizduojama: pakvietėme moksleivių asociacijos prezidentę, mokytojų kažkokios atestacinės komisijos pirmininką ir viskas tuo pasakyta. Galbūt tas dokumentų ir programų rengimas turėtų prasidėti nuo apačių. Visi turėtų dalyvauti rengime, priimdami sprendimą turime prisiimti atsakomybę, kad tai vykdysime.“
Praėjusių metų spalio 25 dieną patvirtintą lytiškumo ugdymo programą rengė darbo grupė, sudaryta iš 28 įvairias organizacijas atstovaujančių asmenų. Programos projektą patvirtino Bendrojo ugdymo taryba.
ŠMM mokytojams – ne autoritetas
„Programa parengta atsakingai, atsižvelgus į mokslininkų, sveikatos specialistų nuomonę, mokslinių tyrimų duomenis, sveikatos statistiką, taip pat derinant su Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis“, – rašoma ŠMM svetainėje.
Anot A.Navicko, mokytojai buvusios švietimo ir mokslo ministrės vadovavimo laikotarpiu patvirtintos programos nevertina rimtai.
„Problema yra ta, kad Švietimo ir mokslo ministerija, ir tai nėra šios ministrės (Jurgitos Petrauskienės – aut. past.) atsakomybė, yra praradusi autoritetą.
Švietimo bendruomenė [programą vertina] taip: „ai, patvirtins, atšauks, neveiks“. Ir daug kas taip ir vyksta. Aš manau, kad viskas turi prasidėti įgyvendinant nuo apačios“, – pakartojo A.Navickas.
Problema yra ta, kad Švietimo ir mokslo ministerija, ir tai nėra šios ministrės atsakomybė, yra praradusi autoritetą.
„Kontaktavome su ministerija – nėra žmonių, kurie ketina tai daryti (mokyti lytinio ugdymo – aut. past.), bent kol kas“, – teigė buvusi Lietuvos mokinių parlamento Švietimo ir mokslo komiteto narė Deimantė Rimkutė, keletą klausimų uždavusi ir dabartinei švietimo ir mokslo ministrei Jurgitai Petrauskienei.
„Ar yra žengiami žingsniai, kurie iš jūsų pusės bus daromi, kad minėta programa būtų įgyvendinta? Vyriausybės programoje rašoma, kad ši programa bus koreguojama į labiau ultrakonservatyvią ir žinant, kad šiuo metu lytiškumo programoje yra, pacituosiu: „saugokime gyvybę nuo prasidėjimo iki natūralios mirties“, tai ar tokių teiginių bus daugiau, ar lytiškumo programa bus keičiama ir ar mes, kaip darbo grupės nariai, būsime informuojami apie tokius pokyčius. O galbūt mums iš viso reikia iš naujo susitikti padiskutuoti, kas toliau vyks su šia programa?“ – klausė D.Rimkutė.
Ministrė: kviesčiau bendram dialogui
Diskusijose dalyvavusi ministrė teigė pasisakanti už dialogo šia tema atnaujinimą.
„Vien tai, kad tai yra įtraukta į Vyriausybės programą, reiškia, kad turime dar kartą atnaujinti dialogą, apie ką tai yra. Vertybinių dalykų puoselėjimas mokykloje yra labai sudėtingas ir jautrus klausimas ir visos nuomonės yra reikalingos. Nemanau, kad mokykla yra ta vieta, kur žmogui turėtų būti primetamos vertybės, bet labai svarbu ir atsakinga parodyti įvairius kelius ir kryptis“, – dėstė J.Petrauskienė.
„Konkrečiai dėl šios programos negalėčiau pasakyti, kas yra numatyta, bet kviesčiau bendram dialogui. Jei yra neramumo, reikia apie tai kalbėtis“, – pridūrė ji.
Konkrečiai dėl šios programos negalėčiau pasakyti, kas yra numatyta, bet kviesčiau bendram dialogui. Jei yra neramumo, reikia apie tai kalbėtis.
Vyriausybės programoje rašoma, kad priimtas lytiškumo ugdymo plano įgyvendinimas – viena iš prioritetinių šeimos politikos sričių, tačiau jis – taisytinas.
„Programos turinyje stiprintinas prigimtinio lytiškumo, skirto meilei išreikšti ir gyvybei pradėti, sampratos atskleidimas, kuris būtų nukreiptas į vyro ir moters šeimos sukūrimą (santuokos sudarymą)“, – teigiama Vyriausybės programoje.
Stengiantis įgyvendinti planą bus ketinama labiau įtraukti tėvus. Vyriausybė raštu taip pat tikina užtikrinsianti mokytojams ir mokiniams metodinės medžiagos parengimą bei mokytojų kvalifikacijos kėlimą.
Ugdymo tikslas – saugus lytinis elgesys
Nežinome ir nepavyko rasti specialisto, kuris dirbtų Sveikatos apsaugos ministerijoje arba ŠMM, kuris būtų atsakingas už šią programą, kuris galėtų atsakyti, kaip vis dėlto vyks programos įgyvendinimas.
Patvirtinta programa aprėpia įvairias sritis – fizinę, psichinę, socialinę sveikatą. Ją įgyvendinat bus siekiama formuoti prigimtinio lytinio tapatumo suvokimą, gebėjimą valingai ir motyvuotai pasirinkti sau ir kitam asmeniui saugiausią lytinį elgesį, apimantį pagarbą sau ir kitam asmeniui, rizikingo lytinio elgesio pasekmių suvokimą.
Anot Lietuvos moksleivių sąjungos jaunimo politikos koordinatorės Gintarės Vikmonaitės, mokiniai džiaugėsi, kad programa, apie kurią dešimtmetį buvo tik kalbėta, pagaliau buvo patvirtinta, tačiau, jos teigimu, ties tuo visi darbai ir sustojo.
„Nežinome ir nepavyko rasti specialisto, kuris dirbtų Sveikatos apsaugos ministerijoje (SAM) arba ŠMM, kuris būtų atsakingas už šią programą, kuris galėtų atsakyti, kaip vis dėlto vyks programos įgyvendinimas.
Svarbu, kas tą programą įgyvendins – ar tai bus socialiniai pedagogai, ar bus visuomenės sveikatos specialistai, ar biologijos mokytojai“, – antradienį svarstė mokinių bendruomenės atstovė.
Bent jau mokytojai, jos teigimu, dažnu atveju raudonuojančiais žandais kalbėdami apie lytiškumo ugdymą pasiūlo perskaityti tam tikrą knygos puslapį ir primena, apie kitos pamokos metu puslapyje aptariama tema rašomą savarankišką darbą.
„Tai yra viskas, – priduria G.Vikmonaitė. – Konkrečių žingsnių moksleiviai tikrai nori, ir jei jų nesulauksime, prašysime, kad ta programa, kuri nėra paruošta įgyvendinimui, kuomet specialistai nėra pasiruošę jos įgyvendinimui, kuomet neturime metodikos, vadovėlių ir būdų, kaip moksleivius to išmokyti patraukliai, prašysime tikslaus surašymo, kaip tai bus įgyvendinama, kas tai įgyvendins, o tada žiūrėsime.“
Balandžio 13-ąją Jaunimo iniciatyvinė grupė, sudaryta iš Lietuvos medicinos studentų asociacijos, Lietuvos moksleivių sąjungos Vilniaus moksleivių informavimo centro, Vilniaus liberalaus jaunimo organizacijos ir Lietuvos socialdemokratinio jaunimo sąjungos, su klausimais apie lytiškumo ugdymo programos įgyvendinimą kreipėsi į ŠMM ir tikisi sulaukti atsakymų.