STEAM ugdymu siekiama didinti mokinių susidomėjimą gamtos mokslais, technologijomis, inžinerija ir matematika, kartu skatinant mokinių kūrybiškumą, iniciatyvumą, verslumo kompetencijas. Specialistų teigimu, tai padėtų formuoti inovacijų kultūrą Lietuvoje.
„Įvertinant Lietuvos ūkio ir mokslo potencialo tendencijas ateityje ir siekiant šalies ekonominio konkurencingumo, jau bendrajame ugdyme, mokykloje, kyla poreikis skirti atitinkamą dėmesį gamtos mokslų, matematikos, technologijų ir inžinerijos ugdymo kokybei ir mokinių pasiekimų gerinimui.
Siekiame, kad STEAM ugdymas mokykloje taptų kūrybiškas, į kompleksišką ir integralų tikrovės reiškinių pažinimą ir problemų sprendimą kreipiantis mokinių gebėjimų ugdymas“ – sako LR švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė.
Viceministrės dr. Svetlanos Kauzonienės nuomone, STEAM ugdyme vis tik svarbiausias išlieka mokyklos, kaip besimokančios ir sutelktos organizacijos, vaidmuo.
Atradimų laboratorijose moksleiviai kartu su savo mokytojais dalyvaus praktinėse veiklose, kurios padės suprasti jungtis tarp gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos mokslų
„STEAM idėjos ir jų įgyvendinimas turėtų tapti mokyklos veiklos konceptualia dalimi. Svarbu, kad STEAM potencialo mokyklos jungtųsi į mokyklų tinklą, tarpusavyje bendradarbiautų ir skleistų gerąsias patirtis“, – sako viceministrė.
Specialiai STEAM ugdymo pristatymui parodoje bus įkurta Atradimų laboratorijų erdvė, kurioje veiks 9 laboratorijos, o jose bus organizuojama po keletą veiklų kasdien.
Atradimų laboratorijose moksleiviai kartu su savo mokytojais dalyvaus praktinėse veiklose, kurios padės suprasti jungtis tarp gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos mokslų.
Čia bus galima konstruoti robotus, kurti holograminius atvaizdus, susipažinti su neribotomis vandens panaudojimo galimybėmis, išbandyti 3D technologijas.
Demonstruos mokslinį šou
Pavyzdžiui, Estijos mokslo centras AHHAA kartu su Lietuvos kelionių organizatoriumi UAB „InLt“ parodos lankytojams žada išties įspūdingą ir išskirtinį savo pasirodymą.
„Demonstruosime mokslinį šou, kuris visada sulaukia didelio vaikų dėmesio, nes čia būna daug sprogimų, dūmų, staigių užšaldymų ir pasakojimų, kodėl taip viskas vyksta. Estijos mokslo centro AHHAA laboratorijoje taip pat veiks mokslinės dirbtuvės.
didelio dėmesio turėtų sulaukti mūsų organizuojama žmogaus ir gyvūno regos laboratorija, kurioje bus galima pjaustyti tikrą užšaldytą kiaulės akį
Pavyzdžiui, mažųjų parodos lankytojų lauks CSI kriminalistų tyrimas, kurio metu vaikai patys išsitirs, koks jų piršto atspaudo tipas. Vyresni parodos lankytojai patys turės galimybę iš seilių išsitirti savo DNR.
Taip pat didelio dėmesio turėtų sulaukti mūsų organizuojama žmogaus ir gyvūno regos laboratorija, kurioje bus galima pjaustyti tikrą užšaldytą kiaulės akį“, – pasirodymo detalėmis dalinasi kelionių organizatoriaus UAB „InLt“ vadovė Giedrė Rožytė-Jokūbavičienė.
Tuo tarpu daugiau nei 20 metų STEAM ugdymą taikanti Kauno jėzuitų gimnazijos fizikos mokytoja ekspertė Rigonda Skorulskienė Optikos laboratorijoje lankytojams pristatys „Rezerfordo tyrimą“.
Pašnekovė sako, kad šiam tyrimui nereikia jokios įmantrios laboratorinės įrangos ar priemonių, jis lengvai gali būti atliekamas kiekvienoje mokykloje.
„Vyrauja nuomonė, kad dalelių fizikos eksperimentų mokykloje atlikti neįmanoma, o tai yra netiesa. Šį bandymą lengvai gali prisitaikyti kitų gamtos mokslų mokytojai įvairaus amžiaus vaikams, aiškindami tyrimų metodą, hipotezių bei išvadų formulavimą“, – teigia mokytoja ekspertė R.Skorulskienė.
Skatina bendradarbiavimą
STEAM ugdymą savo darbe taikantys Lietuvos pedagogai pastebi, kad jo naudojimas mokymosi procese skatina tiek mokinio, tiek mokytojo kūrybiškumą, leidžia integruoti iš pirmo žvilgsnio sunkiai suderinamas sritis, o tai lavina mokinio vaizduotę bei skatina kūrybiškai žvelgti į užduotis.
„Mano pamokose mokiniai mokosi žaisdami, kurdami, modeliuodami ir konstruodami įvairius gaminius. Jie mokosi statyti ir konstruoti objektus, remdamiesi įgytomis elementariomis žiniomis apie projektavimą.
Projektuojant inžinerinius elementus taikomi matematiniai skaičiavimai, geometrijos žinios. Mokiniams suteikiama galimybė praktiškai išbandyti savo sukurtas programas, kas skatina jų inžinierinį mąstymą“, – sako parodoje dalyvausiantis Prezidento Jono Žemaičio gimnazijos technologijų mokytojas ekspertas Jonas Bakutis.
Galime naudotis naujausiomis technologijomis ir moderniausiomis laboratorijomis, mokinius supažindinti su Lietuvos bei pasaulio kultūra, istorija bei žymiais žmonėmis ar jų kūryba
Tuo tarpu Vilniaus inžinerijos licėjaus chemijos vyr. mokytoja Renata Česūnienė džiaugiasi, kad STEAM ugdymui įgyvendinti jų mokykla bendradarbiauja su Vilniaus Gedimino technikos universitetu, Nacionaline dailės galerija, Robotikos mokyklomis.
„Bendradarbiaudami su šiais partneriais galime keisti įprastines mokymosi erdves, taip skatindami mokinių kūrybiškumą.
Galime naudotis naujausiomis technologijomis ir moderniausiomis laboratorijomis, mokinius supažindinti su Lietuvos bei pasaulio kultūra, istorija bei žymiais žmonėmis ar jų kūryba.
Tokiose pamokose mokinys pamato, koks yra mokomųjų dalykų praktinis pritaikymas ir tai skatina kuo anksčiau atrasti savo profesiją“, – įsitikinusi pedagogė R.Česūnienė.
Švietimo paroda „Mokykla 2015“ be STEAM ugdymo akcentuos mokytojo profesijos prestižą, pilietiškumo, neformaliojo ugdymo temas, daug dėmesio bus skiriama Z kartai ir tėvų bei mokytojų santykiams su ja.
Parodoje dalyvaus daugiau nei 100 įmonių ir švietimo įstaigų iš Lietuvos, Didžiosios Britanijos, Estijos ir Prancūzijos. Paroda vyks lapkričio 6-7 dienomis Lietuvos parodų ir kongresų centre LITEXPO. Parodą organizuoja Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras ir LITEXPO.