Mokytojo darbo laikas bus skirstomas į tris dalis: kontaktines valandas, t.y. pamokas, pasirengimą joms bei darbą bendruomenei.
Mokytojų darbo laikas per savaitę sieks 36 valandas, iš jų ne daugiau kaip 24 kontaktinės valandos bus skirtos privalomam dalykui ar dalykams mokyti.
„Etatinio modeliui įvesti iš viso bus skirti 95 mln. eurų, iš kurių 17,4 mln. mokyklas pasieks jau po mėnesio. Visi šie pinigai skiriami išimtinai mokytojų atlyginimams“, – rašoma Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) ketvirtadienį žiniasklaidai išplatintame pranešime, kur taip pat paneigiami dešimt mitų apie etatinį darbo apmokėjimą.
1. ĮVEDUS ETATINĮ, MOKYTOJŲ ATLYGINIMAI MAŽĖS.
NETIESA. Etatiniam mokytojų apmokėjimui įvesti iš viso papildomai bus skirta 95 mln. Eur. Atlyginimą, kaip ir anksčiau, lems mokytojui tenkantis krūvis, o už krūvio paskirstymą mokytojams, kaip ir iki šiol, atsakingas mokyklos vadovas.
Įvedamas pradedančiojo mokytojo (pirmieji 2 darbo metai) etatas. Pradedantiesiems mokytojams atlyginimas galės kilti beveik dukart.
Jeigu mokytojas dabar dirba 36 val. per savaitę ir toks pat krūvis jam liks nuo rudens, jo atlyginimas nesikeis.
Nuo rudens tenkantį atlyginimą galima susiskaičiuoti čia.
2. DĖL ETATINIO BUS ATLEISTA DAUG MOKYTOJŲ.
NETIESA. Dabartinis mokytojų darbo užmokesčio fondo dydis leistų suformuoti 22 tūkst. pilnus sąlyginius etatus, o pridėjus papildomą 95 mln. Eur finansavimą, šis skaičius padidės iki 28 tūkst. Tai 6 tūkst. sąlyginių etatų daugiau nei šiandien.
Kaip ir anksčiau, etatas galės būti skaidomas (ŠMM rekomenduoja etato neskaidyti smulkiau nei iki 0,25).
Kaip ir iki šiol, mokytojas galės dirbti 1,5 etato toje pačioje mokykloje ar sudaryti tokį darbo krūvį per dvi ar kelias darbo vietas.
3. ETATINIS NAUDINGAS TIK KAIMO MOKYKLOMS.
NETIESA. Etatinis dažnai painiojamas su mokyklų finansavimu, kuris taip pat keičiasi nuo šių metų rugsėjo 1-osios. Mokyklai lėšos bus skiriamos ugdymo planui įgyvendinti, neatsižvelgiant į jos geografinę vietą. Gautas papildomas lėšas kiekviena mokykla galės panaudoti konkrečiai mokyklai labiausiai reikalingoms veikloms vykdyti.
4. ETATINIU SIEKIAMA GELBĖTI MAŽAS MOKYKLAS IR DĖL TO NUKENTĖS DIDELIŲ MOKYKLŲ MOKYTOJAI.
NETIESA. Tiek mažose, tiek didesnėse klasėse ugdymo planas bus finansuojamas 100 proc.
Didesnės mokyklos, gaus daugiau etatų, nes turi daugiau mokinių ir dėl to jų ugdymo plano apimtis yra didesnė.
Visiems bendrojo ugdymo mokytojams galioja bendros krūvio proporcijos, kurios nustatytos įstatymu (504–1008 kontaktinių val., antrai „kišenei“ 30–50 proc. nuo kontaktinių valandų, o trečiai – iki 50 proc. nuo viso laiko).
5. DALIAI MOKYTOJŲ VALANDOS BUS TIESIOG „PRIRAŠOMOS“, KAD SUSIDARYTŲ ETATAS.
NETIESA. Dabar mokytojai turi atlikti papildomus darbus, pavyzdžiui, įgyvendinti prevencines patyčių programas, dalyvauti komisijose, projektuose ir darbo grupėse, konsultuoti tėvus, ruošti metodinę medžiagą, rengti planus ir dar daug kitų darbų, už kuriuos jiems nėra papildomai mokama.
6. DIDĖS BIUROKRATIJA.
NETIESA. Kaip ir iki šiol, mokyklų vadovai sudarinės darbo sutartis su mokytojais.
ŠMM, siekdama mokykloms palengvinti administracinį darbą, parengė pareigybių aprašų metodiką, pareigybių aprašų pavyzdžių, darbo krūvio sandaros rekomendacijas.
Visuose priimtuose dokumentuose ir parengtose rekomendacijose mokytojams ar direktoriams nėra numatyti jokie papildomi atsiskaitymai.
7. MOKYTOJAS BUS PRIVERSTAS VISĄ DIENĄ SĖDĖTI MOKYKLOJE.
NETIESA. Mokytojai ir šiandien dalį darbų atlieka ne mokykloje (pavyzdžiui, sąsiuvinių taisymas, pamokų planavimas), ir etatinio modelis to niekaip nekeičia.
8. ETATINIS NETEISINGAS PROFESIJOS IR NEFORMALAUS ŠVIETIMO MOKYTOJAMS.
NETIESA. Šių mokytojų darbas ne mažiau vertinamas ir apmokamas.
Visų mokytojų darbo krūvis – 1512 val. per metus, ir visos valandos apmokamos vienodu tarifu.
Bendrojo ugdymo mokytojų pamokoms skiriama iki 1008 val., kitas laikas numatytas nekontaktinėms valandoms: su pamokomis susijusioms veikloms, papildomai veiklai mokyklos bendruomenei.
Profesijos ir neformaliojo švietimo mokytojų kontaktinių valandų per metus – nuo 672 iki 1032.
Toks intervalas paliktas atsižvelgiant į šių mokytojų veiklos pobūdį.
9. ETATINIO MODELIS NENUMATO IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO PEDAGOGŲ, PAGALBOS SPECIALISTŲ, KITO PEDAGOGINIO PERSONALO TINKAMO APMOKĖJIMO UŽ DARBĄ.
NETIESA. Švietimo pagalbos specialistams, darželių auklėtojams ir kitam pedagoginiam personalui jau dabar taikomas etatinis apmokėjimas, kai atlyginama už visas etate numatytas veiklas. Nuo rugsėjo 1 dienos etatinio darbo apmokėjimo tvarka įvedama bendrojo ugdymo mokytojams, neformaliojo švietimo mokytojams ir profesijos mokytojams.
Dėl kitų specialistų darbo apmokėjimo pokyčių ŠMM jau suburta darbo grupė, kuri savo veiklą baigs ir rekomendacijas pateiks rudenį.
10. ETATINIO MODELIS PARENGTAS NESITARIANT SU SUINTERESUOTOMIS ŠALIMIS, MOKYKLOS NEGAUNA JOKIOS PAGALBOS.
NETIESA. Etatinio modelis Lietuvoje diskutuojamas jau dešimtmetį. Modelį rengė darbo grupė, kurioje buvo ir mokytojų, savivaldybių atstovų, ir mokyklų vadovų, mokytojų profesinių sąjungų atstovų.
Etatinio įvedimas numatytas pernai Vyriausybės ir pedagogų profesinių sąjungų pasirašytoje švietimo šakos kolektyvinėje sutartyje.
Kaip rodo kaimyninių šalių patirtis, tokių pokyčių rezultatams pamatyti reikia bent kelerių metų ir jų sėkmė priklauso ne tik nuo Seimo ir ministerijos sprendimų, bet ir nuo mokyklų steigėjų bei pačių mokyklų veiklos.
Švietimo ir mokslo ministerija organizavo daugiau nei 50 konsultacijų, mokymų mokyklų vadovams, mokytojams, savivaldybių švietimų skyrių atstovams.
Daugiau nei 10 atrinktų direktorių konsultuoja kitas mokyklas, organizuoja mokymus, padeda spręsti kylančius iššūkius.
Veikia konsultacijų telefonas kiekvieną darbo dieną nuo 8 iki 20 val., specialus interneto puslapis, kuriame skelbiami reikalingi teisės aktai, pareigybių aprašų pavyzdžiai, kontaktinių ir nekontaktinių valandų per metus paskirstymo pavyzdžiai, atlyginimų skaičiuoklė.
Visą informaciją apie etatinį mokytojų apmokėjimą ir su juo susijusias naujienas galite rasti čia.
Opozicija baiminasi veiklos imitavimo
Mokytojų etatinį apmokėjimo modelį Seimas patvirtino birželio pabaigoje. Opozicijos atstovai pamokas prilyginus darbui bendruomenėje mato grėsmę imitacinių veiklų suklestėjimui.
„Didžiulis bendruomeninei veiklai skirtų valandų įvedimas reiškia, kad atsiranda daugybė galimybių pripūsti neegzistuojančius etatus iki pilno, manipuliuoti tomis valandomis, skirstyti jas savo favoritams užsiimti imitacine veikla“, – anksčiau kalbėjo Seimo Švietimo ir mokslo komiteto atstovas konservatorius Mantas Adomėnas.
M.Adomėnas taip pat teigė, kad naujasis darbo apmokėjimo modelis sukonstruotas taip, kad „įšaldytų dabar egzistuojantį neproporcingą, mokiniams nenaudingą mokyklų tinklą, sukurtos paskatos išlaikyti merdintį tinklą“.
Seimo narių Mišrios grupės narys Gintaras Steponavičius teigė, jog nauja tvarka supriešins miesto ir kaimo mokyklas, demotyvuos dideles klases mokančius mokytojus.
„Geras sumanymas padaryti sisteminius pokyčius padaryti baigiasi tuo, kad klasėse su 30 ar 28 vaikais dirbantys mokytojai šiandien gauna aiškią žinią – jiems atlyginimas tikrai nepadidės, daugelis baiminasi, kad nebūtų sumažėjęs“, – sakė G.Steponavičius.
„Supriešinimas miesto ir kaimo mokyklų tokiu modeliu yra didžiausias šio projekto trūkumas. Antras negatyvus dalykas yra tai, kad bus finansuojamos neretai menkavertės ir su ugdymo procesu nesusijusios veiklos“, – kalbėjo G.Steponavičius.
Dalis pedagogų gegužę streikavo prieš ketinimus įvesti etatinį apmokėjimą, baimindamiesi, kad reforma jų padėtį pablogins.
TAIP PAT SKAITYKITE: Mokytojai susiskaldę: vieni prašo sustabdyti reformą, kiti mano, kad tai vienintelė išeitis